شناسهٔ خبر: 23080663 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس کمیته امنیت اقتصادی مجلس شورای اسلامی:

غرب امنیت خود را در ناامنی غرب آسیا دنبال می کند

تهران - ایرنا - رئیس کمیته امنیت اقتصادی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اهمیت توسعه اقتصادی و امنیت منطقه ای گفت: غرب آسیا، ثروتمندترین نقطه جهان است اما همواره شاهد فقر و معضلات امنیتی است و علت عمده آن این است که امنیت غرب در ناامنی غرب آسیا است، زیرا منافع خود را در این وضعیت می بینند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، محسن علوی روز دوشنبه در همایش 'توسعه اقتصادی و امنیت منطقه ای در غرب آسیا' در محل دانشگاه علامه طباطبائی افزود:سیاست غرب، ایجاد اختلاف بین کشورهای غرب آسیا است زیرا در جنگ اعراب و رژیم صهیونیستی با وحدتی که بین کشورهای عربی ایجاد شد، قیمت انرژی آنچنان بالا رفت که دنیا و غرب را دچار مشکل کرد؛ بنابراین آنها برای منافع خود و کنترل قیمت انرژی سعی بر ایجاد تنش دارند.
نماینده لامرد و مهر در مجلس با بیان اینکه غربی ها چشم طمع به این منطقه دارند، گفت: غربی ها برای تامین منافع خود نمی خواهند که در این منطقه امنیت و توسعه برقرار باشد که این موضوع را ایران در انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی متوجه شد.
علوی اظهار کرد: نگاه خصمانه غرب به ایران باعث شد تا از طریق روش های مختلف از جنگ تحمیلی تا تحریم های خصمانه در مقابل ما بایستند.
رئیس کمیته امنیت اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ایران برای اثرگذاری در منطقه باید در بعد سیاست داخلی و خارجی و همچنین امنیت اقتصادی برنامه ریزی داشته باشد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اهمیت توسعه اقتصادی و امنیت منطقه ای گفت: غرب آسیا، ثروتمندترین نقطه جهان است اما همواره شاهد فقر و معضلات امنیتی است و علت عمده آن این است که امنیت غرب در ناامنی غرب آسیا است، زیرا منافع خود را در این وضعیت می بینند. اضافه کرد: سیاست تنش زدایی در روابط بین الملل بسیار پیچیده است و شیطنت های غرب در منطقه غرب آسیا از ظهور طالبان و داعش، از جنگ یمن و عربستان، جنگ ٣٣ روزه رژیم صهیونیستی و لبنان تا پرونده موهوم هسته ای و اعمال تحریم ها علیه ایران، گام های پیچیده ای است.

**جای خالی امنیت اقتصادی در برجام
وی درباره برجام گفت: در بحث هسته ای توانستیم برجام را به نتیجه برسانیم و تحریم ها را کنار بگذاریم و شاید جای خالی در برجام وجود دارد؛ در برجام تحریم ها را کنار زدیم، محدودیت های ایجاد شده ناشی از تحریم ها را رفع کردیم اما به مقوله امنیت اقتصادی نپرداختیم.
علوی اضافه کرد: امروز امریکا که دم از خروج از برجام و پاره کردن آن می زند که البته این موضوع برای آمریکا هزینه دارد و اعتبارش در عرصه بین المللی را خدشه دار می کند، اما بر روی موضوع امنیت اقتصادی دست گذاشته است.
رئیس کمیته امنیت اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آمریکا با توجه به شناختی که از مشکلات داخلی ما، وضعیت اقتصادی و معیشتی و مشکلات اشتغال و بیکاری و نیاز به سرمایه خارجی در ایران دارد، سعی بر رسیدن به اهداف خود دارد.
علوی توجه به امنیت اقتصادی و نظامی برای دست یابی به امنیت منطقه ای را ضروری دانست و افزود: در موضوع امنیت نظامی در جایگاه خوبی قرار داریم اما متاسفانه در مورد امنیت اقتصادی در نقطه ضعف قرار داریم.
وی به تصویب قوانین مربوط به تحریم ایران در آمریکا اشاره کرد و گفت: از این راه، آمریکا بمب خبری در جهان منتشر می کند و ایران را برای سرمایه گذاری ناامن معرفی می کند.
علوی تصریح کرد: برای مقابله با سیاست امریکا در این زمینه باید امنیت اقتصادی در ایران را به رخ بکشیم و برای این منظور رسانه ها نقش کلیدی دارند.

**نقش پررنگ رسانه ها درباره امنیت اقتصادی ایران
وی با تاکید بر نقش پررنگ رسانه ها درباره اطلاع رسانی، خاطرنشان کرد: رسانه ها باید فعالانه در ایران امنیت سرمایه گذاری را نمایش دهند و این اعتماد را در جهانیان ایجاد کنند زیرا که امریکا همواره تلاش به ایران هراسی دارد.
رئیس کمیته امنیت اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: رسانه ها دقیقا همان اقدامی را انجام می دهند که مد نظر آمریکاست یعنی ناامنی اقتصادی را به نمایش می گذارند به عنوان مثال یک شرکت خارجی مانند توتال را برای سرمایه گذاری به ایران دعوت می کنیم تا مقدمه ای برای حضور سایر برندها و سرمایه گذاری خارجی در کشور باشد اما به جای تاکید بر امنیت اقتصادی و سرمایه گذاری،
وی اضافه کرد: در پکیج قانونی که امریکا به تصویب می رساند، مجلس قانون مقابله با اقدامات خصمانه امریکا را تصویب می کند ولی رسانه ای تیتری با عنوان 'پنچرگیری در بهارستان' می زند و این برخوردها بیشتر سیاسی است.
علوی درباره موضوع توتال در فضای رسانه ای و در مجلس گفت: درباره توتال سر و صدایی برپا می شود گویی که صدها سرمایه گذار خارجی پشت مرزهای ایران گیر کردند و اکنون دچار مشکل شدیم و می خواهیم او را رد کنیم که اینها نشانگر این است که تعامل و وحدت نظری درباره این موضوع در کشور وجود ندارد.
علوی یادآور شد: قبل از اینکه امنیت منطقه ای ایجاد کنیم باید امنیت اقتصادی درون کشور ایجاد کنیم و اگر توانستیم به یک قدرت اقتصادی و نظامی تبدیل شویم، می توانیم محوریت امنیت منطقه را ایجاد کنیم و در مقابل اقدامات خصمانه و شیطنت های غرب بایستیم و وحدتی در جهان اسلام ایجاد کنیم و شاهد توسعه اقتصادی و فقرزدایی از کشورهای اسلامی باشیم.
به گزارش ایرنا، همایش 'توسعه اقتصادی و امنیت منطقه ای در غرب آسیا' صبح امروز (دوشنبه) با حضور جمعی از صاحب نظران، استادان و دانشجویان حوزه سیاسی و اقتصادی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
اجتمام**٣٢٢٩**1569
خبرنگار:حنانه شفیعی** انتشار: علی حبیبی
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در کانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej

انتهای پیام /*

نظر شما