شناسهٔ خبر: 23080202 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

لاریجانی در نشست اضطراری کمیته فلسطین اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی:

اگر امروز درخصوص فلسطین اقدام عملی نکنیم پشیمان می‌شویم/ سرنوشت فلسطین با همه کشورهای اسلامی عجین است

نصر: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر رژیم صهیونیستی در انتقال پایتخت به قدس موفق شود ماجراهای جدیدی برای جمهوری اسلامی خلق می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش نصر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز در نشست اضطراری کمیته فلسطین اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی که در هتل اسپیناس برگزار شد، ضمن تاکید بر اینکه برای مساله مهمی دور هم جمع شده‌ایم، تصریح کرد: براساس اساسنامه اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی کمیته دائمی فلسطین مسئولیت مهمی برعهده دارد.

وی اضافه کرد: جا داشت که این کمیته تشکیل شود و از مجلس اردن هم تشکر می‌کنم که پیشنهاد تشکیل این جلسه را به دبیرخانه داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که چرا ایالات متحده در این مقطع این اقدام را انجام داد تا مقر سفارت خود را به قدس اشغالی انتقال دهد و آیا این مساله یک امر سلیقه‌ای بود یا یک برنامه جدید برای مردم فلسطین و کشورهای اسلامی است،‌ گفت: برای جواب به این سوال خوب است به تحولات کشورهای اسلامی نگاه اجمالی داشته باشیم.

لاریجانی خاطرنشان کرد: خیلی به عقب برنمی‌گردیم که ایالات متحده در افغانستان گروه‌های تروریستی را راه انداختند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: طرف دیگر قضیه این بود که با توجه به بستری که در برخی کشورهای اسلامی به وجود آمد، صهیونیست‌ها این موضوع را طراحی کردند که از این بستر استفاده کرده و شرایط را به گونه‌ای دیگر رقم بزنند.

وی افزود: صهیونیست‌ها می‌خواستند این بستر را به یک نوع آشفته‌سازی برای کشورهای اسلامی تغییر دهند و تا حدی هم این پروژه را جلو بردند مانند مسائلی که برای مصر و لیبی و عراق ایجاد کردند البته در همه جا موفق نبودند، صهیونیست‌ها در برخی کشورها توانستند این آشفته‌سازی را ایجاد کنند و در برخی موارد خیر.

لاریجانی بر همین اساس اضافه کرد: ماجرای سوریه 6 سال است که ادامه پیدا کرده است، صهیونیست‌ها می‌گفتند مردم این کشورها خواسته‌های دموکراتیک داشتند اما در کشورهایی مانند عراق مگر دموکراتیک نبود پس چرا جریان تروریستی را آنجا بردند و بسیاری از شهرهای آنجا را اشغال کردند. کسی اکنون شک دارد که داعش به کمک آمریکایی‌ها ایجاد شده است؟ خودشان این جریان را راه‌اندازی کردند.

رئیس قوه مقننه همچنین عنوان کرد: آمریکایی‌ها می‌خواستند انرژی کشورهای اسلامی را مستهلک کنند تا رژیم صهیونیستی بتواند اقدامات خود را جلو ببرد. آنها با انتقال پایتخت قدس می‌خواهند نوعی آشفته‌سازی ایجاد کنند.

وی همچنین با اشاره به اقدام اخیر ترامپ مبنی بر انتقال پایتخت قدس گفت: مسئله فقط نقل و انتقال یک پایتخت نیست بلکه آنها می‌خواهند از این برداشت منطقه‌ای سوء استفاده کنند تا کشورهای اسلامی از مسئله فلسطین بگذرند اما بدانند که مسئله فقط به قدس ختم نمی‌شود.

وی بر همین اساس اضافه کرد: اگر رژیم صهیونیستی در انتقال پایتخت به قدس موفق شود ماجراهای جدیدی برای جمهوری اسلامی خلق می‌کند.

لاریجانی با بیان اینکه من برای به کار بردن واژه رژیم صهیونیستی تردید دارم، گفت: حق آنها به کار بردن واژه بروکراسی شر است نه رژیم صهیونیستی. آنها در حقیقت بروکراسی شر هستند و باید این را هم بدانیم که ماجرا فقط مردم فلسطین نیستند بلکه این یک شروع برای اقدامات جدید است لذا باید توجه داشت که سرنوشت فلسطین با سرنوشت همه کشورهای اسلامی عجین است.

لاریجانی با اشاره به اینکه موضوع انتقال پایتخت فلسطین مسئله کوچکی نیست عنوان کرد که بنا بر این مسئله کمیته دائمی فلسطین متشکل از پارلمان‌های کشورهای اسلامی است باید با یک تحلیل واقع‌بینانه اقداماتی را انجام دهند.

وی ادامه داد: برخی کشورهای اسلامی روابط اقتصادی و یا سیاسی با رژیم صهیونیستی دارند، حداقل کار در این میان این است که این روابط را تا زمانی که تصمیم خود را در این رابطه تغییر داده و برگردانند به حالت تعلیق در آورد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: اگر ما امروز اقدام عملی نکنیم سال‌های بعد پشیمان می‌شویم لذا باید از ملت شجاع فلسطین دفاع کنیم بنابراین این نشست مهمی است که برگزار شده است و خیلی‌ها به این جلسه امیدوار هستند چرا که پارلمان‌ها قدرت‌های زیادی دارند که دولت‌ها را در مسیر فلسطین سوق دهند و مردم این کشور را به مقاومتی که سرنوشت کشورهای اسلامی به آن گره خورده است کمک کنند.

انتهای پیام/

نظر شما