شناسهٔ خبر: 23077850 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

برده داری مدرن؛ استفاده تبلیغاتی از زنان و نگاه ابزاری به زن

امروزه در بیشتر عرصه های اجتماع شاهد استفاده های تبلیغاتی از زنان هستیم. شعارهایی مانند حضور بانوان در عرصه های اجتماعی و حمایت از حقوق اجتماعی بانوان سرپوشی بر نیات پلید کسانی است که قصد بی حرمت کردن زن و کاستن ارزش ها در جامعه اسلامی را دارند. در سالهای اخیر بانوان به عرصه های تبلیغات وارد شده اند وفروشندگان و تولید کنندگان و تجار برای گرمی بازار خود از زنان استفاده تبلیغاتی می کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبنم همدان: یکی از فرهنگهای که از غرب وارد کشور شده است و به نام تجدد و تمدن به خورد جامعه و جوانان داده می شود و نمادی از مدرنیته به شمار می رود استفاده های تبلیغاتی از بانوان است. تهاجم فرهنگی در دهه اخیر قلب خانواده ها و محکم ترین ستون خانه یعنی زن و مادر خانه را هدف گرفته و به انحای مختلف سعی در از خود بیگانگی زنان مسلمان ما دارد. شعارهایی مانند حضور بانوان در عرصه های اجتماعی و حمایت از حقوق اجتماعی بانوان سرپوشی بر نیات پلید دشمنان در بی حرمت کردن و کاستن ارزش زن مسلمان است. این روزها بانوان به عرصه های تبلیغات وارد شده اند وفروشندگان و تولید کنندگان و تجار برای گرمی بازار خود از زنان استفاده تبلیغاتی می کنند.
اخیراً زنان ایرانی درهمه زمینه های تبلیغاتی دیده شده اند از ایستادن کنار خودروهای لاکچری در تهران تا تبلیغ ساعت های لوکس و گران قیمت 

 


تهاجم فرهنگی زنان را نشانه گرفته است
فاطمه صادقی استاد دانشگاه و عضو فعال بسیج اساتید در مورد این فرهنگ وارداتی اظهار داشت: کشورهای غربی از طریق ماهواره و شبکه های اجتماعی فرهنگ بیمار خود را به ما تحمیل کرده اند. زن ایرانی که تا پیش از این جایگاهی رفیع داشت و در مقام مادر در مقام همسر و در نقش های آموزشی و پرورشی در سطح جامعه حاضر میشد امروزه گاهی میبینیم که در هر نقش پیش پا افتاده و تشریفاتی پا به عرصه اجتماع می گذارد و نقش گرم کننده بازار فروش سودجویان را بازی می کند.

در خصوص استفاده ابزاری از زنان در زمینه تبلیغات کالا گفتگویی با مرتضی اصفهانی جامعه شناس و کارشناس فضای مجازی انجام دادیم

اصفهانی اظهار داشت :به دلیل تفاوت قوانین کشور ایران با فضای بین المللی استفاده ابزاری از زنان تفاوت  بسیار فاحشی با فضای بین المللی دارد .در کشورهای غربی و حتی بعضی از  کشورهای اسلامی استفاده ابزاری از زنان برای تبلیغات  در کنار کالاهای تجاری یک امر بدیهی محسوب می شود .بیلبورد های تبلیعاتی در کشورهای غربی منقش به تصاویر مستهجن زنان با لباس های نیمه برهنه هستند .



یک جامعه شناس : هدف دشمن کاستن جایگاه زن در نگاه جامعه است
اصفهانی در ارتباط با تبعات استفاده ابزاری از زنان اشاره داشت :تبعات استفاده ابزاری از زنان در کنار کالاهای تجاری جهت فروش بهتر برای جامعه بسیار سنگین است . این اقدام موجب می شود تلقی جامعه از زن هر روز پست تر از قبل شود و این زنگ خطری برای جامعه مسلمان ایران و زنان ایرانی است.

نگاه ابزاری به زنان خشونت علیه آنان است
وی افزود: اگر به عنوان مثال چشم افراد به این مساله عادت کند که هر روز تصاویر زن را در کنار کالاهای تبلیغاتی مشاهده نمایند  موجب می شود کم کم جنس زن نیز در آن جامعه به عنوان کالا تلقی شود و این مساله به عنوان  اصل شرطی شدن روانشناختی مطرح  می شود.   در اثر تکرار مکرر این استفاده ابزاری موجب می شود جنس زن  همواره گمان  کنند در حاشیه زندگی موثر هستند  و تاثیری در اصل و متن زندگی  نخواهند داشت این دیدگاه مصداقی از بکارگیری خشونت علیه زنان است اما این خشونت شئن و منزلت زن را هدف گرفته است و علیه منزلت اجتماعی او بکار می رود.

 

تعالی روح زنان در تیر رس تبلیغات شرق و غرب
وی تصریح کرد: این دیدگاه موجب می شود  زنان  به جای اینکه به تعالی روح و انسانیت خویش بپردازند فقط به اراستگی و زیبایی ظاهری توجه  کنند و این قبیل زنان به  تظاهرات درونی توجهی نخواهند داشت. قطعا زنانی که به دنبال جلوه های ظاهری هستند توجهی به تشکیل خانواده و وظایف اصلی یک زن در جامعه نخواهند داشت. استفاده ابزاری از زنان اسیب اجتماعی کوتاه مدت و میان مدت در جامعه به دنبال خواهد داشت از سوی دیگر این معضل تبعات بلند مدتی همچون تربیت ناصحیح یک نسل را در پی خواهد داشت .

در جامعه اسلامی نیازمند  تبلیغات اسلامی هستیم
کارشناس فضای مجازی تاکید داشت : ما در جامعه در زمبنه ارائه الگوهای اجتماعی سیاسی عملکرد خوبی نداشته ایم و نتوانسته ایم الگوی صحیحی در جامعه ارائه دهیم .با توجه به ایجاد حکومت اسلامی مدل تبلیغات نیز باید اسلامی می شد. متاسفانه در جامعه  تنها به این مساله توجه داشته ایم قوانین الزامی اجباری همچون داشتن حجاب را به مانکن ها دیکته نماییم. در زمینه تبلیغات هیچ گونه تفکری مبنی بر جایگاه  عزت و کرامت انسانی زن در جامعه  ارائه نشده است .در تبلیغات تنها به وجوه جسمانی حرکات  زنان مورد توجه قرار گرفته است.

تنها راه رهایی ایجاد فرهنگ مبتنی بر عزت و کرامت انسانی است
اصفهانی تصریح داشت: تنها راه از بین رفتن فرهنگ غلط  تبلیغات ، ایجاد  فرهنگی  مبتنی بر عزت و کرامت انسانی زن در جامعه  است و باید این امر نهادینه و فرهنگ سازی شود . نباید دست اندر کاران تبلیغات برای سهولت کار خویش به دنبال ساده ترین راه برای شیوه تبلیغات خود بروند زیرا فقدان خلاقیت در جامعه هنری موجب می شود که نتوانند برای پیشبرد اهدافشان از روش های دیگر بهره بگیرند .
اصفهانی اشاره داشت :تا زمانی که جامعه زنان به ارزش و جایگاه کرامت انسانی زن در جامعه واقف نشوند نمیتوانیم در مقابل این تهاجم فرهنگی ایستادگی کنیم حتی اگر قوانین سفت و محمکی ایجاد شود تا زمانی که جامعه زنان از استفاده ابزاری از زن استقبال نمایند مطمئن باشید قانون به راحتی دور زده خواهد شد .

کارشناس فضای مجازی تصریح داشت :نهادهای همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ,شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهادهای هایی که در وضع قوانین تبلیغات موثر هستند.  در این میان   رسانه ها و صدا و سیما نیز نقش مؤثری دارد اگر بخواهیم تفکری جایگزین کرامت انسانی زن شود با توجه نهاد مسئول و فرهنگ ساز باید از  مساجد, هیئات, چاپخانه ها و نشر کتاب،  اموزش و پرورش و اموزش عالی  استفاده نماییم . فرهنگ مقوله بسیار گسترده ای  است.

احیای فرهنگ عزت و کرامت زنان نیازمند عملکرد یکارچه فرهنگی در کشور
وی افزود:  برای اینکه این نگاه سخیف به زن کنار گذاشته شود و نگاه کرامت و عزت جایگزین ان شود باید عملکرد یکپارچه فرهنگی در کشور انجام شود . ما با هجمه های فرهنگی  مواجه هستیم که زن سوژه ابزار تبلیغی است شبیخون فرهنگی تمام جوامع شرقی را درنوردیده است تاکید بر خانواده و اصالت فرهنگی در کشور باید صورت پذیرد . باید در عرصه تولید محصولات فرهنگی بهتر عمل کنیم خوراک فرهنگی مناسب به نسل های اینده بدهیم .

کارشناس ارشد علوم قرآنی: استفاده تبلیغاتی از زنان مصداق برده داری مدرن است
مستانه احمد نیا کارشناس ارشد الهیات و تاریخ و تمدن اسلامی در خصوص استفاده ابزاری از زنان در عرصه تبلیغات گفت : در ارتباط با کالاهای تجاری که از زنان برای تبلیغات ان استفاده می شود باید بگویم که از پیامدهای برده داری مدرن به شمار می رود که موجب فساد و تباهی و از هم پاشیدگی بنیان خانواده می شود. زنانی که ساعت های طولانی به خود آرایی می پردازند و در حال جلب مشتریان برای کالاهای تجاری هستند . چگونه می توانند به وظایف همسرداری و مادر بودن خویش بپردازند .سوالی که در این بین ایجاد می شود این است که  هدف از خلقت زن چه چیزی بوده است ؟

احمد نیا در خصوص دلایل استفاده ابزاری اززنان اشاره داشت :یکی از دلایل افزایش استفاده ابزاری از زنان انباشت ثروت در میان طبقه ای از مردم و فقر و نداری در میان عده ای دیگر است .

حمایت از زنان تنها در شعارهای تبلیغاتی
احمد نیا خاطر نشان کرد : قانونگذاران نباید تنها در شعارها به حقوق زنان بپردازند بلکه باید قوانین سخت و تخلف ناپذیر  حمایتی از زنان وضع نمایند .همه نهادهای جامعه اعم از قوه مجریه ,قضاییه ,مقننه مسئول هستند. آمار طلاق ,اختلاس ,تعطیلی کارخانه ها ,آمار بیکاری ,کاهش فرزند اوری قبل از انکه به مردم ارتباط  پیدا کند  در اختیار مسئولین قرار دارد چرا مسئولین در این زمینه  اقدامات مهمی انجام نمی دهند .



آگهی روزنامه ها: به یک خانم آراسته و مجرب و مجرد با روابط اجتماعی بالا نیازمندیم
فاطمه سعیدی معلم پایه ابتدایی اظهار داشت :امروزه اکثر کارخانه ها به دلیل کاهش دستمزد و عدم حمایت بیمه زنان را به کار می گیرند. امروزه آگهی های روزنامه ها مملو از فراخوان هایی است که در صفحه نیازمندیها شغلهایی را برای  زنان آراسته و مجرب و مجرد با روابط عمومی بالا یشنهاد می کند و اگر بانویی به هر دلیل به ظاهری آراسته و جذاب نداشته باشد در بازار این کارهای تبلیغاتی جایی نخواهد داشت. 


یک بانوی معلم: در شغلهای مردانه برای تبلیغات  از زنان استفاده می شود اما فروشندگان لوازم آرایشی بیشتر مرد هستند
وی افزود: در جامعه ما که اکثر کارخانه ها به دلایل گوناگون رو به روند تعدیل نیرو اورده اند و وارادات اجناس بی کیفیت چینی رو به افزایش نهاده است ،  اکثر فروشگاه ها و مغازه ها در سطح شهر زنان را برای فروش کالاها استخدام می نمایند .حتی مغازه هایی که ممکن است هرگز مراجعه کننده خانم نداشته باشند زنان را برای تبلیغ کالاها به کار می گمارند اما ازسوی دیگر در مغازه های ارایشی بهداشتی که اکثر مراجعه کنندگان خانم هستند اقایان فروشندگی محصولات را به عهده دارند.


مسئولین توجه چندانی به مسائل فرهنگی ندارند
این بانوی معلم گفت: متاسفانه مسئولین امر توجه چندانی به این مسائل ندارند از یک سو فرهنگ سازی غلط در بطن جامعه و از سوی دیگر کاهش منزلت و جایگاه اجتماعی زنان موجب شده است که جامعه برای تبلیغ و جذب مشتری ابتدایی ترین شیوه تبلیغات استفاده نماید و زنان را به کار گمارد.

جامعه زنان، باید در مقابل استفاده تبلیغاتی و ابزاری از زن بایستد
وی تصریح کرد: از نظر من اولین کسانی که باید نسبت به این شیوه غلط واکنش نشان دهند جامعه زنان هستند تا زمانی که به علت نیازهای مادی زنان ارزانترین نیروی کار محسوب می شوند نمی توان امیدی به بهبود اوضاع جامعه داشت .متاسفانه نا اشنایی زنان با حقوق و قوانین کار به عنوان مثال زنان در کارگاه های تولیدی به عنوان نیروی ارزان به کار گماشته می شوند بدون اینکه از مزایای قانون کار و بیمه بهره بگیرند .

 

مدعیان حمایت از حقوق زن در عمل منزلت اجتماعی زن را می کاهند
سعیدی افزود :در جامعه همواره سخن از حقوق زنان به میان می آید اما در عمل این حقوق تنها بخشی از جامعه زنان را در بر می گیرد .در جامعه ای که زن به عنوان یک کالا تلقی شود چگونه می توان در خصوص منزلت اجتماعی و جایگاه انسانی او سخن به میان آورد.آیا در جامعه ای که زن در برابر حقوق بسیار  اندک ساعت ها دور از خانواده و وظایف اصلی خویش به سر برد ,می توان سخن از کرامت انسانی به میان آورد.

سخن پایانی
آنچه امروزه به عنوان فرهنگ  و حمایت از زنان در تبلیغات باب شده است عین از خود بیگانگی و کاهش منزلت واقعی زن است. استفاده روز افزون از زنان در تبلیغات تلوزیونی و بیلبوردها و .... موجب می شود جامعه نگاهی مادی و ابزاری به زن داشته باشد و این از جایگاه رفیعی که اسلام برای زن مسلمان ارائه داده است بسیار فاصله دارد. برای مقابله با این تهاجم فرهنگی ابتدا باید فرهنگ سازی صورت گیرد و همه دستگاههای ذی ربط در این موضوع مداخله کنند . صدا و سیما نقش مهمی در این زمینه دارد که متاسفانه هر روز تبلیغات تلوزیونی بیش از پیش به این سمت پیش می رود حتی لازم است خود زنان بسیج شوند و تن به اینگونه کارها ندهند و جایگاه رفیع خود را حفظ نمایند. ما نیازمند تأمل بیشتر و بازگشت به فرهنگهای خود هستیم.

انتهای پیام /
 

نظر شما