شناسهٔ خبر: 23077003 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

بازگشت به زندگی ۲ محکوم به مرگ

دو مرد محکوم به قصاص که در پرونده‌های جداگانه مرتکب قتل شده بودند، با پرداخت دیه از چوبه دار فاصله گرفتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، اولین متهم مرد ۲۶‌ساله‌ای به نام مهدی است که در بیست‌وهشتم مردادماه سال ۹۲ به خاطر قتل برادرزنش در میدان‌تره‌بار مرکزی تهران از سوی مأموران کلانتری ۱۵۲ خانی‌آباد بازداشت شده بود. این مرد در بازجویی‌ها با اعتراف به جرمش در شرح ماجرا گفت: «از ابتدای زندگی مشترک با همسرم اختلاف داشتم به همین خاطر برادرزنم از من دل‌خوشی نداشت و مدام با من درگیر بود.

او بارها به محل کارم در میدان میوه و تره‌بار آمده بود و دعوا راه‌انداخته بود. بارها از او خواستم در زندگی‌مان دخالت نکند، اما گوشش بدهکار نبود تا اینکه روز حادثه دوباره سراغم آمد و با هم درگیر شدیم. در آن درگیری به سمت من حمله کرد و من هم برای دفاع با چاقویی که دستم بود یک ضربه به گردنش زدم.‌» او در ادامه گفت: «‌قبول دارم با همسرم اختلاف داشتم، اما مقتول نباید در زندگی ما دخالت می‌کرد و به حرف‌های همسرم توجه می‌کرد.‌»

پس از تحقیقات تکمیلی متهم در شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه شد و در آن جلسه متهم با درخواست قصاص از سوی اولیای‌دم به قصاص محکوم شد. حکم صادره به دیوان عالی کشور فرستاده شد و از سوی قضات یکی از شعبات آن تأیید شد. به این ترتیب متهم بعد از طی مراحل اجرای حکم پای چوبه دار رفت، اما دقایقی قبل از اجرای حکم توانست از اولیای‌دم مهلت بگیرد. متهم در فرصت داده شده نتوانست رضایت اولیای دم را جلب کند به همین دلیل بار دیگر پای چوبه دار رفت.

این بار اجرای حکم با درخواست اولیای دم به تعویق افتاد تا اینکه متهم در سومین بار از اجرای حکم به خاطر دختر خردسالش توانست رضایت اولیای‌دم را جلب کند. به این ترتیب وی روز گذشته از جنبه عمومی جرم مقابل ‌هیئت قضایی همان شعبه به ریاست قاضی زالی قرار گرفت. او در آخرین دفاعش گفت: «روزهای سختی را گذراندم و بعد از جدایی همسرم همه دلخوشی‌هایم دختر هشت‌ساله‌ام است. اگر سه بار پای چوبه دار التماس کردم به خاطر آینده دخترم بود تا زنده بمانم.

خانواده‌ام با سختی زیاد توانستند با پرداخت دیه رضایت اولیای‌دم را جلب کنند. به این خاطر شرمنده آنها هستم. حالا از قضات دادگاه تقاضا دارم در مجازاتم تخفیف قائل شوند تا گذشته‌ام را برای تنها دخترم و خانواده‌ام جبران کنم.‌» در پایان ‌هیئت قضایی وارد شور شد. 

   

رهایی از قصاص با پرداخت یک میلیارد تومان دیه

دومین متهم پسر ۲۳‌ساله‌ای به نام سپهر است که در بیست‌وهشتم تیرماه سال‌۹۰، جوان ۲۷ ساله‌ای به نام سعید را به قتل رسانده بود. این حادثه که در کارگاه مبل‌سازی واقع در چهاردانگه رخ داده بود، با اعزام مأموران در تحقیقات مشخص شد مقتول راننده خودروی وانت است که بعد از درگیری با صاحب کارگاه به قتل رسیده است. تحقیقات برای دستگیری عامل قتل ادامه داشت تا اینکه با گذشت ۲۱‌روز از حادثه سپهر به اداره پلیس رفت و خودش را تسلیم کرد.

او در بازجویی‌ها گفت: «چند روز قبل از حادثه یکی از مشتری‌ها می‌خواست مبل‌هایی را که خریده بود را بار وانت کند. سعید مدتی بود که با وانت آنجا کار می‌کرد و او را می‌شناختم. به همین خاطر اول به او پیشنهاد دادم اما کرایه وانت را خیلی گران گفت. این شد که مشتری خواست وانت دیگری را بگیرم. سعید وقتی این ماجرا را فهمید ناراحت شد و کینه کرد.‌» متهم در ادامه گفت: «روز حادثه سعید به کارگاه آمد و گلایه کرد. او گفت نباید بار را به کسی دیگری می‌دادم تا مشتری مجبور می‌شد مبلغ پیشنهادی را قبول کند.

این حرف مرا ناراحت کرد و معترض شدم. مقتول از عصبانیت یک سیلی به صورتم زد و با هم درگیر شدیم. در آن درگیری با قیچی که برای بریدن پارچه‌های رومبلی استفاده می‌کردم به سینه‌اش زدم که باعث مرگش شد.‌» 

متهم در اولین جلسه رسیدگی که در شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران تشکیل شد، بعد از درخواست قصاص از سوی اولیای دم به قصاص محکوم شد. رأی صادره بعد از تأیید در دیوان عالی کشور در آستانه اجرا قرار داشت که متهم توانست با پرداخت یک میلیارد تومان رضایت اولیای دم را جلب کند. به این ترتیب وی دیروز از جنبه عمومی جرم در همان شعبه به ریاست قاضی قربان‌زاده محاکمه شد.

سپهر در آخرین دفاعش گفت: «باور کنید قصد کشتن سعید را نداشتم. او بی‌دلیل با من درگیر شد. نمی‌دانم چطور قیچی به قلبش فرو رفت. حالا بیش از شش‌سال است که در زندانم و خانواده‌ام با سختی زیاد توانستند این مبلغ را برای رضایت اولیای‌دم پرداخت کنند. از قضات دادگاه تقاضای بخشش دارم.‌»

در پایان ‌هیئت قضایی بعد از شور متهم را به شش‌سال و سه‌ماه حبس محکوم کرد. بنابراین متهم با احتساب روزهای بازداشت به زودی آزاد می‌شود. 

منبع: روزنامه جوان

نظر شما