شناسهٔ خبر: 23076454 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

درخواست نمایندگان برای شفافیت بودجه مجلس

صاحب‌خبر -

نشست خانه ملت دیروز در حالی به کار خود پایان داد که تعدادی از نمایندگان مجلس طی نامه‌ای خطاب به هیأت رئیسه مجلس خواستار شفافیت بودجه در مجلس شدند. نشست علنی دیروز مجلس به ریاست مسعود پزشکیان برگزار شد.

مجلس هیات رئیسه موقت نخواهد داشت
در ابتدای این جلسه، نمایندگان مجلس مواد یک و ۲ طرح اصلاحی از مواد قانون آیین‌نامه داخلی مجلس را تصویب کردند.

قانع شدن نماینده نوشهر به صورت مشروط از پاسخ آخوندی
در ادامه، قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر و چالوس از پاسخ عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به سوال خود درباره علت عدم رفع مشکلات مالکان اراضی اطراف فرودگاه نوشهر قانع شد.
پس از قرائت گزارش کمیسیون عمران توسط سخنگو، نماینده سوال‌کننده در اظهاراتی گفت: آقای آخوندی نامه‌ای به آقای مهابادی مدیرکل شرکت‌های فرودگاهی کشور نوشته و طی آن دستور به پیگیری موضوع ظرف یک ماه کرده است.
مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس که اداره جلسه را بر عهده داشت خاطرنشان کرد: نامه آقای آخوندی نیم ساعت پیش به هیأت رئیسه داده شد والا ما زودتر اعلام می‌کردیم تا سوال طرح نشود. وی از وزیر راه خواست که صرفاً پشت تریبون بیاید و اعلام کند که آیا این نامه مورد تائید وی است یا نه؟
وزیر راه و شهرسازی پشت تریبون آمد و ضمن تائید نامه خاطرنشان کرد: در مشکل مزبور موانع حقوقی وجود داشته است که برای حل آن پیگیری خواهیم کرد. پس از وعده آخوندی جهت حل مشکلات مالکان اراضی اطراف فرودگاه نوشهر، احمدی لاشکی اعلام کرد قانع شده و سوال به رای گذاشته نشد.

فوریت طرح تسویه بدهی سهامداران سهام عدالت رد شد
وکلای ملت همچنین تقاضای بررسی طرح الحاق یک تبصره به بند «ب» ماده ۳۴ قانون اصل ۴۴ قانون اساسی را به صورت دوفوریتی به بحث گذاشتند.
وکلای ملت پس از شنیدن سخنان مخالفان و موافقان طرح مذکور که وزارت اقتصاد را مکلف می‌کرد ظرف ۴ سال بدهی سهامداران سهام عدالت را تسویه کنند، به دوفوریت آن رای ندادند. با مخالفت نمایندگان با فوریت‌دار شدن طرح الحاق یک تبصره به بند «ب» ماده ۳۴ قانون اصل ۴۴ قانون اساسی، این طرح به صورت عادی از سوی هیأت رئیسه مجلس اعلام وصول شد.

بررسی اولویت‌دار لایحه حمایت از حقوق معلولان
نمایندگان در ادامه، با ۱۴۹ رای موافق، ۱۵ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۴۱ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس با بررسی اولویت دار لایحه حمایت از حقوق معلولان موافقت کردند.

بودجه ۹۷ هیچ ارتباطی با برنامه ششم ندارد
در بخش دیگری مصطفی کواکبیان در نطق میان دستور خود گفت: ۱۹ ماه از وقت مجلس دهم گذشت. تا چه میزان توانسته‌ایم مشکلات انباشته شده را کم کنیم. از فقر و فلاکت گرفته تا انواع و اقسام آسیب‌های اجتماعی همچون کودکان کار، زنان بدسرپرست و کارتن‌خواب‌ها و امثال آنها از ایجاد اشتغال برای جوانان خجالت‌زده بر سر سفره پدران خویش گرفته تا بحث کاهش ابرچالش کشور یعنی نرخ بیکاری به ویژه در مورد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی.
نماینده مردم تهران اظهار داشت: رئیس مجلس ما هم موضوع را به شوخی و خنده و تمسخر می‌گیرد. راستی چرا رئیس مجلس ما به جای اینکه خودش را سخنگوی مجلس بداند همه کاره مجلس می‌داند؟
کواکبیان خاطرنشان کرد: شفافیت مالی برای شما نمایندگان یک اصل اساسی است. آیا بهتر نیست این شفافیت از خود مجلس شروع شود؟ وی خطاب به رئیس قوه قضاییه اظهار داشت: آیا شما به تازگی متوجه شده‌اید رئیس دولت سابق و ۴ وزیر وی در پرونده بابک زنجانی نقش داشته‌اند؟ مگر بارها چه در مجلس هشتم و چه در مجلس فعلی درباره تخلفات عدیده آن دولت به شما تذکر ندادیم؟ چرا تاکنون اقدامی نکرده‌اید؟
کواکبیان افزود: آقای رئیس‌جمهور شما آیا در فضای مجازی هستید که امروز چه ناسزاهایی به ما اصلاح‌طلبان به خاطر حمایت از شما سرداده می‌شود. چرا باید چنین باشد؟ چرا وعده‌هایی که به مردم داده‌اید عمل نمی‌کنید؟
نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: رئیس‌جمهور وقتی شما در بودجه می‌گویید بنزین گران شود، عوارض زیاد شود، یارانه قطع شود، شاید در بحث‌های کارشناسی به این نتیجه رسید اما چقدر درآمد مردم بالا رفته است آیا مردم فقیرتر نشده‌اند؟ اگر شده‌اند با این طرح‌ها مردم را نابود نکنید.

هشدار نعمتی به کواکبیان
در همین حال بهروز نعمتی نماینده مردم تهران هم در واکنش به نطق مصطفی کواکبیان عضو فراکسیون امید مجلس گفت:‌ هر نوع انحصاری برای هر کسی مطرود است.
وی خطاب به کواکبیان گفت: ما در جریان انتخابات ریاست جمهوری در یک جبهه کنار هم بودیم. وی بیان داشت: آقای کواکبیان! انتخاب ریاست جمهوری تمام شد. بحث آن را دوباره مطرح نکنید، زیرا همان کارهایی را که روحانی به شما داد به ما هم داده است.

برخی نطق‌های نمایندگان جایگاه مجلس را تنزل می‌دهد
نماینده ورامین در مجلس نیزبا اشاره به نطق دو عضو فراکسیون امید گفت: گاهی در نطق‌ها مطالبی مطرح می‌شود که در شان مجلس نبوده و جایگاه آن را در محضر ملت نتزل می‌‌دهد.
سیدحسین نقوی‌حسینی طی تذکری شفاهی مستند به ماده ۷۹ آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: در این آیین‌نامه آمده است که نمایندگان بدون رعایت نوبت می‌توانند تا ۵ دقیقه نطق کنند و در ماده‌ای دیگر تصریح کرده که اگر نماینده از موضوع تذکر خارج شد رئیس جلسه باید دو دفعه اول تذکر و سپس اخطار دهد. یعنی هیچ جایی برای خاموش کردن میکروفن نماینده تذکر دهنده پیش‌بینی نشده است.
وی خطاب به علی مطهری نایب رئیس دوم مجلس ادامه داد: اگر شما اجازه نمی‌دادید که من تذکر خود را شروع کنم من وارد بحث نمی‌شدم ولی وقتی میکروفن من باز شده است می‌توانم ۵ دقیقه تذکر دهم و شما پس از اتمام تذکر من باید نظر می‌دادید. وی گفت: درباره نطق آقای کواکبیان نماینده تهران باید بگویم که بنده اصولگرا هستم و به آقای روحانی رای نداده و نخواهم داد اما بالاخره آقایان مصباحی مقدم و کاظم جلالی که به آقای روحانی رای دادند اصولگرا هستند یا نیستند؟
وی تصریح کرد: اینها به عنوان اصولگرایان معتدل ستاد زدند و از آقای روحانی اعلام حمایت کردند.
نقوی حسینی در بخش دیگری از تذکر خود گفت: ۱۸۰ نماینده مجلس تقاضای طرح سوال از رئیس‌جمهور درباره موسسات مالی و اعتباری کردند اما رسیدگی نمی‌شود.
به دنبال آن، کواکبیان در آخرین تذکر شفاهی با استناد به ماده ۷۹ آیین‌نامه داخلی در واکنش به اعتراضات سیدحسین نقوی‌حسینی نماینده ورامین و بهروز نعمتی دیگر نماینده تهران به نطق میان‌دستور خود گفت: دوستان خوب به سخنان من در نطق گوش ندادند.
وی ادامه داد: من در نطق خود گفتم که هیچ «حزب» اصولگرایی از روحانی در انتخابات حمایت نکرد. عضو فراکسیون امید مجلس گفت: ما همچنان از روحانی حمایت می‌کنیم اما من وکیل‌الدوله نیستم بلکه وکیل‌المله هستم.

۱۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی معوقه به نظام بانکی در دست مفسدان گردش می‌کند
در ادامه،‌ محمود صادقی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس طی سخنانی به عنوان ناطق میان دستور جلسه، ابرچالش بزرگ کشور امروز که بر چالش‌های دیگر سایه انداخته و بسترساز و کانون چالش‌های دیگر است را چالش در نظام کلان تدبیر و مدیریت کشور دانست.
وی همچنین افزود: برخی همکاران می‌گویند فایده ندارد؛ ما اگر دست به فاسدها بزنیم کارها می‌خوابد ما دچار تله فساد شده‌ایم، فساد، فساد می‌آورد همانند تله فقر. چرا اراده جدی در این مجلس برای برخورد با مفسدین وجود ندارد؟ چرا ما با مفسدان همکاری می‌کنیم و چرا از افشای نام بدهکاران کلان هراس داریم؟ آیا شما نمایندگان اطلاع دارید که ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی معوقه به نظام بانکی در دست چه کسانی گردش می‌کند، گفته‌اند نام آنها افشا نشود اما ما نمایندگان که باید اطلاع داشته باشیم.

درگیری تابش با نقوی‌حسینی
به دنبال آن، مجلس شورای اسلامی در نشست علنی خود شاهد تشنج و درگیری شد.
پس از آنکه صادقی در نطق میان‌دستور خود عبارت امام راحل مبنی بر اینکه «مجلس عصاره فضائل ملت است» را به «مجلس عصاره فضائل شورای نگهبان است» تغییر داد، نمایندگان خواهان ارائه تذکر ماده ۷۹ آیین نامه شدند.
پس از آنکه علی ادیانی‌راد نماینده مردم قائمشهر نسبت به اظهارات صادقی در نطق خود طی تذکری اعتراض کرد، نقوی‌حسینی هم خواهان ارائه تذکر دیگری نسبت به نطق عضو فراکسیون امید بود اما مطهری که اداره جلسه را برعهده داشت پاسخ داد که نمی‌شود تذکر دهید چراکه آقای ادیانی به نمایندگی از همه نمایندگان معترض تذکر داد.
نقوی‌حسینی که نسبت به ممانعت علی مطهری از تذکرش معترض بود به جلوی تریبون هیأت رئیسه رفت و اعتراض خود را بیان کرد که چند تن از نمایندگان همچون محمدرضا فولادگر، قاسم احمدی‌لاشکی، احمد امیرآبادی، عبدالغفور ایران‌نژاد، جبار کوچکی‌نژاد، سیدجواد ابطحی و حسین مقصودی به سمت وی رفتند و سعی کردند که وی را از ادامه اعتراض خود به نحوه اداره مجلس باز دارند.
پس از آنکه نقوی‌حسینی به صندلی خود بازگشت محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان و عضو هیأت رئیسه فراکسیون امید از روی صندلی خود برخاست و به سمت وی رفت و با به کارگیری ناسزا از وی پرسید «آیا تو عصاره فضائل ملت هستی؟».
در این لحظه محمدعلی وکیلی عضو هیأت رئیسه مجلس نیز از پشت تریبون هیأت رئیسه برخاست و به سمت نماینده ورامین رفت و سخنانی خطاب به وی گفت. اکبر ترکی نماینده فریدون‌شهر مانع از نزدیک‌تر شدن بیشتر وی به صندلی نقوی‌حسینی و تشدید تنش شد.
پس از گذشت دقایقی با پادرمیانی نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه، سیدجواد ابطحی نماینده خمینی‌شهر و محمدعلی وکیلی نماینده تهران، نقوی‌حسینی و تابش با یکدیگر مصافحه و آشتی کردند.

امضاهای نمایندگان مجلس بر طرح سوال از رئیس‌جمهور درباره ارز
همچنین نمایندگان پارلمان طرح سوال از رئیس‌جمهور را امضا کردند.

تلویحا گفته آقای صادقی توهین تلقی می‌شود
در ادامه نیز، علی ادیانی‌راد نماینده مردم قائمشهر پس از نطق محمود صادقی در تهران در مجلس که اعلام کرد نمایندگان عصاره فضائل شورای نگهبان هستند با استناد به ماده ۷۹ آیین‌نامه داخلی مجلس، گفت: از قدیم گفته‌اند حرمت امامزاده را باید متولی آن نگه دارد.

۳۰ نماینده خواستار شفاف‌سازی بودجه پارلمان شدند
در ادامه نشست، ۳۰ تن از نمایندگان مجلس طی نامه‌ای خطاب به هیأت رئیسه مجلس خواستار شفافیت بودجه در خانه ملت شدند. امضاکنندگان این نامه تاکید کرده‌اند که شفافیت بودجه مجلس گامی ضروری است که بایستی وکلای ملت از جزئیات آن آگاه شوند.

نظر شما