شناسهٔ خبر: 23075919 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چالش های فراروی صنعت در کهگیلویه و بویراحمد

گچساران - ایرنا - سهم ناچیز کهگیلویه و بویراحمد از صنعت کشور ،نیمه فعال و یا راکد بودن تعداد زیادی واحد صنعتی و استقبال اندک سرمایه گذاران از اجرای طرح های صنعتی در منطقه از چالشهای فراروی صنعت در این استان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا،کارخانه قند یاسوج به عنوان اولین واحد صنعتی کهگیلویه و بویراحمد در سال 1344 ساخته شد و بیش از یک سوم از عمر خود را بدلایل نبود خوراک،فرسودگی و نداشتن مدیریت در تعطیلی گذرانده است.
هم اینک با صرفنظر از کارخانه قند یاسوج تنها دو کارخانه سیمان دشتروم و مارگون که در دوران انقلاب احداث شده اند به عنوان دو واحد صنعتی بزرگ استان شناخته می شوند.
آمارهای وزارت صنعت ،معدن و تجارت هم نشان می دهد که بخش صنعت ، 36 درصد سهم اشتغال این استان را در اختیار دارد.
هر چند دولت یازدهم تلاش های زیادی برای بازگشت واحدهای صنعتی راکد به چرخه تولید و تکمیل طرح های نیمه تمام صنعتی در کهگیلویه و بویراحمد کرده است اما به دلیل اهمیت نقش صنعت در ایجاد اشتغال پایدار و کاهش وابستگی این بخش در استان نیازمند نگاه ویژه مسئولان است.
هم اکنون تعدادی از واحدهای صنعتی استان به دلایل مختلف نیمه فعال یا راکد هستند که در صورت بازگشت این واحدهای صنعتی به چرخه تولید زمینه اشتغال به کار تعداد زیادی جوان جویای کار فراهم می شود.
این در حالی است که براساس آمار رسمی، نرخ بیکاری در شهرستان‌های مختلف این استان از جمله بویراحمد 10,8، کهگیلویه 13، گچساران 16، چرام 17 و بهمئی 17.7 درصد است.

** مشکلات فراروی صنعت استان
استاندار کهگیلویه وبویراحمد معتقد است که نباید همه مشکلات و چالش های فراروی واحدهای راکد تولیدی و صنعتی در استان را تنها به کمبود نقدینگی گره زد.
علی محمد احمدی اظهار داشت: بسیاری از واحدهای راکد به دلایل دیگر همچون نداشتن توان مدیریت و یا مشکلات حقوقی در واگذاری طرح ها از صحنه رقابت خارج شده اند.
وی تصریح کرد: کار در حوزه صنعت نیازمند هوشیاری ، تجربه ،آموزش و نیروی انسانی حرفه ای و دانش بنیان است.
احمدی با تاکیدبر اینکه برخی از واحدهای صنعتی انعطاف لازم را برای مقابله با مشکلات ندارند، گفت: برخی از مدیران این کارخانه ها با بروز نخستین مشکل کار را رها می کنند در صورتی که سرمایه گذار باید توانایی برخورد با مشکلات را داشته باشد.
احمدی افزود: مشکلات واحدهای راکد و تولیدی در استان در کارگروه رفع موانع تولید بررسی و چاره اندیشی لازم برای رونق مجدد آنها اتخاذ خواهد شد.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: مشکلی برای پرداخت تسهیلات به واحدهای راکد در صورت داشتن شرایط لازم وجود ندارد.

**سهم ناچیز کهگیلویه و بویراحمد در صنعت
نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی گفت: کهگیلویه و بویراحمد با وجود مستعد بودن و داشتن ظرفیت‌های متعدد در تمامی زمینه‌ها دارای سهم ناچیز کمتر از یک درصد از صنعت کشور است.
غلام محمد زارعی اظهار امیدواری کرد که سهم کهگیلویه و بویراحمد از صنعت کشور تا پایان دولت دوازدهم به 2 تا سه درصد برسد.
وی گفت: افزایش حجم سرمایه گذاری بخش خصوصی در کهگیلویه و بویراحمد راهکاری برای توسعه صنعت است.
زارعی اظهار داشت: یکی از دلایل مهم استقبال محدود بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در کهگیلویه و بویراحمد فراهم نبودن زیرساخت‌ها است.

** شناسایی 80 واحد صنعتی نیمه فعال و راکد در دولت تدبیر و امید
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کهگیلویه وبویراحمد گفت: در 2 سال گذشته 80 واحد صنعتی و تولیدی نیمه فعال و راکد که قابلیت راه اندازی مجدد را دارند در سطح استان شناسایی شده است.
سهراب بنام اظهار داشت: اعتباری افزون بر یکهزارو 200 میلیارد ریال برای فعالیت دوباره این تعداد واحد تولیدی نیاز است.
وی بیان کرد : بر اساس برآوردها میانگین راه اندازی مجدد هر واحد تولیدی راکد حدود 15 تا 20 میلیارد ریال است.
بنام با بیان اینکه حدود 30 درصد واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی استان به دلایل متعدد نیمه فعال و راکد هستند، گفت: در هشت ماه گذشته سال جاری 22 واحد راکد در استان راه اندازی مجدد شده است.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کهگیلویه وبویراحمد میزان اشتغالزایی مستقیم برای این تعداد واحد تولیدی را افزون بر 200 نفر ذکر کرد.
وی ابراز داشت: برای راه اندازی مجدد این طرح ها رقمی افزون بر 120 میلیارد ریال تاکنون هزینه شده است.

** راه اندازی 131 واحد صنعتی استان در دولت یازدهم
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کهگیلویه وبویراحمد گفت: 131طرح و واحد تولیدی و صنعتی در چهار سال دولت یازدهم در این استان بهره برداری و یا دوباره به چرخه تولید بازگشت.
بنام همچنین گفت: ظرف یک سال گذشته افزون بر 180 هکتار زمین در شهرک‌های صنعتی و در قالب 138 قرارداد به واحدهای تولیدی و صنعتی این استان واگذار شد که ارزش سرمایه‌گذاری این میزان زمین بیش از سه هزار میلیارد ریال است.
مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: 96 درصد از واحدهای صنعتی فعال و غیرفعال این استان در بخش صنایع کوچک است.
صنایع کوچک به واحدهای تولیدی کمتر از 50 نفر اشتغالزایی اطلاق می‌شود.
بنام افزود: 540 قرارداد واحد صنعتی و 242 طرح در حال ساخت و ساز در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
کهگیلویه و بویراحمد دارای 13 شهرک و ناحیه صنعتی فعال و 700 واحد صنعتی دارای پروانه تولید است.

** خدمات انجام شده برای رونق تولید
رئیس سازمان صنعت ،معدن وتجارت کهگیلویه وبویر احمد گفت:حدود نیمی از واحدهای تولیدی راکد در این استان ظرف سه سال گذشته با پرداخت تسهیلات رونق و سایر کمک‌های فنی و اعتباری به چرخه تولید بازگشته‌اند.
داریوش دیودیده افزود: بیش از 60 درصد از واحدهای صنعتی و تولیدی استان در سال‌های 1392 و 1393 راکد و یا نیمه فعال بودند.

** اختصاص اعتبار برای رونق واحدهای صنعتی
دیودیده با بیان اینکه دولت یازدهم امسال افزون بر 500 هزار میلیارد ریال در قالب بسته‌های اشتغال و رونق تولید تخصیص داده است، گفت: سهم کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه افزون بر 15 هزار میلیارد ریال بوده است.
وی عنوان کرد: این میزان تسهیلات برای نوسازی، بهسازی و تأمین سرمایه در گردش طرح‌های توسعه‌ای و اقتصادی، رونق و حمایت از تولید و ایجاد اشتغال در بخش‌های مختلف هزینه خواهد شد.
رئیس سازمان صنعت ،معدن وتجارت کهگیلویه وبویر احمد گفت: سهم استان کهگیلویه و بویراحمد از مجموع بیش از 160 هزار میلیارد ریال اعتبارات تخصیصی برای احیای واحدهای راکد و نیمه فعال تولیدی و صنعتی در کشور در سال گذشته نیز افزون بر چهار هزار و 50 میلیارد ریال بود.
هم اینک 444 طرح صنعتی با سرمایه گذاری افزون بر 270 هزار میلیارد ریال در این استان در حال اجراست.
256 طرح از این تعداد با میزان سرمایه‌گذاری افزون بر یک هزار و 800 میلیارد ریال آنها مربوط به طرح‌های صنعتی کوچک مستقر در شهرک‌های صنعتی است.
دیودیده ابراز کرد: بیش از 650 واحد صنعتی در این استان وجود دارد که از این تعداد 130 واحد راکد است.
وی تصریح کرد: هشت هزارو 500 نفر در طرح‌های صنعتی فعال کهگیلویه و بویراحمد مشغول بکار هستند.
دیودیده اظهار داشت: دولت از طرح‌های تولیدی راکد و نیمه فعال حمایت ویژه خواهد کرد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت معتقد است که درآمد هر یک از ساکنان استان 65درصد درآمد هر هموطن دیگری در سایر مناطق کشور است.
غلامرضا تاجگردون با اشاره به وجود ذخایر نفت، گاز، معادن زیر زمینی در این استان ،تاکید کرد حمایت دولت برای رونق صنعت در کهگیلویه و بویراحمد ضروری است.
وی بیان کرد: اختصاص آب برای صنعت، ایجاد نیروگاه های برق در مقیاس های کوچک و بزرگ و فراهم کردن زمینه ورود سرمایه گذاران از برنامه های در دست اجرا برای توسعه صنعت در این استان است.
کارشناسان امور اقتصادی ایجاد زیرساخت های لازم از جمله جاده مناسب ،زمین مناسب و تسهیلات بانکی را در رونق صنعت استان موثر می دانند.
آمارها نشان می دهد افزون بر 96درصد از واحدهای صنعتی استان در ردیف صنایع کوچک قرار دارند و به همین دلیل دولت باید با کار کارشناسی دقیق واحدهای غیرفعال را به عرصه تولید بازگردانده و نسبت به ایجاد این گونه واحدها در مناطق مختلف استان اقدام کند.
استان 713 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد یک درصد جمعیت و یک درصد مساحت ایران را در اختیار دارد.
گزارشگر: فرزانه شریفی** انتشاردهنده: علیزاده
8143/1662

انتهای پیام /*

نظر شما