شناسهٔ خبر: 23075653 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

در نشست شورای مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی مطرح شد/

بیشترین و کمترین شیوع مواد مخدر در کدام استان ها است؟

نصر: دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی با ارایه گزارشی بیشترین و کمترین شیوع مواد مخدر در استان های را اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش نصر، "محمد علی نصرتی" بعد از ظهر امروز در نشست شورای مبارزه با مواد مخدر به شیوع شناسی مصرف مواد در بین کارکنان و کارگران  مراکز دولتی و خصوصی صنعتی اشاره کرد و اظهار داشت: نمونه تحقیقات از وضع موجود مواد مخدر در کشور حاکی از آن است که از بین 609 کارگاه در سطح کشور، 13 هزار و 128 نفر در مجموع بالغ بر 23.8 درصد معتاد به حشیش، اپوئید ها، شیشه و الکل هستند.
وی ادامه داد: نمونه تحقیق نشان داده است که از بین 30 کارگاه در سطح آذربایجان شرقی، 628 نفر در مجموع بالغ بر 25.4 درصد معتاد به حشیش، اپوئید ها، شیشه و الکل هستند.
وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی رتبه چهار اعتیاد را در بین استان های کشور در محیط کاری به خود اختصاص داده است، اذعان کرد و گفت: وضعیت مقایسه ای مصرف حشیش به طور واقع بینانه در کشور به 6.8 درصد و در آذربایجان شرقی به 16.4 درصد رسیده است.
نصرتی افزود: بیشترین شیوع مواد مخدر  مربوط به سیستان بلوچستان و کمترین مربوط به آذربایجان غربی است؛ همچنین بیشترین شیوع مواد مخدر، 16 درصد در محیط کار اداری و 34 درصد در نوع کار نقلیه است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی به خسارت های مصرف مواد مخدر در محیط های صنعتی و کاری اشاره کرد و گفت: اتلاف وقت کارگران و آسیب‌های ناشی از بی‌دقتی کارکنان در  استفاده از ابزارهای صنعتی، هزینه های ناشی از صدمه به تجهیزات، کاهش تعهد کارکنان آلوده به مواد مخدر نسبت به شغل، اشاعه جرائمی چون سرقت در محیط کار، افت کارائی کارکنان گرفتار و افزایش فشار کار بر سایر کارگران سالم از جمله خسارت های وارده مواد مخدر در محیط های صنعتی و کاری است.
وی ادامه داد: افراد بیمار به اعتیاد میزان خسارتی که به سرمایه های ملی  وارد می نمایند پنج برابرخسارت ناشی ازافراد عادی است، میزان بهره وری این کارگران نسبت به کارگران طبیعی 30 درصد کاهش داشته است، میزان هزینه های درمانی نیروهای صنعتی وابسته به مواد مخدر 300 درصد افراد عادی است، میزان غیبت صنعت کاران معتاد 5.2 برابر افراد عادی است، میزان تاخیردرمحل کارافراد فوق،یبرابرافرادعادی است و کارگران وابسته به مواد 5.2 برابر بیشترازتسهیلات پزشکی استفاده می کنند.
نصرتی اذعان کرد: از دلایل مصرف مواد مخدر در محیط های صنعتی وکاری می توان به عوامل روانشناختی و محیطی چون استرس شغلی، فرسودگی، شغلی، ملال و یکنواختی در کار و خشم نام برد.
وی به باورهای غلط مبنی بر مصرف مواد  برای افزایش بهره وری و توان کاری اشاره کرد وتصریح داشت: مواد مخدر انرژی و تمرکز را افزایش می دهد، مواد قدرت و رابطه جنسی را افزایش می دهد، یك بار مصرف مشكلي ايجاد نمي كند، ميدانم چقدر بايد مصرف كنم تا معتاد نشوم، مواد داروي بسياري از بيماري هاست و...از جمله حرف های اشتباهی است که مردم مخصوصا جوانان در این باور هستند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی به دلایل مصرف مواد مخدر در محیط های کاری خاطرنشان کرد و گفت: فشار دوستان و همکاران مصرف کننده، دسترسی آسان به مواد در محیط کار یا نزدیک آن، شرایط استرس زا (مانند عدم امنیت شغلی،بی علاقگی،عدم ثبات شغلی)، عدم استقبال برخی از مدیران اجرایی از برنامه های پیشگیری اولیه از اعتیاد و پایین بودن میزان آگاهی از عوارض اعتیاد از جمله دلایل مصرف مواد مخدر در محیط های کاری است.
نصرتی به اقدامات آذربایجان شرقی در محیط های صنعتی اشاره کرد و گفت: اجرای طرح کاج در 30واحد تولیدی و صنعتی، کارگاه آموزش- تولید بسته های فرهنگی و اطلاع رسانی  و همچنین مشاوره و درمان از جمله اقدامات این استان به بیماری اعتیاد در محیط های صنعتی است.
وی تاکید کرد: مطابق تحقیقات به عمل آمده 15 درصد  از معتادان اظهار داشته اند که اعتیاد را از محیط کارخود شروع کرده اند.
وی افزود: با جلوگیری از عوارض صنعتی واجتماعی ناشی از مصرف موادمخدر می توانیم در هرسال 15 هزار مدرسه صدمیلیونی بناکنیم.
نصرتی در اظهار کرد: مطابق آمارها سه درصد از معتادان تزریقی اظهار کرده اند که در محیط کار تزریق مشترک داشته اند و کارشناسان، هزینه لازم جهت رفع نسبی اعتیاد درایران را  325 میلیارد تومان گزارش کرده اند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی به راهکارهای اختصاصی جهت جلوگیری از به دام افتادن اعتیاد اشاره کرد و اذعان داشت: ایجاد زمینه برای برگزاری کارگاه های آموزشی و مهارت افزایی برای کارکنان و خانواده آن ها، آموزش ویژه و افزایش اطلاعات سرپرستان در خصوص اعتیاد و زمینه های مرتبط، برگزاری نمایشگاه های پیشگیری و مسابقات فرهنگی و ورزشی در کلیه محیط های صنعتی، استفاده بهینه از فضای مجازی و ایجاد کانال های اجتماعی اطلاع رسانی با مشارکت خود کارکنان از جمله راهکار های جلوگیری از خطر به دام افتادن اعتیاد است.

نصرتی ادامه داد: تشکیل سمن های پیشگیری اولیه از اعتیاد با همکاری کارکنان، تشکیل  کمیته ی ارتقای سلامت روانی - اجتماعی  در سطح استان وتدوین سند پیشگیری اولیه از اعتیاد در محیط های صنعتی، طبقه بندی و اولویت گذاری و دسته بندی محیط های کار بر اساس آمادگی و امکان پذیری برای اجرای برنامه های پیشگیرانه، تهیه نقشه خطرپذیری  محیط های صنعتی و کاری در معرض خطر استان، راه اندازی و تاسیس مراکز مشاوره و مددکاری اجتماعی در کارخانجات بزرگ  و استفاده از روانشناسان پاره وقت درکارخانجات کوچک، تهیه و توزیع  بسته های آموزشی ، مداخلات پیشگیری متناسب و تولیدات فرهنگی و اطلاع رسانی در زمینه پیشکیری اولیه از اعتیاد، رصد کردن تعیین کننده های اجتماعی سلامت مرتبط با اعتیاد، اصلاح و چابک سازی ساختار و نظام مدیریت بخشی و فرابخشی  پیشگیری از اعتیاد، توسعه دانش و فناوری و تولید منابع علمی پیشگیری از اعتیاد، توسعه مشارکت های مردمی با بهره گیری از ظرفیت های بسیج ،سازمان های مردم نهاد و جماعت محور  در امر پیشگیری از اعتیاد، توسعه مشارکت های مردمی با بهره گیری از ظرفیت های بسیج ،سازمان های مردم نهاد و جماعت محور  در امر پیشگیری از اعتیاد از جمله راهکارهای جلوگیری از خطر به دام افتادن اعتیاد می توان نام برد.
انتهای پیام/

نظر شما