شناسهٔ خبر: 23075598 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

محمود صادقي همچنان تنش‌آفريني را به كار براي مردم ترجيح مي‌دهد

معركه سياسي در خانه ملت

روزنامه جوان

صداي داد و فرياد در صحن علني مجلس بلند است. طرحي براي حل مشكلي از مردم در حال بررسي است؟ مجلس در حال سبك و سنگين كردن لايحه‌اي است كه...

صاحب‌خبر -
کبری آسوپار

صداي داد و فرياد در صحن علني مجلس بلند است. طرحي براي حل مشكلي از مردم در حال بررسي است؟ مجلس در حال سبك و سنگين كردن لايحه‌اي است كه دولت به مجلس فرستاده است؟ حقي از مردم ضايع شده كه فرياد نمايندگان بلند است؟ نگران معيشت مردم و گراني‌هاي اخير شده‌اند؟ فريادشان از وضعيت زلزله‌زدگان به هوا بلند است؟ نه، هيچ‌كدام؛ محمود صادقي باز مشغول قرائت نطق ميان دستور است و جمله به جمله پاكدستي عالي‌ترين مقامات قضايي جمهوري اسلامي را زير سوال مي‌برد؛ به شوراي نگهبان طعنه مي‌زند و نمايندگان مجلس را همكاران مفسدان مي‌خواند... درست و نادرست در نطق او مخلوط شده است و مثل هميشه طعنه‌هايي دارد كه صداي اعتراضات را بلند مي‌كند. 
 «رئيس قوه قضائيه مي‌گويد سپرده‌ها و سود آنها به حساب شخصي واريز نمي‌شود، سلّمنا! پس كجا هزينه مي‌شود؟ آيا يك صورت‌حساب به ديوان محاسبات داده‌ايد؟»
اين جملات محمود صادقي، نماينده مردم تهران و عضو فراكسيون اميد است. اين اولين بار نيست كه او غائله‌اي را در چنين سطح كلاني عليه دستگاه قضايي علم مي‌كند و خوراك تبليغاتي براي رسانه‌هاي معاند فراهم مي‌كند. محمود صادقي سال گذشته غائله‌اي در مورد حساب‌هاي دستگاه قضايي برپا كرد و جواب مناسب هم گرفت، آنجايي كه علي طيب نيا، وزير امور اقتصادي و دارايي وقت ضمن رد بروز تخلف در اين مورد گفت: «از ۲۰ سال پيش با هماهنگي خزانه كل كشور و بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران مجموعه مبالغي با رعايت حدود قانوني و موازين شرعي براي قوه قضائيه به صورت سپرده در سيستم بانكي كشور قرار گرفته‌است… به اين مبالغ سودهايي نيز تعلق گرفته كه البته از اصل پول‌ها به هيچ وجه استفاده نشده… سود حاصله از مبالغ مذكور، صرفاً براي برخي هزينه‌هاي معين در قوه قضائيه صرف شده‌است. » دادستان تهران نيز در توضيح اين حساب‌ها گفت كه از سال ۱۳۷۳ و در دوره رياست آيت‌الله محمد يزدي بر قوه قضائيه حساب‌هايي با اخذ مجوزهاي لازم به نام قوه قضائيه افتتاح شده و مسئولان ارشد نظام از آنها مطلع بوده‌اند. به نظر مي‌رسد محمود صادقي بايد پس از شنيدن اين سخنان از اين ايراد اتهامات بي سند دست برمي‌داشت، اما چنين نشد. او همچنان ترجيح مي‌دهد موضوع جذاب حساب‌هاي قوه قضائيه را براي داغ بودن نطق‌هايش و داغ بودن ژست‌هاي ضدفسادش پررنگ و با صداي بلند بيان كند. فايده‌اي هم از باب اصلاح امور دارد؟ طبيعتاً خير؛ مسير اصلاح امور از ايستگاه دروغ و تهمت نمي‌گذرد و حتي اين دروغ‌ها و آدرس غلط دادن‌ها مسير اصلاح را منحرف مي‌كند، چه آنكه اشكالات واقعي بيان نمي‌شود و وقتي هم بيان نشد، طبيعتاً كسي هم دنبال راهكار براي آن نمي‌رود. 
   
صادقي و طعنه به شوراي نگهبان براي تبرئه نمايندگان

« آيا مجلس عصاره فضايل ملت است؟ گويا ما عصاره فضايل شوراي نگهبان هستيم... » اين بخشي ديگر از جملات محمود صادقي در نطق روز گذشته‌اش در صحن علني مجلس است. او اين جملات را حين انتقاداتش به نمايندگان مجلس در مورد مبارزه با فساد كه بعضاً بحق هم است، مي‌گويد؛ اما مقصر وضعيت فعلي را شوراي نگهبان مي‌داند: «معمولاً رد صلاحيت‌هاي شوراي نگهبان با مصلحت‌انديشي و خيرانديشي است؛ اما مانع حضور نمايندگاني كه شجاعت لازم را براي برخورد با فاسدها دارند، شده است.»
محمود صادقي مي‌خواهد از نبودن‌ها و نيست‌ها بگويد و كم كاري نمايندگاني را كه هستند، مرتبط با نبودن آنهايي بداند كه رد صلاحيت شده‌اند. اما اين شيوه استدلالي درستي نيست كه براي تبرئه آنهايي كه هستند، از آن رد صلاحيت آنهايي كه نيستند بگوييم و حتي بر فرض صحت ادعاي او در مورد شوراي نگهبان، او كه خود نماينده مجلس شده است، آيا نمي‌تواند عصاره فضائل ملت باشد؟ نمي‌خواهد به گونه‌اي رفتار كند كه اين مجلس در رأس امور باشد؟
   
اعتراض‌ها به نطق محمود صادقي / مطهري: توهين بود

پس از نطق محمود صادقي كه البته در خلال آن نمايندگان مجلس را همكاران مفسدان اقتصادي دانست، نمايندگان مجلس به او اعتراض كردند. در ابتدا علي ادياني‌راد، نماينده مردم قائمشهر در تذكري آيين‌نامه‌اي به اظهارات صادقي اعتراض كرد. او با استناد به ماده 79 آيين‌نامه داخلي مجلس، گفت: «از قديم گفته‌اند حرمت امامزاده را بايد متولي آن نگه دارد. اينكه يك نماينده بيايد و بگويد كه مجلس عصاره شوراي نگهبان است يعني چه؟ آيا اين صحبت آقاي صادقي منطق حقوقي دارد؟ اگر نماينده‌اي خود را عصاره فضائل شوراي نگهبان بداند، سوال اينجاست آيا حضورش در مجلس مشروع است و حقي براي دادن رأي دارد؟»
ادياني‌راد با تأكيد بر اينكه نمايندگان سوگند ياد كرده‌اند و قبول كرده‌اند كه نماينده مردم هستند، گفت: «اينگونه ادبيات نه به نفع گوينده است و نه به نفع شنونده و براي جامعه و براي تك تك نمايندگان هزينه ايجاد مي‌كند. آيا ما حق داريم از يك جايگاه رسمي واژگان غيرمتعارف نسبت به شوراي نگهبان به كار ببريم؟»
علي مطهري نايب رئيس دوم مجلس شوراي اسلامي كه در غياب علي لاريجاني و مسعود پزشكيان رياست بخشي از جلسه ديروز را برعهده داشت، در پاسخ به تذكر اين نماينده گفت: «اينكه نمايندگان عصاره فضائل افراد صالح و متقي در شوراي نگهبان باشند توهين نيست، البته تلويحاً گفته آقاي صادقي توهين تلقي مي‌شود و تذكر شما وارد بود.»
  
تنش در مجلس

پس از او سيدحسين نقوي حسيني نماينده مردم ورامين، خواهان بيان تذكر آيين‌نامه‌اي با استناد به ماده 79 آيين‌نامه شد، اما علي مطهري با اين توجيه كه آقاي ادياني به نمايندگي از همه نمايندگان معترض تذكر داد، ميكروفن نقوي‌حسيني را قطع كرد. نقوي حسيني گفت كه «گاهي در نطق‌هاي ميان دستور برخي نمايندگان مطالبي بيان مي‌شود كه در شأن مجلس نيست و جايگاه مجلس را در محضر ملت تنزل مي‌دهد. جمله «مجلس عصاره فضايل شوراي نگهبان است» از پشت تريبون مجلس توهين به مجلس، ملت و شوراي نگهبان است. » پس از اين اقدام نايب‌رئيس مجلس در قطع ميكروفن سيدحسين نقوي حسيني، او به همراه جمع ديگري از نمايندگان معترض در مقابل جايگاه هيئت رئيسه مجلس قرار گرفتند و اعتراض كردند. پس از آنكه نقوي حسيني به صندلي خود بازگشت محمدرضا تابش نماينده مردم اردكان و عضو هيئت رئيسه فراكسيون اميد از روي صندلي خود برخاست و به سمت وي رفت و آنچنان كه برخي خبرگزاري‌ها نوشتند، با به كارگيري ناسزا از وي پرسيد «آيا تو عصاره فضائل ملت هستي؟»
  
شأن مجلس را چه كسي بايد رعايت كند؟

قبل از اين در مورد محمود صادقي و سخنانش نوشته بوديم كه او بارها تهمت‌ها و مطالب خلاف واقع را در توئيتر خود طرح كرده كه بعداً مشخص شده براي انتشار آن هيچ‌گونه تحقيقي نكرده و همچون يك كاربر عادي توئيتر همان چيزي را كه شنيده، بدون تحقيق منتشر كرده است، از قضا هميشه هم اين شنيده‌ها منبعش به ضدانقلاب مي‌رسد. يك روز آتش بيار معركه تهمت عليه رئيس قوه‌قضائيه مي‌شود و صراحتاً بالاترين مقام قضايي ايران را كه يك مجتهد است، به دزدي از حساب‌هاي دستگاه قضايي متهم مي‌كند. روز ديگر به وسيله انتشار پيامي كه مي‌گويد: خصوصي برايش ارسال شده، به نيروهاي مسلح تهمت مي‌زند كه كمك‌هاي مردمي به زلزله‌زدگان را براي خودشان برمي‌دارند و وقتي دستگاه قضايي احساس نمي‌كند بايد با تهمت‌ها و دروغ‌هاي اين نماينده مجلس برخورد قضايي شود، او به خود جسارت مي‌دهد تا در تهمت‌هاي دزدي‌اش به ديگران پاي مراجع تقليد را هم وسط بكشد! نمايندگان مجلس در راستاي وظايف نمايندگي خود مصونيت قضايي دارند. ولي وظيفه نمايندگي ايراد اتهام‌هاي بدون سند و انتشار اتهامات ثابت نشده نيست. از قضا چون نماينده مجلس است و دسترسي‌اش به اطلاعات بيشتر است، بايد اول تحقيق كند و بعد طرح موضوع. محمود صادقي و دروغ و تهمت‌هايش كجا را تضعيف مي‌كند؟ آيا فقط قوه‌قضائيه، سپاه و مرجع‌تقليد و ... را يا وقتي خلاف واقع‌بودن آن دروغ و تهمت‌ها روشن مي‌شود، اين جايگاه نمايندگي مجلس است كه تضعيف مي‌شود؟    
و فارغ از همه اين سخنان، آيا مشكلات توده‌هاي مردم با اين جدل‌ها و دعواها حل خواهد شد؟

نظر شما