شناسهٔ خبر: 23075563 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آلودگی هوا ۳۴ هزار میلیارد تومان تولید ملی ناخالص خود را از بین می‌برد/ مرگ روزانه 43 ایرانی به دلیل تصادفات/ اختصاص 10 درصد یارانه‌ها به طرح تحول سلامت

حریرچی گفت: حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان تولید ملی ناخالص خود را بابت آلودگی هوا از بین می‌رود که در برخی از کشورها این رقم به 7 درصد می‌رسد.

صاحب‌خبر -

حریرچی گفت: حدود  ۳۴ هزار میلیارد تومان تولید ملی ناخالص خود را بابت آلودگی هوا از بین می‌رود که در برخی از کشورها این رقم به 7 درصد می‌رسد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت صبح امروز در نشست خبری اظهار کرد: پوشش بیمه سلامت برای تمامی آحاد جمعیت کشور اجباری است و مانند برخورداری از یارانه دولت است.

وی بیان کرد: در پوشش بیمه پرداخت حق سرانه بیمه از طریق آزمون وسع باید انجام شود.

حریرچی ادامه داد: طبق نظر وزیر رفاه در حدود ۷ میلیون نفر از مردم ایران فاقد بیمه هستند، فهرست رسمی دارویی ایران بر اساس نظام دارویی ملی کشور بوسیله وزارت بهداشت هر سه ماه یکبار تدوین و منتشر می‌شود. بر اساس قانون، فهرست رسمی دارویی ایران هر سه ماه یک بار باید تدوین شود و تجویز داروهای خارج از فهرست تخلف است. 

حریرچی در خصوص بودجه اورژانس گفت: کاهش بودجه اورژانس شایعه‌ای بیش نبوده و از مردم می‌خواهیم به اینگونه اخبار توجه نکنند.

حریرچی عنوان کرد: در کشور ما، قبل و بعد از طرح تحول، بیش از ۹۸.۵ درصد از مردم زمانی‌ که برایشان بستری تجویز می‌شود، از آن استفاده می‌کنند. مردم بستری می‌شوند، حتی اگر دچار هزینه‌های کمرشکن شوند. پس دولت سیاست‌هایش را باید بر این اساس تدوین کند.

 بر اساس برنامه ششم توسعه، اگر پزشکی داروی گرانی را که در فهرست رسمی دارویی کشور تجویز کند بر اساس قانون تخلف محسوب می شود.

 حریر‌چی ادامه داد: طبق اعلام  سازمان بهداشت جهانی به ازاء هر 10 نفر تنها یک نفر به هوای سالم دسترسی دارد و آلودگی هوا یکی از ریزفاکتور‌های بروز مرگ‌های زودرس است به طوریکه این عامل چهارمین علت مرگ و میر در دنیا به حساب می‌آید.

 سخنگوی وزارت بهداشت گفت: حدود  ۳۴ هزار میلیارد تومان تولید ملی ناخالص خود را بابت آلودگی هوا از بین می‌رود که در برخی از کشورها این رقم به 7 درصد می‌رسد.

 وی با اشاره به حادثه تصادف حضرتی ادامه داد: مرحوم ‌حضرتی یکی از 5 استاد پر استناد در حوزه طب کار بود و این اتفاق‌های ناگوار ضربه بدی به جامعه علمی کشور وارد کرد. در هر ساعت تعداد 88 نفر به دلیل تصادفات رانندگی در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند به طوریکه روزانه 43 ایرانی به خاطر تصادفات فوت می‌کنند.

 حریر‌چی با بیان اینکه، در اثر آلودگی هوا 34 هزار میلیارد تومان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به اقتصاد ملی خسارت وارد می‌شود، عنوان کرد: طی 10 سال گذشته تعداد 210 هزار نفر هموطنان در تصادفات رانندگی فوت می‌کنند که برای کاهش این تعداد نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم.

وی ادامه داد: طی چند روز گذشته مبلغ 600 میلیارد تومان مستقیما از طریق بیمه سلامت به شرکت‌های پخش دارویی بابت طلبشان‌ پرداخت شده که خوشبختانه با توجه به گشایش نسبی در اعتبارات دانشگاه‌ها قسمتی از بدهی داروخانه‌ها نیز پرداخت شده است.

حریر‌چی تاکید کرد:‌ تمام موسسات خیریه باید مقررات پزشکی را رعایت کنند و در این راستا سامانه های مختلفی کار نظارت بر آنها را انجام می‌دهند.

وی در مورد نقش وزارت بهداشت در وضعیت آلودگی هوا گفت: وزارت بهداشت به هر موضوعی که به سلامت مردم مربوط است، ورود پیدا کرده است به طوریکه آلودگی هوا باعث بروز بیماری‌هایی از جمله قلب عروق، تنفسی،‌ کبد چرب و سرطان را افزایش می‌دهد، اما وزارت بهداشت در خصوص نوع خودرو‌ها و یا مسائل دیگر نمی‌تواند ورود پیدا کند.

 حریر‌چی با اشاره به اینکه،‌ وزارت بهداشت آگاهی سازی مردم را در خصوص آلودگی هوا انجام دهد، افزود: وزارت بهداشت در خصوص تردد خودروها و مسائل دیگر مسئولیت مستقیم ندارد و فقط می‌تواند در این زمینه به جامعه اطلاع رسانی‌ کند.

آمار مرگ منتسب به آلودگی هوا دقیق نیست

 حریرچی‌ با اشاره به اینکه، ذرات معلق زیر 5/2، عامل اصلی آلودگی هوا محسوب می‌شود، ‌ادامه داد: کسی نمی‌تواند آماری از  مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا را بازگو کند و به همین دلیل در گواهی فوت علت مرگ به طور کلی ذکر می‌شود.

وی در خصوص دختری که به خاطر نجات خواهرش دچار آسیب نخاعی شده بود، ادامه داد: این دختر دچار شکستگی قفسه سینه شده بود که همان روز تحت عمل جراحی قرار گرفت و در حال حاضر با انجام فیزیوتراپی بهبودی نسبی در وی ایجاد شده است اما مقداری بی حسی در انگشتانش‌ وجود دارد.

 وی ادامه داد: مادر هانیه‌ که در مجاورت مواد نفتی بوده  و دچار سوختگی شده است که بلافاصله تحت عمل جراحی قرار گرفته است و در حال حاضر بهبودی نسبی برای وی حاصل شده است.

 وی با بیان اینکه،‌ برادر هانیه‌ که دچار مصدومیت‌ شده بود،‌ 29 آبان از بیمارستان ترخیص شد، اظهار کرد: بنابر به درخواست پدر هانیه‌ انجام درمان وی در همان شهر کرمانشاه انجام می‌شود و به طور کلی باید بگویم که درمان همه مردم زلزله زده به طور صد در صد رایگان انجام می‌شود.

وی در خصوص وضعیت دانشجویان پرستاری‌ گفت: با صدور مجوزهای لازم تربیت همه پرستاران در دانشگاه‌ها و قبولی آنها از طریق کنکور‌ انجام می‌شود و در برخی از سهمیه‌ها در محیط‌ آموزشی‌ استفاده بیشتری می‌شود.

 حریرچی‌ با اشاره به اینکه بودجه کشور هزار و 194 هزار میلیارد تومان‌ است که از رشد حدود 4.96 درصد‌ برخوردار بوده است، ادامه داد: در حدود 23 درصد از این بودجه مربوط به هزینه‌های عمومی، 5 درصد تملک‌ و دارایی سرمایه‌ای، 68 درصد بودجه مربوط به شرکت‌ها و 4.8 درصد به درآمدهای اختصاصی‌ تعلق داشته است و به طور کلی سهمیه وزارت بهداشت از کل بودجه  6.4 درصد است‌.

 وی عنوان کرد: اعتبارات ما مربوط به بخش دانشگاه‌های علوم پزشکی، ردیف‌های ستاد وزارت بهداشت بوده که عمده هزینه‌ها باید در دانشگاه‌ها صرف شود.

 سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه ساختمان مرکزی وزارتخانه‌ زیر 200 میلیارد تومان هزینه دارد و بیشتر هزینه‌ها باید در دانشگاه‌ها صرف شود، اظهار کرد: کل بودجه دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در حدود 17 هزار و 415 میلیارد تومان است‌ که  حدود 5 هزار و 133 میلیارد تومان به ساختمان مرکزی وزارت بهداشت اختصاص داده می‌شود و بیش از 95 درصد آن را به صورت غیرمستقیم‌ خرج مصارف‌ دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌شود.

رشد 7 درصدی بودجه وزارت بهداشت

 حریرچی‌ ادامه داد: کل بودجه وزارتخانه در حدود 37 هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته از رشد 7 درصدی برخوردار بوده است‌.

 وی در خصوص بودجه پزشک خانواده گفت: در سال 94 و 95 بودجه پزشک خانواده در حدود 2 هزار و 27 میلیارد تومان بوده که این رقم در 2 سال گذشته به هزار و 19 میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.

 حریرچی‌ با بیان اینکه وزارت بهداشت در اجرای طرح پزشک خانواده اصرار فراوانی دارد و از مجلس و دولت تقاضای‌ افزایش بودجه را به میزان حداقل سال‌های قبل را دارد، افزود: بر اساس گفته وزیر بهداشت اعتباراتش این وزارتخانه باید پایدار باشد، از دولت و مجلس درخواست‌ کرده‌ایم که با توان خود میزان بودجه‌‌ای را به سلامت جامعه اختصاص دهند‌ تا ما بتوانیم بر اساس آن برنامه‌ریزی‌های خوبی را داشته باشیم.

 وی گفت:  تعداد 22 هزار مراقبت سلامت مشغول به فعالیت دارند و حالا برای پرداخت حقوق‌هایشان به مشکل برخوردیم.

سازمان‌های بیمه‌گر هنوز پرداخت مطالبات سال 96 را شروع نکرده‌اند

 حریرچی‌ در خصوص پول‌های برنامه پنجم گفت: سازمان‌های بیمه‌گر هنوز پرداخت مطالبات سال 96 را شروع نکرده‌اند و متأسفانه تأخیراتی در ردیف‌های بودجه‌ای داشته که امیدوارم طی هفته آینده گشایشی‌ ایجاد شود.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تمام منابع طرح تحول نظام سلامت مصوبه مجلس است، افزود: طبق مصوبه مجلس 10 درصد یارانه‌ها و یک درصد ارزش افزوده جزء منابع طرح تحول به حساب می‌آید و در این راه دولت و نمایندگان مجلس  همکاری خوبی با ما داشته‌اند.

 وی ادامه داد: اگر همان اعتبارات مصوب سال 93 را به وزارتخانه‌ بدهند ما بدون هیچ مشکلی کار را انجام می‌دهیم، معتقدم نباید با دید سیاسی و یا جناحی به موضوع سلامت نگاه کرد زیرا در حال حاضر ما در حدود 4 میلیون نفر در کشور داریم که تحت پوشش هیچگونه‌ بیمه‌ای قرار ندارند.

 حریرچی‌ یادآور شد: ما در زمان جنگ بسیاری از دشمنان‌ خود را درمان کردیم و نباید به خاطر مسائل مالی مردم کشورمان سلامتی‌شان به خطر بیافتد و خط قرمز مقامات در این است که مردم برای مراجعه به بیمارستان جهت بستری شدن دچار هیچگونه مشکلی نشوند.

 

انتهای پیام/

نظر شما