شناسهٔ خبر: 23075532 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

صالحی در مراسم پاسداشت شهيد آيت الله دكتر محمد مفتح؛

حوزه و دانشگاه به عنوان دو نهاد نخبه ساز و مولد دانش در وحدت ملی تاثیر گذار است

خبرگزاری شبستان: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حوزه و دانشگاه به عنوان دو نهاد نخبه ساز و مولد دانش نقش مهمی در راستای وحدت ملی و ایستادگی در مقابل قدرت های مهاجم دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاري شبستان، سيد عباس صالحي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي صبح امروز دو شنبه(٢٧آذرماه) در مراسم پاسداشت شهيد آيت الله دكتر محمد مفتح و گراميداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه كه در دانشكده الهيات دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به اينكه مساله وحدت حوزه و دانشگاه پروژه اي است كه با آغاز انقلاب كليد خورد، اظهار داشت: در زمان شهادت حاج احمد خميني امام موضوع واگرايي حوزه و دانشگاه را بيان كردند، جامعه ايراني در چهارراه سياسي قرار دارد كه در معرض واگرايي هاي متعدد است و شعار امام راحل در بحث وحدت در زمينه وحدت شيعه و سني يا وحدت حوزه و دانشگاه پرهيز از واگرايي و دعوت به وحدت بود.

وي ادامه داد: جامعه ايراني با وحدت و تكثر مي تواند موفق باشد زيرا كشور در فشارهاي از بيرون قرار دارد و اگر فضا براي واگرايي بيشتر فراهم شود مسير براي وحدت ملي بيشتر خواهد شد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تاكيد كرد: از منظر امام راحل جامعه ايران اگر بخواهد در مقابل قدرت هاي مهاجم ايستادگي كند و توسعه يابد بايد يك جامعه متحد باشد و اين اتحاد در بخش نخبگاني آن اهميت بيشتري پيدا مي كند و دو نهاد حوزه و دانشگاه به عنوان دو نهاد نخبه ساز و مولد دانش در اين راستا نقش مهمي دارند.

صالحي يادآور شد: اينكه در وحدت بين حوزه و دانشگاه چگونه پيش رفته ايم بسيار مهم است، در اين ارزيابي بايد نگاه منصانه باشد و همچنين نگاه بايد به گونه اي باشد كه پديده ها در دوران خود تفسير سود و در فرا تاريخ نبايد موضوع  را پيگيري كرد، زيرا در غيراينصورت داوري ها ارزش واقعي نخواهد داشت.

وي افزود: در پروژه وحدت حوزه و دانشگاه بايد به تجربه مشترك اين دو نهاد در حكومت داري اشاره كرد زيرا هردو در مبارزات انقلاب حضور داشتند و بعد از انقلاب فرصت حضور در عرصه انقلاب را پيدا كردند، در اين چهار دهه يك تجربه مشترك بين اين دو نهاد اتفاق افتاده است كه جديد مي باشد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ابراز داشت: اين تجربه ها  هيچوقت در فضاي يك كار پژوهشي جدي قرار نگرفت تا بتوان فهميد كه اين تجربه ها چگونه مي تواند زمينه همكاري بيشتري پيدا كند و به سوي آسيب نرود، از سوي ديگر از آغاز انقلاب اسلامي گفتمان امام راحل يك گفتمان فراگير بود و در پي آن يكسري خرده گفتمان شكل گرفت و در تجربه مديريتي كشور اين خرده گفتمان دانشگاه و حوزه دركنار هم قرار نگرفت.

صالحي خاطرنشان كرد: اين تجربه مشترك حوزه و دانشگاه مشكلاتي را به مرور ايجاد كرد، همچنين به مرور اساتيد دانشگاه و حوزه در بعد از انقلاب با عقبه خود فاصله گرفت و هرچقدر فاصله زماني آنها بيشتر مي شد يك بوركراتي دانشگاه و حوزه را ايجاد مي كرد، همين امر تجربه مشترك حكومت داري را به سوي پيش مي برد كه عقبه حكومت داري اين دو به هم نزديك نشود.

وي بيان كرد: در اين چهاردهه حوزه دانش سازي نيز مهم بوده است، هم نهاد حوزه و هم نهاد دانشگاه كه فلسفه وجودي آنها توليد علم است در حوزه توليد علم كوشا بودند، در پايان چهاردهه انقلاب اسلامي نگرش انتقادي به علوم انساني از نظر كمي و كيفي توسعه پيدا كرد و به نحوي كه مي توان با يك مجموعه قابل اعتمادتر  مواجه بود.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح كرد: به نظر مي آيد پروژه وحدت بين حوزه و دانشگاه از منظر ساختاري بيشتر بروي حوزه تاثير بيشتري داشته است و اين پديده در نظام ها هاي حوزه و دانشگاه راه پيدا نكرده است، ساختار دانشگاه از حوزه متاثر نشده ولي ساختار سنتي حوزه بشدت از ساختار دانشگاه متاثر شد و لذا در فضاي حوزوي شاهد هستيم كه نظام ترمي و واحدي و كارنامه ايجاد شده است كه قبل از انقلاب چنين موضوعي مرسوم نبود.

صالحي توضيح داد: بحث وحدت حوزه و دانشگاه با هم در تولد دانش در اولويت پروژه امام و انقلاب اسلامي بوده است و در اين چهارددهه در حوزه ساختار سازي و دانش سازي توفيقات و كمبودهايي بوده است، در آغاز نگاه ها به اين پروژه در دوبخش جدي شد، در وهله اول گفتگوهاي بين اين دو نهاد بود كه براساس منطق گفتگو و نه منطق قدرت شكل گرفته است.

صالحي ادامه داد: بايد از منطق قدرت فاصله گرفت، درواقع نهاد حوزه نبايد از قدرت ديني و سياسي سو استفاده كند و دانشگاه هم از منطق هژموني نبايد سو استفاده كند و حوزه را به تحجر متهم نمايد، بنابراين منطق قدرت بايد جاي خود را به منطق گفتگو بدهد، وقتي از وحدت حوزه و دانشگاه صحبت مي كنيم منظور ارتباط با صدها دانشجو و طلبه است تا از اين طريق هم افزايي امام راحل رخ دهد.

وي در پايان گفت: در مرحله دوم پروژه وحدت حوزه و دانشگاه را در راستاي منافع ملي بايد پيش ببريم، ما در يك منطقه پرآشوب هستيم و تهديدات بروني و بيروني ما را تهديدي مي كند و اين پروژه بايد فراتر از منافع جناحي و حزبي ديد و بيشتر بايد به فكر آباداني بود.

لازم به ذكر است در پايان اين مراسم با حضور سيد عباس صالحي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، دكتر نيلي رييس دانشگاه تهران و دكتر معارف رييس دانشكده الهيات دانشگاه تهران از كتابخانه با سازي شده شهيد مفتح رونمايي شد.

نظر شما