شناسهٔ خبر: 23075289 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

افزایش تنش بین یونان و ترکیه

آتن- ایرنا- به رغم سفر اخیر' رجب طیب اردوغان' رئیس جمهوری ترکیه به یونان و مذاکرات صورت گرفته بین مقامات آنکارا و آتن، تنش بین دو کشور بر سر حاکمیت دو قبرس و جزایر سنگی دریای مدیترانه ادامه پیدا کرد و افزایش یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از آتن، گرچه انتظار می رفت با سفر رسمی دو روزه ' رجب طیب اردوغان' به یونان از دامنه تنش بین دو کشور که طی چند ماه گذشته رو به افزایش گذاشته بود، کاسته شود؛ ولی اظهارات دو طرف در دیدارهای رسمی باعث گردید که بیش از پیش اختلافات دو کشور آشکار شود و به دامنه آنها نیز افزوده گردد.
دراین اواخر یعنی طی سه و یا چهار ماه اخیر رفته رفته بر شدت اختلافات یونان و ترکیه که بخشی از آنها به دوران عثمانی برمی گردد و بخشی دیگر مربط به دوران معاصر می شوند افزوده شد. این اختلافات بخصوص بعد از تقاضای پناهندگی تعدادی از نظامیان ارتش ترکیه که متهم به شرکت درکودتای نا موفق این کشور بودند، رو به افزایش گذاشت.
**علت تنش های معاصر:
ترکیه در زمان کودتای نافرجام سال 2016 بر استرداد نظامیان پناهنده شده به یونان اصرار ورزید اما آتن با رد این تقاضای آنکارا، درخواست پناهندگی این نظامیان را که هشت نفر بودند به قوانین داخلی و بین المللی منوط کرد و آن را مساله قوه قضاییه یونان دانست و اعلام کرد که تنها مرجع تصمیم گیرنده درباره این پرونده، قوه قضاییه این کشور است و از ترکیه خواست درامور داخلی یونان دخالت نکند.
ادعای آنکارا مبنی بر اینکه مرزهای یونان و ترکیه نیازمند بازنگری هستند و قرارداد لوزان دارای مشکلاتی است؛ باعث خشم آتن شد و با عکس العمل شدید دولتمردان این کشور روبرو گردید. آنان این ادعای ترکیه را بی اساس و خلاف قوانین بین المللی اعلام کرده و گفتند، تحت هیچ شرایطی این توافقنامه قابل بحث نیست و از آنکارا خواستند که به توافقنامه های بین المللی احترام بگذارد.
این اواخر نیز روابط آنکارا و آتن پس از مدتی آرامش به علت وجود دیدگاه های مختلف که تا حدودی از گذشته نشات می گیرد و ریشه در دوران عثمانی دارد، مجددا دچار تنش شد.
مصاحبه اخیر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با تلویزیون خصوصی یونانی ' اسکای' که گزارش آن را دو روز قبل از سفر وی به آتن منتشر کرد و رئیس جمهور ترکیه طی این مصاحبه گفته بود: توافقنامه 1923 لوزان بین ترکیه و یونان به ضرر این کشور تنظیم شده و چون شامل مرور زمان شده است، خواستار بازنگری و اصلاح آن شده بود.
اردوغان مدعی شد که از انعقاد توافقنامه لوزان 93 سال می گذرد و خیلی از مسایل در سطح جهانی و منطقه ای تغییر کرده است و خود یونان نیز دیگر این توافقنامه را در قبال مسلمانان مقیم یونان اجرا نمی کند. بنابراین باید آن را براساس شرایط جدید تنظیم و اصلاح کرد.
با بیان این اظهارات در واقع توافقنامه لوزان که شرایط روابط مشترک، زندگی و فعالیت شهروندان باقی مانده در دو کشور پس از پایان حاکمیت عثمانی بر یونان را تعیین می کند، زیر سئوال رفت که باعث نگرانی دولتمردان یونان شد. مقامات یونانی پس از این اظهارات اعلام کردند که تحت هیچ شرایطی اجازه شک و تردید در مورد توافقنامه لوزان را نخواهند داد.
این در حالی است که پیشتر نیز وزارت امور خارجه ترکیه مدعی شده بود مرزهای دریایی بین یونان و ترکیه مشخص نشده است و تکلیف حاکمیت بر تعدادی از جزایر سنگی بین دو کشور معلوم نیست و 9 جزیره سنگی به ترکیه تعلق دارند.
در پی این اظهارات، وزارت خارجه یونان اعلام کرد: اینگونه اظهارات نه تنها به بهبود روابط دو کشور کمکی نمی کند، بلکه آن را وخیم تر خواهد کرد و یونان تحت هیچ شرایطی به هیچ کس اجازه نخواهد داد حاکمیت ملی کشور یونان بر مرزهای آبی و خاکی اش را زیر سئوال ببرد.
دولت یونان در این باره اعلام کرده بود: هیچ اختلاف و ابهامی در رابطه با مرزهای یونان و ترکیه وجود ندارد و تنها مساله ای که بایستی حل شود، مساله فلات قاره در مرزهای آبی دو کشور است که آن هم تنها توسط دادگاه بین المللی لاهه می تواند حل و فصل شود. بنابراین یونان به هیچ کشوری اجازه نخواهد داد که حاکمیت این کشور بر مرزهای دریایی و زمینی اش را زیر سئوال ببرد و با تمام قدرت از حاکمیت ملی و ارضی خود دفاع خواهد کرد.
** اختلافات قدیمی
بسیاری از اختلافات یونان با ترکیه به دوران عثمانی و تعیین مرزهای دو کشور بر می گردد. دو کشور تا کنون نتوانسته اند بر این اختلافات فائق آیند و هر از گاهی اختلافاتی همچون تعیین حاکمیت بر تعدادی از جزایر سنگی در دریای اژه و مدیترانه، تعیین مرز بین قاره فلات بین دو کشور و نحوه برخورد دو کشور با اقلیت های ارتدکس در استانبول و مسلمان در شمال یونان مطرح می شوند که به افزایش تنش بین دو کشور دامن می زنند.
گرچه اختلافات آتن وآنکارا به دوران حاکمیت عثمانی دریونان برمی گردد، ولی دو کشور در سال 1974 در مورد قبرس دچار اختلافات شدیدی شدند که نهایتاً منجر به درگیریهای نظامی بین دو کشور و تجزیه قبرس به دو بخش ترک نشین( شمالی) و یونانی نشین (جنوبی) گردید.
قبرس جنوبی و یونانی نشین توسط سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته می شود، عضو اتحادیه اروپا و واحد پولی اروپا( یورو) است، ولی بخش شمالی( ترک نشین) جزیره قبرس فقط توسط ترکیه به عنوان یک کشورمستقل به رسمیت شناخته می شود.
از سال 1974 تا کنون تمام تلاش های سازمان ملل متحد و دیگر جوامع بین المللی برای حل مساله قبرس و وحدت مجدد دو بخش این کشور که یکی از مشکلات اصلی و اختلافات بین آتن و آنکاراست، نتیجه ای در برنداشته است.
اخیرا پس از دعوت قبرس جنوبی از شرکت های خارجی برای انجام عملیات اکتشاف نفت و گاز در مرزهای آبی خود در دریای اژه، تنش بین آتن و آنکارا بشدت افزایش یافت و بارها ترکیه اعلام کرده است بخش جنوبی قبرس حق ندارد تا قبل از حل کامل مساله دو بخش یونانی نشین و ترک نشین قبرس، به تنهایی ازمنابع نفت و گاز این منطقه استفاده کند، زیرا قبرس شمالی( ترک نشین) نیز سهمی ازاین منابع دارد و این یکی از اختلافات جدید بین دو کشور است.
یونان مرتبا از نقض حریم هوایی و دریایی خود توسط جنگنده ها و کشتی های ارتش ترکیه خبرمی دهد و ترکیه نیز بارها یونان را به نقض حریم هوایی و دریایی خود متهم کرده است که این روند تقریباً حالت روزمره وعادی به خود گرفته است طوری که رسانه های خبری یونان گزارش دادند که حتی در زمان پرواز هواپیمای رئیس جمهور ترکیه به سوی یونان در هفته گذشته نیز ادامه پیدا کرد و جنگنده های ترکیه که اصرار به همراهی رئیس جمهور این کشور در فضای هوایی یونان را داشتند، با دخالت نیروی هوایی یونان مجبور شدند حریم هوایی این کشور را ترک کنند.
اروپام**462**
ناشر: مدنی
برای دریافت تازه ترین خبرهای بین المللی از ایران و جهان با استفاده از لینک زیر وارد کانال تلگرام ما شوید.
https://t.me/joinchat/AAAAAEAtzWzGcxcKfBowN

انتهای پیام /*

نظر شما