شناسهٔ خبر: 23075233 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

جلالی:

انتقادات با انتقام بودجه ای مواجه می شود

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با تأکید بر اینکه ظرفیت انتقاد در کشور پایین است، گفت: گاهی انتقادات با انتقام بودجه‌ای جبران می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رسا، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی صبح امروز (دوشنبه) در ششمین همایش نقش پژوهش در فرایند قانونگذاری که در ساختمان مشروطه مجلس برگزار شد با تاکید بر اینکه در کشور ما ظرفیت انتقاد شنیدن پایین است، گفت: گاهی انتقادات با انتقام بودجه‌ای مواجه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه علی لاریجانی رئیس مجلس 37 چالش در جلسه غیرعلنی برای بحث قانونگذاری برشمرده است، اظهار داشت: معاونت اجتماعی این مرکز در آبان 94 موضوع آسیب‌های اجتماعی و الزامات برنامه مقابله با آسیب‌ها را در پژوهشی جامع مورد بررسی قرار داد و مسائل خطیری چون بیکاری، اعتیاد، طلاق، مشکلات کودکان خیابانی و مسائلی از این دست را مورد مطالعه عالمانه قرار داده است.

جلالی در ادامه با اشاره به بررسی موضوع دیپلماسی اقتصادی از سوی معاونت سیاسی حقوقی مرکز پژوهش‌ها در ده‌ها نشست تخصصی از جمله آسیب‌شناسی فعالیت‌های دخیل در این حوزه و تشریح تجربه کشورهای موفق، گفت: معاونت سیاسی حقوقی در زمینه تدوین قانون انتخابات، بررسی تحولات مربوط به برجام، بررسی طرح تعدیل مجازات اعدام در قانون مبارزه با مواد مخدر و اصلاح کنوانسیون پالرمو گزارشات قابل توجهی را تهیه و در اختیار نمایندگان مجلس قرار داده است.

وی با ذکر اینکه ابتدا قرار نبود این مرکز در حوزه لشکری وارد شود، اما سپس به این موضوع ورود کرد، خاطرنشان کرد: معاونت اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس در امور مهمی چون بررسی اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تهیه پیش‌نویس قانون بانکداری و قانون بانک مرکزی، محاسبه شاخص امنیت اقتصادی در بخش‌های مختلف به تفکیک هر استان، تهیه پیش‌نویس قانون مالیات بر ارزش افزوده و تدوین پیش‌نویس قانون بودجه‌ریزی تمرکز دارد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: مسائل ریشه‌ای اقتصاد ایران در حوزه‌های مختلفی چون نظام قیمت‌گذاری، نظام بودجه‌ریزی، نظام بانکی، نظام برنامه‌ریزی و مدیریت بازار انرژی از سوی معاونت اقتصادی در قالب گزارش‌های کارشناسی متعدد و معتبر در دستور کار قرار گرفته است.

وی به بحران آب و پیامدهای آن، طرح مدیریت جامع شهری و پیامدهای زیست‌محیطی آلودگی هوا به عنوان موضوعات مورد بررسی معاونت زیربنایی این مرکز نام برد و در ادامه در تشریح مهمترین موانع کار مرکز اظهار داشت: انتظارات پژوهشی و کارشناسی مجلس شورای اسلامی از مرکز پژوهش‌ها متناسب با بودجه‌ای نیست که در اختیار آن قرار می‌گیرد.

جلالی با تاکید بر ارتباط سهل‌الوصول میان نمایندگان مجلس و کارشناسان و پژوهشگران مرکز پژوهش‌ها، گفت: بر این اساس با توجه به مشکلات ناشی از جابجایی اخیر ساختمان مرکز انتظار می‌رود مرکز هر چه زودتر در مجموعه بهارستان مستقر شود تا امکان خدمات‌رسانی بهینه کارشناسی و پژوهشی به مجلس بیش از پیش تسریع و تسهیل شود./۸۴۰/د۱۰۳/ق

نظر شما