شناسهٔ خبر: 23075205 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مرور سفر دو هیأت پاکستانی به افغانستان

کابل - ایرنا - یک هیأت نظامی و یک هیات متشکل از نمایندگان مجلس و فعالان مدنی پاکستان در این هفته وارد کابل پایتخت افغانستان شدند که این هر دو سفر در راستای بهبود روابط دو طرف و بحث پیرامون همکاری ، امنیت و تروریسم تعریف شد اما آنچه که در این ارتباط منتشر شد این پیشرفت را نشان نمی دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، نشست سه جانبه فرماندهان نظامی افغانستان، پاکستان و نیروهای حمایت قاطع غرب تحت رهبری آمریکا در افغانستان روز شنبه این هفته در کابل برگزار شد و بر اساس آن چه نشر یافت در این جلسه مشکلات موجود در دو طرف مرز «دیورند» مورد گفت وگو قرار گرفته است.
«دولت وزیری» سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در این ارتباط به رسانه های محلی گفت که این نشست در مقر وزارت دفاع افغانستان برگزار شد و درباره مشکلات موجود در دو سوی مرز دیورند، شیوه همکاری دو طرف برای جلوگیری از عبور و مرور تروریست ها بحث و تبادل نظر شده است.
او افزوده که این نشست، ادامه نشست های قبلی است که هر سه ماه یک بار بین مقامات نظامی دو کشور و فرمانده نظامیان ناتو برگزار می ‌شود.
البته این نشست ها در سالجاری با آن نظمی که وزیری می گوید برگزار نشده و با بالا گرفتن تنش میان پاکستان و افغانستان بر سر حمایت از مخالفان مسلح افغانستان و وجود پناهگاههای تروریست ها در خاک پاکستان که از سوی آمریکا بر روی آن تاکید می شود، این نشست ها به تاخیر افتاده بود.
سخنگوی وزارت دفاع افغانستان جزئیات بیشتری در ارتباط با این نشست به رسانه ها نداد ولی برخی منابع خبری از وعده برگزاری این نشست ها به شکل منظم خبر دادند.
همزمان با این هیات نظامی ، یک هیأت 20 نفره متشکل از نمایندگان مجلس و نهادهای مدنی پاکستان نیز در این هفته وارد کابل شدند و برای بهبود روابط سیاسی، اقتصادی و اعتماد سازی با رئیس و اعضای مجلس نمایندگان این کشور دیدار و گفت و گو کردند.
در این دیدار که در ساختمان مجلس افغانستان انجام شد «عبدالرئوف ابراهیمی»، رئیس مجلس نمایندگان افغانستان گفت که این کشور بارها برای جلب اعتماد با مقام‌های پاکستانی گفت و گو داشتند، اما هنوز شاهد همکاری دولت پاکستان نیستیم.
ابراهیمی افزود که در سه سال اخیر شماری از رهبران دولت افغانستان بارها به پاکستان سفر کردند و برای جلب اعتماد پاکستان و رسیدن به صلح تلاش کردند اما از طرف این کشور جواب مثبت دریافت نشد و به همین دلیل روابط دو کشور به تیرگی گرایید.
ابراهیمی تروریسم را خطر جدی برای هر دو کشور خواند و افغانستان را در خط نخست مبارزه با آن نامید.
او به موضوع بازرگانی دو کشور و مشکلاتی که پیش آمده نیز اشاره کرد و گفت که برای احیای اعتماد میان دو کشور بهبود این وضعیت مهم است.
ابراهیمی در این دیداراز افغانستان به عنوان کشوری که قربانی‌ فراوانی برای مبارزه با پدیده تروریست متحمل شده نامبرد و گفت اما دولت پاکستان هنوز هیچ ‎گونه همکاری در این رابطه با افغانستان نداشته است.
«شازیه ماری» عضو مجلس پاکستان نیز در دیدار با ابراهیمی به کاهش اعتماد بین دو دولت اشاره کرد و گفت که درست است که اعتماد بین دولت های دو کشور کاهش پیدا نموده اما من باور دارم که راه حل به دست مردم دو کشور است.
وی افزود که اکنون نیازمند اعتماد سازی بین دو کشور هستیم و برای توسعه پاکستان به افغانستان امن نیازمندیم.
ماری تصریح کرد که از طریق پارلمان دو کشور باید برای بهبود وضعیت تلاش کنیم و بی ثباتی افغانستان به معنی بی ثباتی پاکستان خواهد بود و تأکید کرد که مشکلات موجود بین دو کشور تنها از طریق گفت و گو قابل حل است.
«رنا افضل» عضو دیگر مجلس پاکستان نیز در کابل گفت که بیش از دو هزارو 500 بمب علیه تروریست ها در پاکستان استفاه شده و در حال حاضر نیز این کشور بزرگترین عملیات نظامی را ضد گروه‌های تروریستی به پیش می ‌برد.
افضل به سفر فرمانده ارتش پاکستان در مهر ماه سال جاری به کابل اشاره کرد و گفت که تداوم این دیدارها روابط دو کشور را بهبود خواهد بخشید و تأکید کرد که با گفت و گو باید مشکلات دو کشور حل شود.
هیأت مجلس پاکستان دیروز یکشنبه همچنین با عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان دیدار کرد که دفتر مطبوعاتی عبدالله در باره این دیدار نوشت دو طرف در باره وضعیت موجود، روابط دو کشور، توسعه تجارت، اعتماد سازی بین افغانستان و پاکستان بحث و تبادل نظر کرده اند.
در اطلاعیه خبری ریاست اجرایی افغانستان آمده است که دو طرف برای حل مشکلات موجود بین دو کشور از گفت وگو به عنوان تنها راه یاد کردند و گفتند که برخورد بر اصل همسایگی خوب باید بین دو کشور مورد توجه جدی قرار گیرد.
عبدالله در این دیدار گفته افغانستان خواهان رابطه خوب با همسایگان است و در مقابل خواستار احترام مقابل است، روحیه همکاری بین دو کشور وجود دارد و باید از آن استفاده شود.
رئیس اجراییه در این دیدار افرود: برای اعتماد سازی دو کشور لازم است با تروریسم مبارزه صادقانه صورت گیرد و پناهگاههای تروریست ها در خاک پاکستان از بین برود .
در ارتباط با سخنانی که طرف پاکستانی در جریان دیدار با عبدالله عبدالله بیان داشته ، رسانه های دولتی و محلی مطلبی منتشر نکرده اند.
اما آنچه که از برآیند اخبار منتشره از سفر این دو هیات پاکستانی می توان برداشت کرد آن است که پیشرفت ها برای بهبود روابط محسوس نیست.
پیش از این نیز ژنرال «قمرجاوید باجوا» فرمانده ارتش پاکستان در 9 مهر ماه امسال به کابل سفر کرد و با مقامات افغان از جمله رئیس جمهوری این کشور گفت و گو کرد اما جزئیاتی از این دیدار به رسانه ها داده نشد ولی چند ماه بعد سخنگوی وزارت دفاع افغانستان بدون اشاره به ماهیت تعهدات تنها به رسانه ها گفت که پاکستان به تعهدات خود عمل نکرد.
پس از اعلام راهبرد جدید نظامی آمریکا برای افغانستان و کشورهای جنوب آسیا در اواخر مرداد ماه سال جاری و افزایش فشارهای کلامی آمریکا بر پاکستان، رفت و آمدهای هیأت های اسلام آباد به کابل بیشتر شد و حتی نشست سه جانبه افغانستان، پاکستان و چین پس از وقفه ای یکساله در عمان برگزاری شد و قرار است نشست بعدی در سطح وزرای خارجه بزودی در چین برگزار شود.
البته به رغم فشارهایی که آمریکا مدعی است بر پاکستان برای قانع کردن این کشور برای همراهی در مبارزه با تروریست ها و هدف قرار دادن پناهگاههای آنها از جمله مبارزه علیه شبکه حقانی اعمال می کند ، دو روز قبل «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا کمک 700 میلیون دلاری کشورش را به پاکستان امضا کرد.
آساق*291*1104**1663**انتشار دهنده: خسرو حسینی

انتهای پیام /*

نظر شما