شناسهٔ خبر: 23074797 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

فرمانده انتظامی استان تاکید کرد:

لزوم تدوین طرح نهایی مدیریت بحران در لرستان

نمایندگی لرستان

فرمانده انتظامی استان بر لزوم تدوین طرح نهایی مدیریت بحران در لرستان تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، سردار مهدیان‌نسب در کارگاه آموزشی مدیریت حوادث و بحران‌های طبیعی با محوریت مطالعه زلزله سرپل ذهاب کرمانشاه که به همت معاونت آموزش کوتاه مدت جهاد دانشگاهی استان برگزار شد، با اشاره به مدیریت نظم و امنیت در بحران‌های ناشی از حوادث و بلایای طبیعی اظهار کرد: برای حفظ جان و مال انسان‌ها، نگهداری قدرت، اداره مردم، دمیدن روح آرامش در جامعه، حفظ و استمرار خدمات‌دهی و افزایش عمر مفید سیستم‌ها، و سازه‌ها و تجهیزات  از جمله عواملی است که به مدیریت بحران نیاز داریم.

وی عوامل ایجاد بحران را محیط بیرونی و درونی عنوان کرد و افزود: بیرونی شامل حوادث طبیعی، نوسانات کلی و عمومی اقتصادی، نوآوری در فناوری، نظم و ترتیب‌های حقوقی و سیاسی، عوامل فرهنگی و اجتماعی هستند.

مهدیان‌نسب به عوامل محیط درونی اشاره کرد و گفت: این عوامل در ایجاد بحران بسیار موثر هستند و درجه تمرکز مدیریت، بی‌کفایتی مدیران ارشد، کمبود تجربه و ارزش و عقیده و نگرش مدیریتی جزو این موارد محسوب می‌شوند.

فرمانده انتظامی لرستان با اشاره به اهداف اصلی در مباحث مدیریت بحران ادامه داد: حفظ جان و مال انسان‌ها و قدرت اداره مردم، جلوگیری از بحران‌های ثانویه و کاهش آسیب‌پذیری‌ها از جمله این موارد هستند.

وی با بیان اینکه آموزش ما در مورد مدیریت بحران پژوهش‌محور نیست، گفت: آموزش ما برای طرفین تولید ثروت نمی‌کند و دو طرف آموزش اعتقادی به آن ندارند؛ همچنین تکراری و غیرکاربردی هستند. جهت اجرای بهینه و مطلوب خدمات‌رسانی به‌آسیب‌دیدگان لازم است با برنامه‌ریزی دقیق و تعامل همه ارگان‌های مرتبط با مدیریت بحران اقدامات خود را ارائه کنند. همچنین مدیریت بحران استان با استفاده از طرح‌های ادارات اقدام به تدوین طرح نهایی کند. باید جهت ارتقای آمادگی مقابله با بحران، رزمایش مشترکی با مشارکت تمامی ادارات در یکی از شهرستان‌های استان با موضوع زلزله برگزار شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز گفت: حمایت‌های اولیه روانی-اجتماعی برای آسیب‌دیدگان بلایا مدنظر قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، دکتر کوروش ساکی در کارگاه آموزشی مدیریت حوادث و بحران‌های طبیعی با محوریت مطالعه زلزله سرپل ذهاب کرمانشاه که به همت معاونت آموزش کوتاه مدت جهاد دانشگاهی استان برگزار شد، با اشاره به بهداشت روان در بلایای طبیعی بیان کرد: ایران کشوری بلاخیز است و می‌توان آن را یکی از مسلم‌ترین کشورهای جهان برای وقوع بلایا دانست.

وی با بیان اینکه تقریبا از ۴۰ مورد بلایای طبیعی ۱۱ مورد آن در کشور به وقوع می‌پیوندد، افزود: همچنین ۹۰ درصد جمعیت آن در معرض خطرات ناشی از زمین‌لرزه قرار دارند و در آسیا چهارمین کشور و دنیا مقام ششم را از نظر احتمال وقوع حوادث طبیعی دارد.

ساکی با اشاره به عوارض ناشی از بلایای طبیعی اظهار کرد: مرگ و میر و آسیب‌های متنوع جسمی و روانی، تاثیر بر وضعیت بهداشت و سلامت عمومی و روان مردم، جراحت، از کار افتادگی، تخریب تشکیلات اجتماعی و ایجاد حجم زیادی از نیازهای انسانی مانند سرپناه، غذا، پوشاک، کمک‌های اولیه و پیشرفته فیزیکی از جمله این موارد محسوب می‎شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان به علائم و نشانه‌های روان‌شناختی و رفتاری پس از وقوع حوادث اشاره کرد و گفت: تجسم دوباره حادثه در عالم خیال، بیش‌هوشیاری، بی‌حسی، مشکل تمرکز، اجتناب از محرک‌هایی که یادآور آسیب هستند و طغیان خشم از جمله این موارد هستند.

وی تصریح کرد: علائم هشدار دهنده روانی شامل فاصله گرفتن از فعالیت‌های اجتماعی به طور مداوم، کنار گذاشته شدن از جنب دوستان و خانواده، تغییرات شخصیتی، افزایش پرخاشگری، وابستگی شدید و کاهش کارآیی و بیماری مزمن فیزیکی هستند.

ساکی به مراحل بازسازی بعد از وقوع بلایا اشاره کرد و گفت: تشکیل کمیته‌های مردمی به منظور بازسازی شهر، کاهش بحران و مدیریت آن را باید مدنظر قرار داد و با ارائه یک برنامه آموزشی هدایت شده از سوی مشاورین بهداشت روانی، احترام به بازماندگان، تامین گروه‌های ماهر و باتجربه مراحل بازسازی بعد از وقوع بلایا پیگیری می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان خاطرنشان کرد: حمایت‌های اولیه روانی-اجتماعی برای آسیب‌دیدگان بلایا مانند تشویق مردم و برگزاری عزاداری عمومی باید موردنظر قرار گیرد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما