شناسهٔ خبر: 23074446 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

آینه

صاحب‌خبر -

کیهان
نیمی از گَلّه ما را سگ چوپان خورده! 

حسین شریعتمداری: بعد از انتشار خبر ورود چند‌ هزار خودرو با کارت‌های بازرگانی تقلبی که ۶۰۰ دستگاه آن از نوع بنز و پورشه بوده است و اطلاع از واردات ‌هزاران کانتینر کالای لوکس دیگر که از همین طریق وارد کشور شده است با یکی از مسئولان گمرک تماس گرفته و به گلایه‌ای آمیخته با اعتراض پرسیدیم؛ چرا به کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای-بخوانید تقلبی-اجازه واردات می‌دهید؟! ایشان که اصرار داشت نامش فاش نشود در پاسخ گفت: دراین‌باره به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعتراض کردیم ولی آقای... یکی از مدیران بلندپایه دولتی- بیرون از وزارت صنعت- تماس گرفته و با عتاب گفت «به شما چه ربطی دارد که در مسائل بیرون از مسئولیت خود دخالت می‌کنید»!! متأسفانه بیشترین مشکلات اقتصادی که تعطیلی کارخانجات و مراکز تولید را در پی داشته و دارد و بی‌کاری بسیاری از مردم مظلوم کشورمان و کسادی کسب‌وکار آنان را باعث شده است ناشی از همین واردات گسترده و بی‌رویه به صورت قاچاق کالا و یا قاچاق شبه‌قانونی از مبادی رسمی است. به بیان دیگر، مشکل اصلی دزدهای داخلی هستند که خود را رفیق قافله جا زده‌اند و چه وصف‌الحال است این بیت که؛ دشت ما گرگ اگر داشت نمی‌نالیدیم نیمی از گَلّه ما را سگ چوپان خورده! 

جوان
سیاست‌زدگی، آفت وحدت حوزه و دانشگاه

سیدعبدالله متولیان: درحالی‌که حوزه و دانشگاه باید دست‌به‌دست یکدیگر داده و راهگشای مشکلات اساسی و کلیدی کشور باشند متأسفانه از گذشته تاکنون و به‌ویژه در دو دهه اخیر درگیر موضوعات و مباحث فرعی و غیراصلی نظیر «بحث بر سر علوم انسانی و اسلامی» شده‌اند... شاید به‌جرئت بتوان گفت یکی از وظایف شاخص و مهم شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی توجه و تلاش مؤثر در راستای وحدت عملی حوزه و دانشگاه و اصلاح مسیر تعامل بین حوزه عمل در قوای سه‌گانه با محیط‌های علمی است اما نگاهی به تعداد جلسات و کارنامه این شورا در شش ماه گذشته نشان می‌دهد که شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی نتوانسته پاسخ‌گوی حداقل انتظارات نظام دراین‌باره باشد. 

اعتماد
پیشبرد پروژه اصلاحات

علی صوفی: ... کاملا یک انتظار منطقی از سوی اصلاح‌طلبان و مردم نسبت به دولت وجود دارد. اگر دولت به عامل پیروزی خود وفادار باشد و از آنها در اداره امور کشور بهره بگیرد، شرایط بهتر خواهد شد. در این صورت دولت می‌تواند یک الگوی موفق را به مردم ارائه کند. همچنین مطالبات مردم توسط اصلاح‌طلبان دولت و مجلس نباید نادیده گرفته شود. اعتبار اصلاح‌طلبان در گرو همین امر است... اصلاح‌طلبان از طرفی باید به حمایت از دولت ادامه دهند و از طرف دیگر باید دولت را متوجه تعهداتی که با مردم داشته، بکنند و از حقوق مردم در مقابل دولت دفاع کنند. این مسئله کار را برای اصلاح‌طلبان مشکل می‌کند اما تمام سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان اعتمادی است که مردم به این جریان دارند و اگر این اعتماد سلب شود نقطه پایانی بر پیروزی‌های جریان اصلاحات خواهد بود. 

جامعه فردا
چه کسی کاغذ را گران کرد

علی دانشیان: اردیبهشت‌ماه امسال «سلطان کاغذ ایران» سفارش خرید نزدیک به 20‌هزار تن کاغذ را از چین ثبت کرد. آن محموله آخرین سفارش ثبت‌شده کاغذ امسال بود و پس از آن، تا امروز محموله کاغذ روزنامه دیگری وارد ایران نشده است. بار که به بندرعباس رسید، او تنها 30 درصد از بهای محموله را از بابت حق ثبت سفارش پرداخته بود و باید 70 درصد باقی‌مانده را می‌پرداخت تا شرکت خارجی مجوز ترخیص بار را بدهد. او از پرداخت باقی‌مانده بهای سفارش بازماند؛ ... اکنون نزدیک به هشت ماه است که آن محموله در گمرگ محبوس مانده است... عاقبت اما پس از بحرانی‌شدن وضعیت بازار کاغذ، گمرک راضی شد تا در قرارداد پیمانکاری، به شرکت خصوصی اداره‌کننده انبارش تخفیف دهد تا در ازای آن، آن شرکت از ترخیص‌کننده این محموله، دموراژ کمتری بگیرد... همشهری و شهروند، سلطان کاغذ ایران، بانک مرکزی، افزایش قیمت جهانی خمیر کاغذ، تعزیرات حکومتی یا دلال‌های بازار؛ چه کسی کاغذ را گران کرد؟ اندازه سهم هیچ‌کدام به‌درستی روشن نیست. در ابتدای پاییز سهم کاغذ از بهای روزنامه‌های 16‌صفحه‌ای تنها 180 تومان و باقی، سهم کارگران روزنامه، یعنی اعضای تحریریه و بخش‌های فنی و امور چاپ و توزیع بود. معنای افزایش 120تومانی سهم کاغذ از بهای روزنامه، کاهش سهم بخش‌های دیگر آن است، از جمله مزد کارگرانش؛ روزنامه‌نگاران، خبرنگاران و تکنسین‌های فنی. 

نظر شما