شناسهٔ خبر: 23073466 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

کلانتری: دانش عمومی و حس مشارکت مردم در حفظ محیط‌زیست پایین است

صاحب‌خبر -
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مسائل اجتماعی اولویت تحقیقات و آموزش در محیط زیست است و۹۰ درصد مشکلات این حوزه با آموزش حل می‌شود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست ، عیسی کلانتری در آیین گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری که در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد،‌ا‌فزود: کشورهای دیگر با فرهنگ ما آشنا نیستند و نمی‌توانند به ما بگویند که چگونه آموزش‌های محیط زیستی را به عموم مردم بدهیم. ما خودمان باید روش‌های آموزش به مردم را با توجه به فرهنگ‌های مختلف قوم‌های کشور را مشخص کنیم.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که در تحقیقات تفکر مهمتر از ابزارها و افراد است، گفت: حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از ظرفیت تحقیقات کشور در خدمت خارجی‌هاست، درحالی‌که پتانسیل‌های خوبی برای تحقیقات در کشور وجود دارد ولی از آنها به‌خوبی استفاده نمی‌شود.
وی با اشاره به این که باید تحقیقات در حوزه محیط زیست در چارچوب توسعه پایدار باشد، مسأله آب را مهم‌ترین مشکل کشور خواند و گفت: یک تحقیق در مورد مسائل اجتماعی آب در کشور انجام نشده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: هنوز اولویت‌های تحقیقاتی درزمینه حفظ محیط زیست مشخص نیست و باید اولویت‌های تحقیقاتی محیط زیست کشور ازطریق برونسپاری و استفاده از ظرفیت‌های درون‌سازمانی مشخص شود.
کلانتری افزود: محقق باید بگوید با چه روش‌هایی مردم را آموزش دهیم تا ۸۰ میلیون ایرانی محیط‌بان داشته باشیم که به محیط زیست اهمیت بدهند.
وی با تأکید بر اهمیت انجام تحقیقات زیست‌محیطی و واردکردن نتایج آنها به عرصه زیستی کشور، گفت: باید تفکر تحقیقات در کشور به ویژه در باره ارتباطات گسترده بین‌المللی اصلاح شود و باید در آموزش عموم مردم سرمایه‌گذاری شود. با توجه به قومیت‌ها و فرهنگ‌های متفاوت در کشور نمی‌توان از یک روش کلی برای آموزش‌های زیست‌محیطی استفاده شود.
وی با اشاره به این که مشکل ما رفتارشناسی مردم با گیاه، خاک، پسماند، حیوان و … است و دانش عمومی محیط زیست و حس مشارکت مردم برای حفظ محیط زیست در کشور خیلی پایین است، افزود: بدون افزایش آگاهی عمومی انتظار مشارکت بسیار پایین است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بر لزوم آموزش حرفه‌ای محیط‌بانان تأکید کرد و گفت: محیط‌بانان مروجان محیط زیست هستند و باید در حوزه آموزش تقویت شوند و در همین زمینه برنامه داریم دانشکده محیط زیست به دانشکده محیط‌بان تغییر پیدا کند. کلانتری با اعلام این که سازمان حفاظت محیط زیست باید از حق خود دفاع کند گفت: اگر در گذشته حق آب‌های تالاب‌ها تأمین می‌شد، ارومیه و بختگان خشک نمی‌شد. هزینه درمان ۱۰۰ برابر بیشتر از پیشگیری است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بر اهمیت تقویت آینده‌پژوهی در محیط زیست تأکید کرد و اظهار داشت: استراتژی مشارکت و آموزش همگانی باید این باشد که ۸۰ میلیون ایرانی آموزش ببینند و محیط‌بان شوند و قبل از همه باید از خودمان شروع کنیم. بدون استراتژی چون کشتی در وسط اقیانوس بدون مقصد مشخص هستیم و چنین سازمانی نمی‌خواهیم.
کاوه مدنی، معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیطی زیست هم گفت: پژوهش در خدمت حل واقعی مسائل زیست‌محیطی نبوده است و باید پژوهشکده محیط زیست نیازهای پژوهشی سازمان را ر فع کند و به قطب علمی کشور در حوزه محیط زیست تبدیل شود.
وی با بیان این که تدوین راهبردهای پژوهشی سازمان حفاظت محیط زیست در دستور کار قرار دارد، گفت: دفتر پژوهش و توسعه فناوری موضوع استارت‌آپ‌ها، نوآوری و اقتصادی‌کردن تحقیقات زیست‌محیطی را دنبال می‌کند.
مدنی با اشاره به رشد بخش خصوصی درزمینه پژوهش درمقایسه با بخش‌های دولتی گفت: در بخش محیط زیست از استارت‌آپ‌ها حمایت نکرده‌ایم و مکانیسمی برای حمایتی از این پژوهشگران نداریم.
وی با اعلام این که به‎دنبال راه‎‌اندازی مرکز رشد برای تعامل با پژوهشگران و تجاری‌سازی و پایدارکردن راه‌حل‌ها در حوزه محیط زیست هستیم گفت: در بیشتر پژوهش‌ها موضوع تجاری‌شدن درنظر گرفته نمی‌شود.
مدنی با تأکید بر این که تحقیقاتی که موجب حل مشکلات کشور نباشد کارآیی ندارد، اظهار داشت: نوآوری و حمایت از شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان و علاقه‌مندکردن آنها به محیط زیست در برنامه سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.
در این جلسه مریم احسان‌پور از استان هرمزگان، فاروق سلیمانی از استان آذربایجان غربی و حمید گشتاسب از استان تهران به‌عنوان پژوهشگران برتر، اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد به‌عنوان اداره کل برتر در حوزه پژوهش و اداره کل حفاظت محیط زیست استان لرستان به‌عنوان استان برتر در حوزه فناوری معرفی شدند و از آنها تجلیل شد.

نظر شما