شناسهٔ خبر: 23073252 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

کمپ ترک اعتیاد در فراهان راه‌اندازی می‌شود؛

شهرستانی محروم از حداقل‌ امکانات اما میزبان معتادان متجاهر!

روستای بورقان از توابع شهرستان فراهان در حالیکه از حداقل امکانات بهداشتی، رفاهی و زیرساختی محروم است، براساس مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه استان، میزبان معتادان متجاهر در کمپ ترک اعتیاد می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از فراهان خبر؛ از چند روز گذشته انتشار خبر راه اندازی مرکز نگهداری معتادان متجاهر در روستای بورقان فراهان از توابع شهرستان فراهان موجی از اعتراضات مردم و مسئولان شهرستان را به دنبال داشته است.

طرح ساماندهی معتادان متجاهر از مردادماه سال ۹۵ آغاز شد، این کار با ظرفیت مراکز اقامتی ماده ۱۶ یعنی مراکز درمانی اجباری و ماده ۱۵ یعنی مراکز اقامتی داوطلبانه انجام می‌شود.

در استان مرکزی اولین مرکز ماده ۱۶ در روستای ابراهیم‌آباد اراک ایجاد شد اما بر اساس اسناد موجود مکان کمپ ابراهیم آباد مبادله شده و هر چه سریع تر باید تخلیه شود.

از سوی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، مدرسه خیر ساز روستای بورقان برای مرکز نگهداری معتادان متجاهر استان در نظر گرفته و مقرر شد تا مسئولان مربوطه از این محل بازدید کرده و نتایج را به استانداری گزارش دهند تا در شورای برنامه ریزی استان کارشناسی و مصوب شود.

راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ در مدرسه خیرساز بورقان با نیت واقف مغایرت دارد

این موضوع نارضایتی مردم و مسئولان را در پی داشت.

یکی از فعالان فرهنگی شهرستان فراهان در این باره گفت: این تصمیم مسئولان ارشد استانی، اعتراض مردم و مسئولان این شهرستان را به دنبال داشته است.

وی افزود: مکان در نظر گرفته شده برای راه اندازی این مرکز، یک مدرسه خیرساز بوده و به نظر می رسد این موضوع با نیت واقف مغایرت دارد و برخلاف شرع است.

این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه فراهان یک شهرستان تازه تاسیس و از امکانات شهری محروم است، بیان کرد: راه‌اندازی این مرکز در فراهان تبعات منفی زیادی دارد.

وی خاطر نشان کرد: مسئولان ارشد استانی به جای تخصیص اعتبار برای رفع محرومیت های این شهرستان با این اقدام نسنجیده مشکلاتی را برای شهرستان به وجود می آورند.

تصویب طرح راه اندازی مرکز نگهداری معتادان متهاجر در فراهان با ۱۴ رای موافق 

اما مردم شهرستان فراهان معتقدند که احداث کمپ در روستای بورقان فراهان بافت فرهنگی این روستا را برهم زده و آسیب هایی را متوجه این مردم می کند.

با این حال، این موضوع در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان مرکزی علیرغم مخالفت های نماینده تفرش، آشتیان و فراهان و فرماندار فراهان با ۱۴ رای موافق تصویب شد.

وجود کمپ ترک اعتیاد در روستا مشکلی برای اهالی ایجاد نمی‌کند

استاندار مرکزی با توجه به دستور کار جلسه مبنی بر تصمیم‌گیری در خصوص تامین فضای اسکان موقت(ماده ۱۶) مورد نیاز ستاد پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی در روستای بورقان شهرستان فراهان عنوان کرد: اردوگاه ترک اعتیاد اجباری ابراهیم آباد اراک سال ها میزبان معتادان و برخی از اتباع بیگانه بوده و تاکنون هیچ‌گونه مشکلی برای روستای ابراهیم آباد به وجود نیاورده است.

وی بیان کرد: کمپ ابراهیم آباد براساس اسناد موجود مبادله شده و ما موظف هستیم هرچه سریع تر آن را تخلیه کنیم، مسئولان و مردم روستای بورقان شهرستان فراهان باید بدانند که انتقال این کمپ به آن مکان سبب افزایش میزان جرم نمی شود.

آقازاده بیان کرد: باتوجه به محدودیت های استان و در نظر داشتن فاصله استاندارد ٣٠٠ متری مکان مورد نظر در بورقان از جاده و فاصله یک کیلومتری از روستا، با انتقال کمپ ابراهیم آباد به این منطقه موافق هستم.

مجموعه ابراهیم‌آباد به مدت دو سال و به صورت موقت به این مرکز منتقل شود

محمد حسینی، نماینده تفرش، آشتیان و فراهان در گفتگو با خبرنگار فراهان خبر گفت: علیرغم مخالفت های پابرجای مردم و مسئولان شهرستان راه اندازی مرکز نگهداری معتادان متجاهر استان مرکزی در مدرسه خیرساز روستای بورقان به تصویب رسید.

وی افزود: اولین مرکز ماده ۱۶ در روستای ابراهیم‌آباد اراک ایجاد شد و این مرکز علاوه بر معتادان متجاهر، میزبان اتباع غیر ایرانی بوده است اما با توجه به توافق وزارت اطلاعات و وزارت کشور باید این مرکز تخلیه و جایگزینی برای آن تعریف شود.

حسینی اظهار کرد: باتوجه مزیت های این مکان و داشتن استانداردهای لازم، این مکان موردنظر در روستای بورقان به مدت دو سال و به صورت موقت برای جابجایی کمپ ابراهیم آباد تصویب شد و مقرر شد بلافاصله پس از انتقال، الزامات امنیتی نیز برای این مرکز اعمال شود و پس از دو سال مطابق با نیت واقف، مدرسه در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد.

نماینده تفرش، آشتیان و فراهان اظهار کرد: در این نشست مسئولین ارشد استانی تاکید کردند که این مرکز هیچگونه مسایل امنیتی را برای شهرستان به وجود نمی آورد و در همین راستا نیروی انتظامی برای جلوگیری از بروز آسیب به بافت فرهنگی روستا بر این مهم نظارت دارد.

وی بیان کرد: با توجه اینکه شهرستان فراهان جزو پاک ترین شهرستان های استان در حوزه مواد مخدر است این تصمیم مورد استقبال مردم و مسئولان نیست.

حال باید دید با وجود اعتراضات مردم روستای بورقان و مسئولان شهرستان فراهان، چه تدابیری برای جانمایی کمپ ترک اعتیاد معتادان متجاهر (ماده ۱۶) در نظر گرفته می شود.

انتهای پیام/

نظر شما