شناسهٔ خبر: 23071044 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

آيا مي دانيد؟

صاحب‌خبر -

 ساخت اسپيکر از سنگ

دو مهندس ايتاليايي با خلاقيت و توان مهندسي و طراحي خود اسپيکرهايي از جنس سنگ طراحي کردند.به گزارش ايسنا و به نقل از گيزمگ، باکس اسپيکرها معمولا از چوب يا به خاطر صرفه‌جويي در هزينه از پلاستيک ساخته مي‌شوند. اگرچه اسپيکرهايي راهم ديده‌ايم که با استفاده از مواد ديگري مانند شيشه و بتن هم ساخته شده‌اند.

حال "ميشل گاستالدلو" (Michele Gastaldello)و "گياکومو موناري" (Giacomo Munari)دو مهندس ايتاليايي، براي اسپيکرهاي سنگي‌شان طراحي ايتاليايي با تلفيق طراحي ايتاليايي و سنگ تراشي سنتي اسپيکرهايي را عرضه کرده‌اند که براي جمع آوري بودجه در وبسايت "کيک استارتر" (Kickstarter) قرار گرفته است.

اين محفظه‌ها که براي همه انواع اسپيکر سنگي کاربرد دارند، از "تراکيت" (Trachyte) يا زبره‌سنگ از تپه‌هاي "يوگانين" (Euganean) در نزديکي محل زندگي سازندگان آنها تراشيده مي‌شوند.گفته مي‌شود اين سنگ آتش‌فشاني که گاهي اوقات در معماري نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد، ويژگي‌هاي مکانيکي منحصر به فردي دارد و ويژگي‌هايي سازگار با صدا در آن يافت شده است. نام هر يک از اين اسپيکرها براساس نام يک سيارک انتخاب شده است تا به موضوع سنگ مرتبط باشد.

کوچکترين اين اسپيکرها، 6.2 کيلوگرم وزن دارد و "پترينا 482" (482 Petrina ) ناميده مي‌شود. اين باکس يک سنگ مکعب شکل 6.3 اينچي (160 سانتي‌متري) با يک اسپيکر 4 اينچي "پسيو" است(به اين معنا که کاربران بايد آن را به يک آمپلي‌فاير وصل کنند).

آبزيان دوسانتي 23ميليون تن کربن را به اقيانوس منتقل مي کنند

نتايج يک بررسي تازه نشان مي دهد يک آبزي کوچک دوسانتيمتري به نام کريل نقش مهمي در انتقال گاز کربن به عمق اقيانوس ها و تنظيم چرخه محيط زيست ايفا مي کند.به گزارش نيواطلس، کريل از جمله سخت پوستان است که ظاهري همچون ميگو دارد و از جمله بي مهرگاني است که در آب‌هاي همه اقيانوس‌هاي جهان يافت مي‌شوند.

کريل بخش مهمي از زنجيره غذايي را تشکيل مي‌دهد و در نزديکي پايين هرم غذايي قرار دارد چرا که از فيتوپلانکتون‌ها تغذيه مي‌کند و آن‌ها را به منبعي غذايي مناسب حال بسياري از جانوران بزرگتر، که کريل منبع اصلي تغذيه‌شان به شمار مي‌رود، تبديل مي‌کند.بر اساس تازه ترين پژوهش هاي انجام شده در انگليس اين آبزي ريزنقش با حرکت به عمق اقيانوس ها و انتقال کربن به اين بخش از جهان نقش مهمي در متوازن نگهداشتن شرايط آب و هوايي جهان ايفا مي کند. در واقع حرکت سريع اين موجود باعث مي شود تا کربن موجود در اتمسفر زمين به عمق اقيانوس برسد.در حال حاضر حدود 400 ميليون تن کريل در اقيانوس هاي جهان شناور هستند که يک منبع غذايي بسيار مهم براي ديگر آبزيان و از جمله ماهي ها و پنگوئن ها و وال ها محسوب مي شوند.حرکت کريل ها در مسيرهاي مختلف در مجموع منجر به انتقال حدود 23 ميليون تن گاز کربن در سال به زير آب هاي اقيانوس مي شود که معادل کل ميزان گازهاي گلخانه اي متصاعدشده در سال است. در نتيجه مقابله با صيد بي رويه اين موجود مفيد توسط انسان ها اهميت به سزايي دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما