شناسهٔ خبر: 23070910 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

ميز خبر

صاحب‌خبر -

 معاون آموزشي وزارت علوم:

عدم حذف کنکور تا چهار سال آينده

معاون آموزشي وزارت علوم از تشکيل کميته کارشناسي براي تصميم‌گيري درخصوص حذف کنکور در اين وزارتخانه خبر داد و گفت: هر تصميمي که در اين زمينه صورت بگيرد، تا چهار سال آينده اجرايي نخواهد شد.

دکتر مجتبي شريعتي نياسر در گفت‌وگو با ايسنا با اعلام اين مطلب اظهار کرد: ايده‌آل وزارت علوم درخصوص کنکور به عنوان يک موضوع مهم آموزشي و اجتماعي اين است که کنکور حذف شود، چرا حذف اين آزمون بر روي سلامت پذيرش و کيفت پذيرش دانشجو در دانشگاه‌ها تاثير مثبت خواهد گذاشت، اما نکته قابل توجه اين است که حذف کامل کنکور يک فرآيند پيچيده‌ است.وي در ادامه تصريح کرد: کميته‌اي به منظور بررسي روند حذف کنکور در وزارت علوم تشکيل شده تا بتوانيم با همفکري و همراهي ساير بخش‌هاي ذيربط برنامه‌ريزي‌هاي لازم براي حذف آن ترسيم کنيم. در واقع يکي از مهم‌ترين دستگاههايي که در اصل کنکور دخيل است، آموزش و پرورش است و اگر ما بتوانيم به اين جمع‌بندي برسيم که کنکور به طور کامل حذف شود، فرآيند اجرايي آن از چهار سال آينده اجرايي خواهد شد.معاون آموزشي وزارت علوم خاطر نشان کرد: بايد هماهنگي با بخش آموزش و پرورش که خوراک اصلي منابع انساني دانشگاه‌ها و آموزش عالي را تامين مي‌کند، براي حذف کنکور فراهم شود. در واقع آموزش و پرورش بايد بتوانند براي سه آينده جهت‌گيري فکري و يادگيري دانش‎آموزان را به گونه‌اي ترسيم کنند که آنها به تست زني،‌کنکور و آزمون سراسري فکر نکنند بلکه به عمق بيشتر آموزش بينديشند. بنابراين حذف کنکور حتما کار درستي است و در رابطه با اين مساله نيز برنامه‌ريزي‌هاي لازم در وزارت علوم صورت مي‌گيرد.

رقابت در رشته‌هاي پر متقاضي حذف نخواهد شد

دکتر شريعتي با تاکيد بر اينکه رقابت در رشته‌هاي پر متقاضي حذف نخواهد شد، گفت: همانطور که عنوان شد، حذف کنکور نيازمند کار کارشناسي است، اما به هر حال رقابت براي ورود دانشگاه در همه جاي دنيا وجود دارد، يعني ممکن است ما در ايران رقابت بين دانشگاه‌هاي مطرح نظير دانشگاه‌هاي سطح يک را هميشه داشته باشيم و اين روند ادامه خواهد داشت چرا که جوانان ما همواره تمايل دارند در دانشگاه‌هاي سطح يک و رشته‌هاي پرمتقاضي ورود پيدا کنند.

وي ادامه داد: البته رقابت براي ورود به دانشگاه‌هاي سطح يک به اين معني نيست که کنکور باقي بماند، بلکه خود دانشگاه‌ها بايد تدبيري بينديشند تا بتوانند از نخبگان به خوبي استفاده کنند. در کشورهاي پيشرفته نيز دانشگاه‌هاي معتبر وجود دارد که از طريق کنکور دانشجو گزينش نمي‌کنند. به هر حال بايد راهکاري براي پذيرش دانشجو در اين دانشگاه‌ها وجود داشته باشد و من تصور مي‌کنم در طرح و برنامه‌ريزي که براي حذف کنکور وجود دارد،‌ رقابت بين دانشگاه‌هاي سطح يک نيز جدي خواهد بود.

معاون آموزشي وزارت علوم در پايان خاطرنشان کرد: زماني که کارشناسان کميته بررسي حذف کنکور به درجه‌اي از اقناع و رضايت در تصميم‌گيري برسند،‌ مطمئنا سرنوشت کنکور نيز مشخص خواهد شد.

نظر شما