شناسهٔ خبر: 23070848 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

نظارت بر بازار شب یلدا در شیراز تشدید می شود

محمود هاشمی، شامگاه یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون کمبودی در زمینه اقلام پُر مصرف در شب یلدا نظیر هندوانه، انار، خشکبار و آجیل گزارش نشده

صاحب‌خبر - محمود هاشمی، شامگاه یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون کمبودی در زمینه اقلام پُر مصرف در شب یلدا نظیر هندوانه، انار، خشکبار و آجیل گزارش نشده است.
وی ادامه داد: قیمت مصوب بازار شب یلدا امسال برای هر کیلو هندوانه 15 هزار ریال در میدان و 18 هزار ریال در مغازه مصوب شده است.
هاشمی اضافه کرد: همچنین قیمت مصوب برای هر کیلو انار شیرین و میخوش در میدان 50 هزار ریال و در مغازه های سطح شهر 65 هزار ریال تعیین شده است که تمام واحدهای عرضه کننده از فردا (دوشنبه) موظف به رعایت این قیمت ها هستند.
وی، در مورد آجیل و خشکبار نیز گفت: به دلیل تفاوت در کیفیت انواع آجیل و تنوع در درجه بندی این محصول در سال های اخیر قیمت مصوبی برای آجیل در نظر گرفته نشده لیکن با استناد به فاکتور خرید و اعمال 10 درصد سود مصوب، نظارت بر فروش و نحوه عرضه این کالا نیز انجام خواهد شد.
هاشمی ادامه داد: شهروندان می توانند هرگونه شکایت از تخلفات احتمالی در این زمینه مانند گران فروشی و کیفیت محصولات عرضه شده به ویژه آجیل و خشکبار را برای پیگیری به شماره 124 گزارش دهند.
مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی فارس هم به ایرنا اظهار داشت: به دلیل افزایش یک شبه تقاضا و همچنین خارج از فصل بودن هندوانه که یکی از میوه های اصلی شب یلداست ،افزایش قیمت این محصول امری طبیعی و معمول است.
هدایت الله رحیمی افزود: کمبودی در زمینه تامین اقلام مورد نیاز شب یلدا وجود ندارد و انواع میوه ها نظیر هندوانه، انار، انواع مرکبات، سبزی و محصولات صیفی به اندازه مورد نیاز در بازار توزیع خواهد شد.
وی در باره آجیل و خشکبار مورد نیاز این ایام نیز بیان کرد: در این زمینه تا کنون کمبودی گزارش نشده و قیمت این محصول را عرضه و تقاضا تعیین می کند.
مدیر تنظیم بازار جهاد کشاورزی فارس افزود: نظارت بر بازار شب یلدا با مشارکت اتاق اصناف، تعزیرات حکومتی، بخش بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت و همچنین بازرسان سازمان جهاد کشاورزی فارس صورت می گیرد.
یلدا آخرین شب پاییز، یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است که به زمان بین غروب آفتاب از سی ام آذر (آخرین روز پاییز) تا اولین ساعات ماه دی (نخستین روز زمستان) گفته می‌شود.
خانواده‌های ایرانی در شب یلدا، با جمع شدن در منزل بزرگترهای فامیل، بلندترین شب سال را به شب نشینی می گذرانند، خانواده ها نیز انواع میوه‌ها و رایج‌تر از همه، هندوانه را مهیا و دور هم صرف می‌کنند. قصه‌گویی بزرگان خانواده برای دیگر اعضای فامیل و همچنین تفال با دیوان حافظ نیز در این شب رایج است.
9873 /6118
مصاحبه: محمدامین افشارپور ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی

نظر شما