شناسهٔ خبر: 23070790 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انجام بیش از 915 طرح تحقیقاتی در مرکز تحقیقات کشاورزی کرمان

کرمان - ایرنا - معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان گفت: بیش از 915 طرح تحقیقاتی در بیش از نیم قرن در این مرکز انجام و بیش از هزار و 650 مقاله علمی از این طرح ها استخراج شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، داوود درویشی روز یکشنبه در آیین گرامیداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران برتر در سالن اجتماعات مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان ضمن گرامیداشت هفته پژوهش افزود: طرح های تحقیقاتی انجام شده در مرکز تحقیقات کشاورزی در مجامع علمی ارائه شده و یا به صورت مکتوب در نشریات ترویجی نشر پیدا کرده است و این دستاورد خوبی برای این مرکز تحقیقاتی است.
وی تصریح کرد: هم اکنون بالغ بر 113 طرح در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان در دست اجرا است که بیانگر پتانسیل بالای این مرکز است.
درویشی تصریح کرد: حدود 50 درصد این طرح ها خاص است که از بخش خصوصی سفارش گرفته شده و حدود 50 درصد طرح های دولتی است.
وی با بیان اینکه پژوهش مشکلات را در سطوح و حوزه های مختلف کاهش می دهد و از بین می برد تاکید کرد: زندگی بشر هرگز بی نیاز از پژوهش و تحقیق نیست.
وی ادامه داد: باید احساس نیاز به استفاده از داده های پژوهشی و علم در بخش های مختلف را از راههای فرهنگ سازی، آگاه سازی و تبیین مساله برای مخاطبان ایجاد کنیم.
درویشی با بیان اینکه اهمیت ندادن به امر پژوهش در کشور ناشی از یک مشکل فکری و فرهنگی است گفت: ما هنوز به جایی نرسیدیم که به صورت جدی احساس نیاز درورنی به پژوهش داشته باشیم و کار ما رفع مشکلات کشاورزی و کاربردی است و در این راستا کمتر به ارائه مقاله توجه شده است.
درویشی اظهار کرد: 9 بخش تحقیقاتی و 10 ایستگاه و مزرعه تحقیقاتی در استان کرمان وجود دارد که بستر انجام فعالیت های تحقیقاتی است.
وی به گستردگی استان کرمان اشاره و اظهار کرد: این سطح گسترده نیاز به فعالیت های گسترده پژوهشی دارد.
معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان گفت: محصولات علمی - پژوهشی برای ایفای نقش موثر در پیشرفت جامعه باید مبتنی بر راهکارهای کاربردی، صنعت پذیر، ثروت آور و متناسب با نیازهای جامعه و در مسیر رشد و ترقی قرار گیرد.
وی افزود: ماهیت کشاورزی با صنعت متفاوت است زیرا انجام کار و تحقیقات در بخش کشاورزی چون با موجود زنده سر و کار دارد به طور تقریبی زمان بر است.
درویشی بیان کرد: خطا و اشتباه انجام شده توسط کشاورز ممکن است بعد از چند سال اثرات خود را نشان دهد که قابل توجه است اما با سرمایه گذاری صحیح و البته اندک می توان در بخش کشاورزی سرمایه گذاری کرد در حالی که در صنعت حدود 10 برابر سرمایه نیاز است.
وی با بیان اینکه یکی از راه حل های کاهش بیکاری در کشور ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی است تصریح کرد: مقصود از ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی به طور صرف افزایش سطح زیر کشت و استفاده بی رویه از منابع نیست بلکه می توان با فرآوری محصولات در این بخش اشتغال ایجاد و درآمد زایی کرد.
وی ضمن گلایه از صادر شدن محصولات کشاورزی به صورت فله ای و خام به خارج از کشور افزود: مورد توجه قرار گرفتن صنایع بسته بندی و تکمیلی موجب ارزآوری می شود.
وی با بیان اینکه پتانسیل نیروی انسانی و تخصصی پژوهش در کشور توانایی انجام پیشرفته ترین تحقیقات و پژوهش های دنیا را دارد، کمبود امکانات و اعتبارات را به نوعی سد راه انجام تحقیقات در بخش های مختلف عنوان کرد و گفت: نیروهای علمی موجود در کشور توانایی انجام پژوهش را در مرز علم دارند.
وی تاکید کرد: کمبود منابع مالی در بخش تحقیقات محدودیت ایجاد می کند در حالی که اکنون با کمبود امکانات و اعتبارات کاربردی ترین تحقیقات در بخش کشاورزی در حال انجام است.
معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان تصریح کرد: دانشگاهها پتانسیل خوبی در بخش فعالیت های پایه ای دارند اما پژوهش های این مرکز نسبت به دانشگاه ها کاربردی تر است.
وی تصریح کرد: سیاست سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی این است که محصول تحقیقات به مزرعه برود و این مهم نتیجه تحقیقات را در این مراکز کاربردی تر می کند.
وی بیان کرد: اصلاح و توزیع بیشتر ارقام محصولات کشاورزی در کشور از اقدامات مراکز تحقیقات کشاورزی است و آموزش تحقیقات انجام شده به کشاورز از دیگر وظایف این مرکز است.
درویشی اظهار کرد: بروز رسانی اطلاعات کشاورزان در این بخش یکی از وظایف مهم مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان است.
معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان با بیان اینکه برخی از کشورها بخش عظیمی از درآمد ناخالص ملی را صرف پژوهش و تحقیق می کنند که امیدواریم در کشور ما نیز این مهم محقق شود افزود: تمام فعالیت های انجام شده در تحقیقات در راستای تولید و اصلاح ارقامی است که به روش های اصلاحی کلاسیک اصلاح می شود.
درویشی افزود: سعی می شود روش هایی که در بخش گیاه پزشکی برای مقابله با آفات و بیماری های گیاهی استفاده می شود کمتر از سموم استفاده شود و در واقع ارگانیک باشد.
وی با اشاره به برگزاری دوره های مختلف برای بهره برداران کشاورزان و کارشناسان بخش کشاورزی در زمینه تولید محصولات ارگانیک اظهار کرد: مشکلاتی که ما در بخش پژوهش با آن مواجه هستیم کم اطلاعی کشاورزان از مسائل علمی روز دنیا است.
وی گفت: بیش از 80 درصد کشاورزان سواد علمی آکادمیک کشاورزی ندارند که این امر نیاز به فعالیت بیشتر برای ارائه اطلاعات در این بخش است.
وی اظهار کرد: فقدان سواد علمی و نیز نبود نظارت کافی موجب استفاده بیش از حد از سموم و کود در تولید محصولات کشاورزی می شود.
درویشی تصریح کرد: در قانون بودجه سال 95 دیده شد که شرکتها، دستگاهها و مراجعی که مالیات پرداخت می کنند می توانند 10 درصد از مالیات خود را با مراکز پژوهشی قرارداد ببندند و این پتانسیل خوبی است امات هنوز عملیاتی نشده است.
وی اظهار کرد: این مهم از سوی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی پیگیری شد اما تاکنون عملیاتی نشده است.
این پژوهشگر با بیان این اینکه کرمان استانی معدنی و صنعتی است، تصریح کرد: عملیاتی شدن این مصوبه می تواند بخش عظیمی از مشکلات بخش پژوهش و به دنبال آن سایر بخش ها را برطرف کند.
وی تصریح کرد: یک درصد از اعتبارات دستگاههای اجرایی نیز به بخش پژوهش اختتصاص دارد که دستگاه های اجرایی با توجه به مشکلات فرارو به این امر توجه لازم را ندارند.
معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان بیان کرد: ورود رسانه ها به بخش انعکاس نتایج پژوهش ها به جامعه نیز می توانند نقش موثری داشته باشند.
وی تصریح کرد: فعالیت های پژوهشی به طور قطع عام المنفعه است لذا رسانه می توانند با توجه به این مهم در راستای انعکاس اخبار این مجموعه پژوهشی را یاری کنند.
درویشی با بیان اینکه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان نتایج پژوهش های انجام شده را به جمعیت بهره برداران بخش کشاورزی با برگزاری کلاسها انجام می دهد گفت: اما این مهم اگر از طریق رسانه ها پیگیری شود به طور قطع سطح گسترده تری از جمعیت این بخش را در بر می گیرد.
وی به ورود خیران و واقفان به حوزه پژوهش اشاره و اظهار کرد: ورود خیرین و واقفان به این بخش می تواند سهم بسزایی در توسعه پژوهش ها و رفع مشکلات فرا روی بخش های مختلف جامعه شود.
آیین گرامیداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران برتر در سالن اجتماعات مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان برگزار شد.
در پایان این آیین از هادی زهدی به عنوان پژوهشگر برتر عضو هیات علمی بخش تحقیقات گیاهپزشکی و ماشاالله غنچه پور به عنوان پژوهشگر برتر عضو غیر هیات علمی بخش تحقیقات جنگل و مرتع مرکز و همچنین تعدادی از کارکنان بازنشسته این مرکز در سال گذشته با اهدا لوح تقدیر قدردانی شد.
خبرنگار و انتشار دهنده: نجمه حسنی*
3029

انتهای پیام /*

نظر شما