شناسهٔ خبر: 23070548 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

گفتگوی 18:30/ چالش آلودگی هوای تهران برای دستگاه های حاکمیتی

در حالی که برابر مصوبه سال 90 انواع راهکارها برای مقابله با آلودگی هوای تهران تنظیم شده است اما به گفته مرکز ملی هوا و تغییرات اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست مشکل اصلی در اجرای این مصوبات است.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، مسعود زندی رئیس مرکز ملی هوا و تغییرات اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر شاخص سلامت در پایتخت 150 است، گفت: شاخص بین 150 تا 200 ، شاخص هوایی ناسالم به حساب می آید؛ موضوعی که هم اکنون در سطح شهر تهران حاکم است و بدان معناست که شرایط هوایی در حال حاضر برای همه گروه ها ناسالم است.

او افزود: سازمان محیط زیست سازمانی حاکمیتی است، ما همه عواملی که می تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند را پیش بینی کرده ایم اما مشکل ما اجراست، در حال حاضر 80 درصد از آلودگی هوا مربوط به خودروهاست.

 گفتگوی 18:30/ چالش آلودگی هوای تهران برای دستگاه های حاکمیتی

به گفته زندی ظرفیت زیست محیطی تهران برای این همه خودرو کافی نیست لذا باید برای آن فکری شود.

او گفت: خودروهای فاقد استاندارد، خودروهای آلاینده و غیره و 6000 اتوبوس که در حال حاضر در تهران تردد دارند که از این میزان 3000 دستگاه فرسوده هستند و باید از رده خارج شوند همه از جمله عوامل آلودگی هوای پایتخت هستند..

به گفته رئیس مرکز ملی هوا و تغییرات اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست بالغ بر 2.5 میلیون موتور در پایتخت تردد می کنند که فاقد استاندارد لازم است.

او افزود: خودروهای تولیدی کنونی استاندارد یورو 4 بیرون می آید اما سایر وسایل نقلیه که در خیابان ها در حا تردد هستند فاقد این استاندارد هستند و همچنان آلاینده هستند.

زندی گفت: ممنوعیت شماره گذاری موتورهای کاربراتی موجب شد که فقط 10 هزار موتور شماره شود درحالی که در سال های گذشته 30 هزار موتور کاربراتی شماره می شد.

سردار مهماندار رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه راهکارهای کنونی برای کنترل آلودگی هوای تهران یک مسکن است گفت: ما برخورد با خودروهای فرسوده را آغاز کرده ایم به این صورت که جریمه تردد هر خودروی فرسوده روزانه 45 هزار تومان است که اعمال می کنیم.

او گفت: تعداد این خودروهای فرسوده که در حال حاضر بیش از یک میلیون دستگاه است عمدتا تحت مالکیت اقشار ضعیف جامعه است.

گفتگوی 18:30/ چالش آلودگی هوای تهران برای دستگاه های حاکمیتی 

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ افزود: برای جلوگیری از تردد خودرو مفاهیم مختلفی وجود دارد ولی تنها مفهوم مشخص آن جریمه یا توقیف است.

سردار مهماندار گفت: راهکار قانونی پلیس این است که یا در قانون اجازه توقیف داده شود یا جریمه؛ که در حال حاضر قانون فقط اجازه جریمه را به پلیس داده است. او افزود: ما نمی توانیم همه چیز را پلیسی حل کنیم زیرا مالکان این وسایل نقلیه خصوصی است.

او گفت: در 46 نقطه تهران تحت برخورد با خودروهای دودزا را دنبال می کنیم، پلیس امسال 4 برابر نسبت به سال گذشته برخورد داشته است.

وحید حسینی مدیرعامل کنترل ترافیک هوای تهران در ارتباط تلفنی گفت: در مصوبه سال 90 سن فرسودگی خودرو مشخص شد و به دنبال آن جلوی تردد آنها باید گرفته شود.
 
گفتگوی 18:30/ چالش آلودگی هوای تهران برای دستگاه های حاکمیتی

به گفته حسینی مصوبه می گوید از تردد این خودروها باید جلوگیری کرد.

او افزود: مصوبات متعددی در زمینه آلودگی هوا داریم که زمین مانده اند اما متاسفانه اجرایی نشده اند، دستگاه های دولتی در اجرا بسیار بد عمل می کنند. او گفت: اگر مصوبان اجرایی شود دیگر شاهد تعطیلی شهر و مدارس نخواهیم بود.

فرهادی فرماندار تهران نیز در ارتباط نلفنی گفت: به دلیل آلودگی بالای هوا بجز فردیس، دماوند و فیروزگوه همه مدارس تعطیل شده اند و تا 72 ساعت آینده حمل نخاله، حمل شن و ماسه و نیز قانون زوج و فرد از درب منزل اجرایی می شود.
 

نظر شما