شناسهٔ خبر: 23070038 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کاهش قابل توجه بیماری مالاریا در کشور + گزارش

مدیر برنامه حذف مالاریا در وزارت بهداشت: تلاش های همگانی آمار مالاریا را در ایران به 69 مورد کاهش داده است.

صاحب‌خبر -
کاهش قابل توجه بیماری مالاریا در کشوربه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛  مدیر برنامه حذف مالاریا در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه شورای راهبردی حذف مالاریا در چابهار گفت: این بیماران مربوط به استان های  سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان هستند. 
دکتر رئیسی افزود پیش از شروع برنامه ریشه کنی مالاریا در سال 1958 این بیماری یکی از معضلات مهم در ایران به شمار می رفت و بیش از 60 درصد جمعیت کشور در معرض خطر آن قرار داشتند.
وی افزود : حذف مالاریا تا سال 1404 از مهمترین برنامه های اولویت دار وزارت بهداشت است.
مدیر برنامه حذف مالاریا در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، همسایگی  سیستان و بلوچستان با 2 کشور افغانستان و پاکستان را  یکی از معضلات موجود در مسیر کنترل بیماری مالاریا بیان کرد و گفت حاشیه نشینی در این استان نیز  بر ایجاد مشکلات بهداشتی می افزاید.  
رئیسی همچنین  تردد اتباع  و کارگران خارجی در چابهار و سایر شهرستان های سیستان و بلوچستان در بروز بیماری مالاریا نگران کننده بیان کرد.  
وی گفت: با توجه به اینکه مناطق آزاد چابهار، اروند، کیش و قشم مهمانان خارجی از کشورهای مختلف دارند باید مسئولان بهداشتی این مناطق حساسیت بیشتری برای پبشگیری از ابتلا به بیماری مالاریا داشته باشند.
مدیر ورزش و سلامت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد وویژه اقتصادی کشور نیز در حاشیه نشست مشترک  شورای راهبردی حذف مالاریا ازآغازپروژه مشترک حذف بیماری مالاریا با همکاری وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی در مناطق آزاد خبرداد و افزود: چهار منطقه آزاد چابهار، کیش، قشم واروند از مناطق مورد هدف این طرح هستند.
محمد فلاح افزود  عاری بودن مناطق آزاد از بیماری مالاریا، اهمیت بسیار زیادی برای سرمایه گذاری در این مناطق دارد. 
سعیدعلی بزرگزاده، مدیرغذا، دارو وسلامت سازمان منطقه آزاد چابهارهم آموزش عمومی و پیگیریهای لازم را در کنترل بیماری مالاریا  در منطقه بسیار موثر دانست. 
mp4
<div id="video-display-embed-code_1700088" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/1950451/1700088?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما