شناسهٔ خبر: 23069481 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جهان جدیدی دور از سلطه طلبی و جنگ/رویدادها و تحولات سوریه در یک نگاه/26آذر

صاحب‌خبر -

** بثینه شعبان مشاور سیاسی و رسانه ای رئیس جمهوری سوریه طی سخنانی در کارگاه همفکری با عنوان 'رابطه با شرق ... چین'، از شکل گیری جهان جدیدی براساس همکاری علمی میان کشورها فارغ از تسلط و جنگ خبر داد.
وی گفت: جهان جدیدی براساس همکاری علمی و فناوری میان کشورها که ارتباطی با جنگ و سلطه طلبی ندارد در حال شکل گیری است و ما وظیفه انتقال و گسترش فرهنگ شرقی و حرکت دادن جوامع به این سو را برعهده داریم.
به اعتقاد شعبان، آن چه آمریکا در خاورمیانه انجام می دهد دلیل روشنی بر تسلط استعماری است و باید جوامع عربی را به تجدیدنظر در روابط خود وادار کند.

** پایگاه خبری شبکه المیادین در مطلبی با اشاره به پایان جنگ در سوریه؛ به ارزیابی آغاز جنگ رسانه ای برای تقسیم غنایم میان طرف های منطقه ای و غرب، همچنین اظهارات کشورهای عربی منطقه از روی انتقام جویی و کینه حاصل از شکست می پردازد.
در این مطلب آمده است: جنگ در سوریه تمام شده یعنی امکان استمرار عملیات ها کم شده و بنابر اهداف تعیین شده و تفاهم های منطقه ای و بین المللی در خصوص مابعد جنگ، چه تفاهم هایی که بین دولت ها صورت گرفته و چه تفاهم هایی که با دولت سوریه انجام یافته است. پیش می رود و اکنون باید دید که آیا جنگ رسانه ای پیش از جنگ نظامی یا در خلال آن متوقف خواهد شد یا شاهد یک مرحله جدید با اهداف جدید و ابزارهای جدید خواهیم بود.

** به اعتقاد مسعود اسداللهی کارشناس مسائل غرب آسیا و رئیس دفتر اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی در سوریه، آخرین وضعیت میدانی در سوریه نشان از پیروزی های چشمگیر ارتش سوریه و هم پیمانانش دارد؛ تحولات سوریه طی سال های اخیر فراز و نشیب های زیادی را شاهد بود، اما از سال گذشته با آزادسازی حلب این پیروزی ها به صورت پیوسته ادامه یافت و شاهد پیشروی ارتش سوریه و نیروهای مقاومت و عقب نشینی گروه های تروریستی بودیم و آن ها بیش از پیش مواضع خود را از دست دادند.
اسداللهی گفت: گروه تروریستی داعش قبل از آزادی شهر بوکمال به عنوان یک حکومت خود خوانده در سوریه فعالیت گسترده ای داشت که در نهایت با پیشروی های ارتش سوریه و مدافعان حرم آخرین شهری که در تصرف آن ها بود آزاد و این امر سبب شد تا دولت خلافت خود خوانده داعش سقوط کند؛ هر چند این به معنای نابودی کامل داعش نیست، زیرا این شبهه و نقطه مبهم هنوز وجود دارد که اگر داعش از بین رفته است چرا هنوز شاهد عملیات مبارزه با این گروه تروریستی هستیم.

** بر اساس توافق میان دولت دمشق و گروه تحریر الشام (گروه تروریستی النصره)، عناصر این گروه از غوطه شرقی خارج و به مناطق شمالی سوریه منتقل می شوند.
رسانه های نزدیک به تروریست ها از قراردادی اعلام نشده در آستانه اجرا درباره خروج تروریست های عضو جبهه النصره از مناطق شرقی پایتخت سوریه به سوی مناطق شمالی این کشور که در تصرف تروریست هاست، خبر می دهند.
برخی رسانه ها نیز از ارسال تعدادی اتوبوس به اردوگاه الوافدین در شرق دمشق خبر می دهند که در انتظار ورود به غوطه شرقی هستند.

** سپهبد ویکتور بوندریف رئیس کمیسیون امور دفاعی و امنیت شورای فدراسیون روسیه ضمن اشاره به اخبار معتبری مبنی بر کمک آمریکا به تروریست های شکست خورده داعش برای سازماندهی و حمله به نیروهای دولتی سوریه، تاکید کرد که مسکو به دولت قانونی سوریه برای مقابله با تروریست های مورد حمایت واشنگتن کمک خواهد کرد.
به نوشته مرکز روسی برقراری صلح بین گروه های درگیر در سوریه وابسته به وزارت دفاع روسیه، مربیان نظامی آمریکایی در اردوگاه های پناهندگان در سوریه، واحدهای مسلح از جنگجویانی که پیشتر سلاح های خود را زمین گذاشته اند، برای مقابله با واحدهای ارتش سوریه تشکیل و سازماندهی می کنند.

** براساس اعلام منابع میدانی، ارتش سوریه با پشتیبانی گروه های دفاع مردمی، دو تپه دیگر به نام های المنطار و الزیات در جنوب شرق روستای مغرالمیر در استان ریف دمشق را از دست گروه تروریستی جبهه النصره آزاد کردند.
ارتش و نیروهای مسلح این کشور روز سه شنبه 21 آذر با پشتیبانی گروه های دفاع مردمی، آخرین عناصر گروه تروریستی جبهه النصره را در منطقه تل مقتول در شمال غرب تپه های بردعیا به هلاکت رساندند.
خاورم**7074*شبس*1488 *خبرنگار: مینا غفرانی آذر*انتشار دهنده: بهمن بامداد**

انتهای پیام /*

نظر شما