شناسهٔ خبر: 23068814 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

تخلف 2 میلیون مترمربعی در ساخت و ساز در مازندران

مهران فرصت روز یکشنبه در مراسم بزرگداشت روز جهانی شهرسازی در دانشگاه مازندران در بابلسر افزود: در سال گذشته براساس جمع بندی های صورت گرفته در حوزه شهری

صاحب‌خبر - مهران فرصت روز یکشنبه در مراسم بزرگداشت روز جهانی شهرسازی در دانشگاه مازندران در بابلسر افزود: در سال گذشته براساس جمع بندی های صورت گرفته در حوزه شهری مازندران پنج میلیون و 700 هزار متر مربع ساختمان ساخته شده که ازاین میزان برای سه میلیون و 700 هزار متر مربع ساختمان پروانه صادر شده و قانونی بوده است.
وی افزود: همچنین در سال گذشته پنج هزار و 600 فقره پروانه در استان مازندران صادر شده که پنج هزار و 300 فقره پروانه به یک شکلی تخلف ساختمانی داشته اند که این رقم بسیار بالایی است.
رئیس سازمان نظام مهندسی مازندران اظهارداشت: متاسفانه کمیسیون های ماده پنج، 99 و 100 جایی برای تغییر طرح تفصیلی و جامع است و این تخلفات در آنجا صورت می گیرد.
فرصت ادامه داد: هم اکنون ماده 100 منبع درآمدی برای شهرداری ها شده و تا زمانیکه ماده 100 به عنوان منبع درآمد باشد ما نه تنها شاهد تخلفات ساختمانی خواهیم بود بلکه حتی این روند رو به رشد نیز می باشد.
وی اظهارداشت: امروز ماده 100 بعنوان یک مانع برسر اصول فنی، حقوق شهروندی و الگوی مناسب شهری می باشد.
وی گفت: هم اکنون شهرهای ما به سرعت در حال بزرگ شدن هستند و این امر توسعه ناپایدار و حاشیه نشینی را به همراه خواهد داشت.
رییس سازمان نظام مهندسی مازندران اظهارداشت: افزایش زندگی حاشیه نشینی در شهرها سبب می شود تا شهرداری ها خدمات و هزینه بیشتری برای آنان صرف کنند که به عبارتی رشد بی رویه شهر به ضرر شهرداری ها تمام خواهد شد.
وی گفت: امیدواریم کنترل و نظارت به ساخت و سازها در حوزه شهری بیشتر شود تا ما شاهد تخلفات کمتری در این زمینه ها باشیم.
استان مازندران با داشتن 58 شهر بیش از 3 میلیون و 250هزار نفر جمعیت دارد که براساس آمار 55 درصد از جمعیت مازندران در مناطق شهری و 45 درصد نیز در مناطق روستایی سکونت دارند.
خبرنگار: فریبرز سیفی**انتشار دهنده: محسن حسن نیا
7343/1899

نظر شما