شناسهٔ خبر: 23067944 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سخنگوي فتح: اظهارات مقام آمريکايي درباره ديوار براق، بي اساس است

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما؛ به نقل از شبکه تلويزيوني الميادين؛ سخنگوي جنبش فتح در فلسطين اظهار نظر مقام آمريکايي درباره ديوار براق را در مسجد الاقصي مردود و بي اساس خواند.
اسامه القواسمي، در گفتگوي تلفني با شبکه الميادين گفت، ديوار براق بخشي از مسجد الاقصي است ضمن اينکه اين ديوار در اراضي اشغالي سال هزار ونهصد و شصت و هفت قرار دارد، نکته ديگر اينکه بر اساس حکمي که سال هزار و نهصد و بيست و نه دادگاه انگليسي صادر کرد ديوار براق کاملا اثري اسلامي است.

وي افزود: نکته چهارم اينکه قطعنامه هاي يونسکو در اين زمينه کامل است، اين قطعنامه ها بر آمده از سازمان ملل متحدند که با اکثريت قاطع آراء تاکيد دارند قدس به طور کامل اثري اسلامي است و يهود هيچ رابطه تاريخي و ديني با قدس ندارد و ادعاها دراين باره دروغ و توهماتي است که جنبش صهيونيستي در جهان عامل گسترش آن است. قانون بين الملل اعلام کرده است شرق قدس و هر آنچه در آن قرار دارد فلسطيني است در نتيجه موضع آمريکا درباره ديوار براق کاملا مردود است و ما هيچگونه تغييري را در مرزهاي قدس شرقي نمي پذيريم همانگونه که هيچ تغييري را در مرزهاي کشور فلسطين نمي پذيريم و اين مرزها بر اساس قانون بين الملل همان مرزهاي چهارم ژوئن سال هزار و نهصد و شصت و هفت است اما غير از اين موارد پذيرفتني نيست و تفاوتي نيست که در اين زمينه حجم فشارها تا چه اندازه باشد.

القواسمي در واکنش به تصميم ترامپ درباره قدس گفت در حال حاضر تلاش مصر و فلسطين براي ارائه پيش نويس قطعنامه اي به شوراي امنيت سازمان ملل متحد ادامه دارد، تقريبا از يک هفته قبل تا الان صحبت هايي درباره حمايت حد اکثري اعضاي شوراي امنيت از اين پيش نويس شنيده مي شود. اين پيش نويس هرگونه تغيير در شرايط قدس به عنوان يک شهر اشغال شده را، غير قابل قبول دانسته و خواستار آن است که آمريکا از تصميم اخير خود عقب نشيني کند.

وي افزود: اميدواريم ما راي کافي را داشته باشيم اما هم زمان پيش بيني مي کنيم با وتوي آمريکا مواجه خواهيم شد، با اين حال هدف ما اين است که آمريکا را در مقابل مسئوليت هايش قرار دهيم، شرايط را براي اين کشور در سازمان ملل متحد دشوار کنيم و انزواي اين کشور را در برابر اجتماع بين المللي افزايش دهيم. البته اگر با وتو مواجه شويم مشکل را به مجمع عمومي ارجاع مي دهيم و اميدواريم در آنجا صد و هفتاد تا صد وهشتاد راي کسب کنيم که اين امر به معني تلاش براي بين المللي کردن قضيه فلسطين است.

سخنگوي جنبش فتح افزود در هر حال آمريکا پس از تصميم اخير خود به هيچ وجه کشور قابل اعتمادي در روند صلح منطقه نخواهد بود زيرا دولت آمريکا با اين حرکت نشان داد تنها در پي تحقق خواسته هاي اسرائيل است، وقتي در سال هزار و نهصد و هشتاد، کنست اسرائيل مصوب کرد قدس متحد پايتخت اسرائيل است، صدور اين مصوبه با صدور قطعنامه هاي چهارصد و هفتاد و شش و چهارصد و هفتاد و هشت پاسخ داده شد، يعني دو قطعنامه اي که با موافقت دولت آمريکا صادر شده بود، در اين دو قطعنامه آمده است ؛ شرايط در مسجد الاقصي نبايد تغيير کند.

در نتيجه، دولت کنوني آمريکا با تصميم اخير خود، عليه قانون بين المللي ايستاد چنانچه در برابر روند صلح منطقه ايستاد. جنبش فتح در فلسطين در پي دفاع از قانون بين المللي است، ما معتقديم اگر جهان به اين حرکت آمريکا بي توجه باشد و اين خواسته خلاف فانون واشنگتن عملي شود در آينده آمريکا با کشورهايي ديگر جهان نيز چنين معامله اي خواهد کرد. چرا قوانين بين المللي در برخي جايگاهها بايد اجرايي شود اما اگر اين قانون عليه اسرائيل است نبايد اجرايي شود؟ سازمان ملل متحد بايد موضع خود را در اين زمينه روشن کند، اين سازمان بايد مشخص کند که قطعنامه هايش درباره فلسطين جهب اطلاع رساني بوده است يا آنکه اين قطعنامه ها صادر شد تا اجرايي شوند؟ اين ايده چارچوب مبارزه ما با تصميم ظالمانه دونالد ترامپ و دولت آمريکاست.

 

 

نظر شما