شناسهٔ خبر: 23065051 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نیویورک تایمز:ولیعهد عربستان باپرچم مبارزه با فساد دردستگاه حاکمه گران ترین خانه جهان را خرید

تهران - ایرنا - نیویورک تایمز روز شنبه گزارش داد: ولیعهد جوان عربستان که پرچم مبارزه با فساد را درون دستگاه حاکمه و سطح کشور در دست گرفته است؛ گران ترین خانه جهان را که کاخ بازسازی شده 'لویی شانزدهم' در 'ورسای' پاریس است به قیمت 300 میلیون دلار خریداری کرده است.

صاحب‌خبر -

نیویورک تایمز گزارش می دهد:
دو سال پیش مجله 'فورچون (ثروت) Fortune از فروش کاخ 'لویی شانزدهم' پادشاه قرن هفدهم فرانسه به قیمت 300 میلیون دلار خبر داد. فورچون این ملک را گران ترین خانه جهان لقب داد. این ملک 57 هکتاری با چشمه های طلاکاری شده و مجسمه های مرمرین و پرچین های مارپیچی اش در فضای یک بوستان مصفا قرار دارد .
فورچون اشاره ای به نام خریدار نکرد.
حالا مشخص شده که خریدار کسی نبوده است جز، 'محمد بن سلمان' ولیعهد عربستان. همان کسی که قرار است در آینده بر تخت پادشاهی عربستان جلوس کند و مغز متفکر و نیروی محرک اتخاذ یک سری سیاست های جسورانه برای تغییر شکل ساختاری عربستان و همچنین به لرزه درآوردن خاورمیانه بوده است.
این کاخ که در سال 2015 خریداری شده است ؛ فقط یکی از ریخت و پاش های افسانه ای ولیعهد عربستان است که در داخل دست به یک سرکوب همه جانبه و مقابله با فساد و ثروت اندوزی نخبگان حاکم سعودی زده است و همگان را به ریاضت اقتصادی توصیه می کند. یک فروند قایق تفریحی 500 میلیون دلاری و یک تابلوی نقاشی ' لئونارد داوینچی' هم در این دایره ولخرجی ها گنجانده می شود.
این کاخ بسیار محتاطانه در مالکیت شرکتهای پوسته ای در فرانسه و لوگزامبورگ ثبت شده است. این شرکتها هم خود از شرکتهای فرعی شرکتی به نام 'شرکت سرمایه گذاری ایت(هشت) 'Eight Investment Company هستند که یک شرکت سعودی است و متعلق به ولیعهد سعودی است . این خانه در نهایت امر به ولیعهد عربستان تعلق خواهد داشت.
ولیعهد 32ساله عربستان معروف است به قاطع بودن و در عین حال بی پروا بودن. او کشور یمن را زیر یک عملیات هوایی قرار داده و قطر را هم تحت محاصره در آورده است.
اما از آن سو؛ گشایش هایی که او در حوزه های اجتماعی و فرهنگی در کشور بوجود آورد از جمله تحت کنترل در آوردن پلیس دینی و همچنین گشایش هایی در مورد حقوق زنان و اعطای حق رانندگی و بازگشائی سالن های سینما و تئاتر در کشور؛ موجب شد تا او از محبوبیت قاطبه جوانان کشور برخوردار شود.
خیزش سریع و ناگهانی 'محمد بن سلمان' باعث شد تا او ظرف ماههای گذشته هم عموزاده خود را از مقام ولیعهدی خلع کند و خود به جایگاه او تکیه بزند و نیز دهها تن از افراد خاندان سلطنتی و صدها تن از تجار و سرمایه گذاران و مقامات کشور را به اتهام فساد مالی بازداشت کند و آنها را در مجلل ترین زندان جهان یعنی هتل 'ریتس کارلتون' ریاض در بازداشت نگاه دارد.
با پایین آمدن قیمت جهانی نفت که اصلی ترین منبع درآمد کشور عربستان است, حکومت این کشور تصمیم گرفته است با یک نظم و انضباط مالی کسری بودجه رو به رشد کشور را جبران کند.
دولت عربستان پارسال یک چهارم از پروژه های یک هزار میلیارد دلاری کشور را کاست تا بتواند بر کسری بودجه غلبه کند .
اما به رغم تمام این اقدامات داخلی؛ ملک ' سلمان' مشغول ساختن یک کاخ جدید برای گذراندن تعطیلات در سواحل مراکش بود.
ولیعهد عربستان دو سال قبل اندکی بعد از منصوب شدن به ولیعهدی حین گذراندن تعطیلات در جنوب فرانسه یک فروند قایق تفریحی مجلل دارای دو استخر شنا و یک فروند بالگرد بر عرشه اش را به مبلغ 429 میلیون یورو معادل 494 میلیون دلار خریداری کرد.
اسناد منتشر شده به نام ' اوراق پارادایز' متعلق به یک شرکت حقوقی در 'برمودا' نشان می دهد که مجموعه ای از مشاروان حقوقی و بانکداران و حسابداران در آلمان و برمودا و' جزیره انسان' Isle of Man بلافاصله مالکیت این قایق را به شرکت 'ایت اینوستمنت ' Eight Investment واگذار کرده اند.
ماه گذشته هم یکی از تابلوهای 'لئونارد داوینچی' به نام تابلوی ' سالواتور موندی' به مبلغ 450.3 میلیون دلار به یک خریدار بی نام فروخته شد که رکورددار تابلوهای فروخته شده در این حراجی بوده است. افراد آگاه و مسئولان اطلاعاتی آمریکا کشف کرده اند که خریدار این تابلو را برای ولیعهد عربستان خریداری کرده است.
بن سلمان علاوه بر دو باب خانه بزرگ که در لندن دارد ؛ پسرش شاهزاده ' ترکی بن سلمان' از ضامن های شرکت 'جزیره انسان' Isle of Man است که در سال 2014 یک دستگاه آپارتمان پنت هاوس را در حومه 'وست مینستر' لندن به ارزش بالای 35 میلیون دلار فروخت.
شاهزاده 'سلطان بن سلمان' برادرخوانده ولیعهد هم یک فروند جت بوئینگ مجلل به قیمت 100 میلیون دلار از طریق یک شرکت پوسته ای در سواحل خریداری کرده است.
مجتمع بزرگ مسکونی ملک سلمان در جنوب اسپانیا هم به نام دو شرکت پانامایی خریداری شده است. این دو شرکت در مالکیت شرکتی در لوگزامبورگ هستند که به پادشاه عربستان و فرزندانش تعلق دارد.
پادشاه عربستان یک باب ویلای باشکوه هم در 'ریویرا ' فرانسه دارد که به نام یک شرکت هولدینگ در 'لیختن اشتاین' ثبت شده است.
اروپام**1591**1590
انتشاردهنده: محمد حسن دوستارگان

انتهای پیام /*

نظر شما