شناسهٔ خبر: 23064999 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

رحمن قهرمانپور، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین الملل در گفت وگو با «ایران آنلاین»:

ترامپ نسبت به خروج از برجام، تجدید نظر کرده

دولت آمریکا بعد از مواجهه با شرایط دشواری که در صورت تصمیم یکجانبه برای نقض برجام برایش رقم می خورد در سیاست خود نسبت به ایران بازنگری کرده است.

صاحب‌خبر -

دولت آمریکا بعد از مواجهه با شرایط دشواری که در صورت تصمیم یکجانبه برای نقض برجام برایش رقم می خورد در سیاست خود نسبت به ایران بازنگری کرده است.  مخالفتهای بین المللی و به ویژه از سوی نزدیکترین متحد آمریکا یعنی اتحادیه اروپا از یک طرف و مخالفت مشاوران و حلقه اطراف رئیس جمهور از طرف دیگر باعث شده تا دونالد ترامپ در تصمیم اولیه خودش مبنی بر خروج یکجانبه از برجام به صورت جدی تجدید نظر کند. نشانه های این تغییر موضع البته در دو ماه قبل هم به نوعی پدیدار شده بود. یعنی زمانی که ترامپ توپ برجام را در زمین کنگره انداخت معلوم شد می خواهد به نوعی از زیر بار وعده انتخاباتی خود شانه خالی کند. از آنجایی که یکی از امتیازات ترامپ در سیاست داخلی آمریکا این است که تاکنون به وعده هایش عمل کرده است، او نمی خواهد درباره برجام که اتفاقا مهمترین وعده اش ،خروج از آن بود، عقب نشینی کند. اگرچه اکثر وعده هایی که او تاکنون داده و سعی بر تحقق آنها داشته، جنجالی بوده است و خیلی ها فکر می کردند او از مواضعی که در زمان تبلیغات ریاست جمهوری گرفته عقب نشینی می کند اما به نظر می رسد اینک به این جمع بندی رسیده تاکید بر این شعارها و وعده ها می تواند نوعی اعتبار برای او ایجاد کند. مساله برجام در این روند کمی پیچیده شده است. ترامپ نتوانست بر مبنای قولی که داده بود برای خروج از برجام شتاب کند با این حال هنوز این موضوع از دستور کارش خارج نشده ولی به هر حال موضوعی است که او باید به شکلی افکار عمومی و مخصوصا کسانی که به او رای داده اند را قانع کند که درباره آن کوتاه نیامده است.

اکنون با پایان ضرب الاجل کنگره و فرصت بررسی دستور رئیس جمهور، مقداری دست ترامپ بازتر شده و می تواند اعلام کند کنگره برای تغییر برجام تصمیم گیری نکرد و در نتیجه او هم به تبع این انفعال کنگره، هر گونه اقدام علیه برجام را به تاخیر می اندازد. رئیس جمهوری آمریکا برای فرار از مخمصه ای که اینک گرفتار آن شده است، می کوشد برجام را به فعالیتهای موشکی ایران مرتبط کند با این ادعا که این فعالیتها باعث بی ثباتی در منطقه می شود.نکته جالب اینجاست که او در حالی برای اقدامات جدید به بهانه برنامه موشکی ایران تلاش می کند که در داخل آمریکا نسبت به اقدامات تحریک آمیز دولت این کشور در قبال ایران نوعی نگرانی و نارضایتی وجود دارد و به همین دلیل به نظر می رسد که تصمیم گیری درمورد برجام باز هم برای ترامپ دشوار تر شود.

 

 

ایران آنلاین /

نظر شما