شناسهٔ خبر: 23063591 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

صنعت حمل و نقل در آستانه فروپاشی است / هیچ نظارتی بر شرکت های حمل و نقلی وجود ندارد

خاکبازان گفت: افزایش کمیسیون حمل بار توسط شرکت های حمل و نقلی زمینه ساز متضرر شدن بسیاری از رانندگان و کامیون داران شده است.

صاحب‌خبر -

صنعت حمل و نقل در آستانه فروپاشی است / هیچ نظارتی بر شرکت های حمل و نقلی وجود نداردبه گزارش خبرنگار   راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس خاکبازان رییس هیات مدیره انجمن صنفی رانندگان استان تهران در مراسم گردهمایی ستاد همبستگی ستاد انجمن های صنفی رانندگان و کامیون داران کشور، با بیان اینکه وضع درآمد اقتصادی کامیون داران به زیر صفر رسیده است اظهار کرد: متأسفانه این میزان درآمد برای رانندگان هیچ توجیهی ندارد و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به عنوان متولی نظارت بر این امر تا به امروز هیچ اقدامی انجام نداده است.

خاکبازان گفت: از سویی قیمت لوازم یدکی از جمله لاستیک روز به روز در حال افزایش است و این هزینه ها با کرایه های دریافتی هم خوانی ندارد.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی رانندگان استان تهران با بیان اینکه وضعیت کامیون داران و رانندگان در حال فروپاشی است افزود: متأسفانه کانون رانندگان و کامیون داران حداقل های قانونی خود را اجرا نمی کند و مشکلات موجود در این بخش را به مسوولان بالادستی انتقال نمی دهد.

وی در ادامه تأکید کرد: مدیریت این کانون توسط یک فرد بازنشسته اداره می شود که این امر بر خلاف قانون است.

خاکبازان، با بیان اینکه کمیسیون دریافتی از کامیون داران باید حداکثر 13 درصد باشد تصریح کرد: متأسفانه میزان کمیسیون دریافتی بیش از 50 درصد است و نه تنها منفعتی برای رانندگان ندارد بلکه باعث ضرردهی بیش از حد برای این صنف شده است.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی رانندگان استان تهران یادآورشد: به طوریکه اگر کامیون داری باری را برای شهر بندرعباس حمل کند و برای بارنامه 4 و نیم میلیون تومان باید پرداخت کند شرکت های حمل و نقلی تنها 2 و نیم میلیون تومان آن را پرداخت می کنند.

وی در ادامه در خصوص افزایش قیمت سوخت نیز اضافه کرد: افزایش قیمت سوخت از جمله گازوییل اثر مستقیمی بر وضعیت کامیون داران دارد، چرا که این افزایش قیمت، زمینه ساز بالا رفتن نرخ کرایه ها نمی شود.

خاکبازان افزود: جاده ها و بنادر از کامیون و وسیله نقلیه اشباع شده است و از سوی دیگر هیچ ماشین فرسوده ای از رده خارج نمی شود بنابراین افزایش قیمت سوخت نتیجه مثبتی برای این صنف ندارد.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی رانندگان استان تهران با بیان اینکه بزرگترین مشکل این صنف برداشته شدن تعرفه از روی این شغل است گفت: با برداشته شدن تعرفه ها میزان پرداختی به این صنف توافقی شده و همین امر باعث ورود دلالان و واسطه گران به این صنف شده که می تواند زمینه ساز سوءاستفاده بیشتر از کامیون داران باشد.

وی توضیح داد: باید برای رانندگان و کامیون داران امتیازهای تشویقی در نظر گرفته شود تا بتواند زمینه ساز ثبات اقتصادی در این حوزه باشد.

خاکبازان در پایان تأکید کرد: باید کنترل بر روی قانون و رعایت حداقل های قانون در این بخش از سوی مسوولان رعایت شود.

بر اساس این گزارش، مجید نصیرزاده رییس انجمن صنفی رانندگان استان لرستان با بیان اینکه رانندگان هیچ چشم داشتی با هم به کالا و آذوقه مردم از بنادر به داخل کشور در سال 62 نداشتند و همین امر حماسه بزرگی را برای این صنف رقم زده اظهار کرد: با وقوع زلزله و نیز در ایام اربعین تمامی رانندگان کامیون در جاده ها اقدام به حمل کالا برای این افراد کردند و این امر می تواند نقش مؤثری را برای بهبود وضعیت در آن دوره داشته است.

در ادامه این گرد همایی یکی دیگر از این شرکت کنندگان و رؤسای انجمن آذربایجان شرقی گفت: شرکت های حمل و نقلی در بندر عباس تبدیل به یک صنف استیجاری شده به طوری که بارهای مربوط به این استان تنها به مالکان و آشنایان خود داده می شود که این موضوع زمینه ساز ضرر برای رانندگان شده است.

وی تأکید کرد: بخش حمل و نقلی در آستانه فروپاشی است و آینده خوبی را برای این صنف نمی بینیم.

در ادامه تیموری رییس انجمن صنفی رانندگان استان خراسان رضوی تصریح کرد: متأسفانه رییس انجمن صنفی از حقوق رانندگان تا به امروز هیچ دفاعی نکرده و تنها رانندگان را به عنوان منبع درآمدی برای خود قرار داده است.

بر اساس این گزارش از 26 آذر ماه تا اول دی ماه به عنوان هفته حمل و نقل رانندگان و راهداری نامگذاری شده است به همین منظور گردهمایی از سوی رانندگان با حضور انجمن های صنفی بیش از 22 استان برگزار شد و در این مراسم رانندگان و کامیون داران از استان های مختلف مشکلات موجود در این صنف را مطرح کردند.

گفتنی است، در این مراسم هیچ یک از مسوولان از جمله رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و نمایندگان کمیسیون عمران شرکت نکردند.

انتهای پیام /

شرکت های حمل و نقلی در بندر عباس تبدیل به یک صنف استیجاری شده است

نظر شما