شناسهٔ خبر: 23063373 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

گزارش عملکرد کمیسیون برنامه و بودجه / بدهی 19 میلیاردی شهرداری به بانک

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران عملکرد کمیسیون را گزارش داد و از برنامه‌ها و رویکردهای کمیسیون برنامه و بودجه خبر داد.

صاحب‌خبر -

گزارش عملکرد کمیسیون برنامه و بودجه / بدهی 19 میلیاردی شهرداری به بانکبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛محمد الویری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در نشست خبری گزارش عملکرد کمیسیون برنامه و بودجه که امروز (یکشنبه) برگزار شد، اظهار کرد: در این کمیسیون کارها را به تناسب بین چهار کمیته تقسیم کردیم.

الویری در ادامه گفت: اولین کمیته، کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شهری است. در این کمیته طبق بررسی‌های انجام شده کلیدی‌ترین و مقدماتی‌ترین چالش‌ها، بحران منابع است و تجهیز منابع برای شهرداری در اولویت کار است، چرا که بدهی‌های شهرداری زیاد است و برای هزینه های یاری دهنده شهرداری نیاز به منابع داریم، چرا که شهرداری 19 میلیارد بدهی به بانک و 7 میلیارد بدهی به پیمانکاران دارد.

وی در گزارش وضعیت درآمد هشت ماهه شهرداری گفت: پیش‌بینی شده بود در هشت ماه امسال، شهرداری 12 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند، این در حالی است که شهرداری تنها حدود 8 میلیارد تومان درآمد داشت یعنی تنها 67 درصد از این درآمد تحقق پیدا کرده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران تاکید کرد: درآمد شهرداری بین پایدار و ناپایدار تقسیم بندی می‌شود و از این درآمد یک چهارم کل درآمد شهرداری سهم درآمد پایدار است. این کمیته موظف است در حوزه درآمدها و منابع شهرداری بازنگری کند، در این خصوص راهکارهایی ارائه شده است که از جمله آن می توان به درآمدهای پایدار و متنوع کردن درآمد شهرداری پرداخت.

الویری خاطرنشان کرد: جلسات متعددی با نمایندگان مجلس برگزار شده است که نتیجه کارهای انجام شده را در بودجه سال 97 خواهید دید و در تحقق بخش‌هایی از این قبیل تا سال دیگر موفق خواهیم شد و نسبت نامیمون 21 درصد درآمد پایدار را تغییر می‌دهیم. حوزه بعدی مطرح شده در این کمیسیون مشارکت و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است. باید بدانیم نمی‌توان همه کارها را به تنهایی انجام داد و باید مشارکتی باشد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: مهم‌ترین کارهایی که در سه ماه عملکرد رسمی این کمیته انجام شد تدوین سیاست‌های بودجه سال 97 است. این کمیته مشخص کرد شهرداری تهران در چه چارچوبی بودجه سال 97 را ارائه بدهد. شفاف‌سازی، رفع امکانات،‌ به روز کردن حسابرسی‌ها و مشارکت بخش خصوصی از جمله این چارچوب‌ها است. اقدام دیگر این کمیته بررسی پیش‌نویس گزارش تفریغ بودجه شهرداری است و برای اولین بار خواهید دید در کنار گزارش تفریغ بودجه تدابیری برای رفع نواقص اندیشیده شده است و سومین کمیته تشکیلات و منابع انسانی است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شهرداری تهران در این حوزه از دو مشکل رنج می‌برد، نخستین مشکل، مشکل ساختار تشکیلات شهرداری است این ساختار تو در تو، ناکارآ و ضد بهره‌وری است و باید در تشکیل سازمان شهرداری بازنگری صورت گیرد. مشکل بعدی مسئله نیروی انسانی و تعداد آن ها و حجم هزینه ها در شهرداری تهران است.

الویری افزود: به دلیل فقدان یک نظام استخدامی مناسب و مقاطع مختلف شهرداری جذب نیرو کرده است و تبدیل به یک بدنه فربه و چاقی شده که قدرت تحرک لازم برای انجام وظایف خود را ندارد. بازنگری در تشکیلات شهرداری و نیروی انسانی به کارگیری شده و در نظر گرفتن شغل مناسب برای این نیروها و ایجاد شرح وظایف مشخص برای افراد از دغدغه‌های جدی این کمیته است.

الویری در ادامه افزود: کمیته چهارم کمیته شفافیت و شهر هوشمند است، باید توجه داشت در عهدی نیستیم که همه کارها توسط نیروی انسانی انجام شود و باید از نیروی انسانی کمتر با بهره وری بیشتر استفاده کنیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: ایجاد شهر هوشمند یکی از اهداف این کمیته است. بحث پاک حسابی و مبارزه با فساد به عنوان موضوع جدی در کمیته مطرح است.

وی افزود: ایجاد شهرداری شیشه‌ای برای دادن اطلاعات کافی به مردم و شهروندان از دیگر برنامه‌ها است. شهروندان تهران به جای مراجعه به نواحی شهرداری می‌توانند به وسیله سامانه ها اطلاعات لازمه را کسب کنند.

وی در پاسخ به این سوال که نحوه حسابرسی شهرداری چگونه است؟، گفت: مشکلی که در مدیریت پیشین وجود داشت تأخیر زمانی حسابرسی و گزارش نتیجه به شورای شهر بود و هنگام گزارش بسیاری از مسئولان تغییر کرده بودند. مشکل بعدی انتخاب این حسابرس‌ها است. در این راستا حسابرس‌های گروه الف را معرفی خواهیم کرد و برای شرکت ها و سازمان‌ها نیز خواستار این هستیم که حسابرس‌هایی را که شورا معرفی می‌کند، برگزینند. می‌خواهیم حسابرسی مناطق 22 شهرداری را قانونمند و ضابطه مند کنیم.

الویری خاطرنشان کرد: هم در مورد گزینش حسابرس‌ها و شفافیت و هم در رابطه با زمان حسابرسی تدابیری اندیشیده شده است.

انتهای پیام/

نظر شما