شناسهٔ خبر: 23059743 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بنیاد ملی نخبگان | لینک خبر

با هدف افزایش شناخت از شخصیت مفاخر بومی/

مراسم بزرگداشت «پروفسور مریم میرزاخانی» برگزار شد

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ مراسم بزرگداشت زنده‌یادان پروفسور مریم میرزاخانی و علی حیدری، به همت بنیاد نخبگان استان کردستان در سنندج برگزار شد.

رحمت صادقی؛ رئیس بنیاد نخبگان استان کردستان با اشاره به اینکه تکریم از مفاخر بومی، ارج نهادن به ساحت مقدس مقام علم و عالم است، گفت: امثال پروفسور میرزاخانی و حیدری نشان دادند که عرض عمر، مهمتر از طول آن است.

وی با اشاره به لزوم افزایش شناخت از مسیر و شخصیت زندگی مفاخر و بزرگان علمی، افزود: اساساً الگوسازی از نخبگان تأثیرگذار در جامعه یکی از اهداف و رسالت‌های بنیاد ملی نخبگان است.

صادقی ادامه داد: بیست سال پیش در 26 اسفند ماه سال 1376 هنگامی که اتوبوس حامل دانشجویان ریاضی شرکت‌کننده در بیست‌و‌دومین دوره مسابقات ریاضی دانشجویی کشور در مسیر بازگشت از اهواز به تهران در نزدیکی اندیمشک به دره سقوط کرد، دو نفر راننده به همراه 7 نفر از دانشجویان برتر ریاضی دانشگاه صنعتی شریف، آرمان بهرامیان، رضا صادقی، علیرضا سایه‌بان، علی حیدری، فرید کابل، مجتبی مهرآبادی و مرتضی رضایی در اوج بالندگی و شکوفایی علمی، ناباورانه جان باختند که البته مریم میرزاخانی نیز در این سانحه حضور داشت.

وی با اشاره به کارنامۀ علمی پروفسور مریم میرزاخانی، یادآور شد: وی متولد سال 1356 در تهران بود که در سال‌های 1373 و 1374 مدال طلای المپیاد دانش‌آموزی کشوری ریاضی را کسب کرد. در المپیاد جهانی 1994 هنگ‌کنگ و 1995 کانادا علاوه بر کسب مدال طلا، حائز بالاترین امتیاز بین دانش‌آموزان جهان شد. در سال 1999 مدرک کارشناسی ریاضی را از دانشگاه شریف و در سال 2004 از دانشگاه هاروارد مدرک دکتری گرفت. در سال 2005 استادیار دانشگاه پرینستون شد. در سال 2008 استاد تمام شد. از سال 2008 در 31 سالگی به عنوان استاد تمام در دانشگاه استنفورد شروع به کار کرد.

صادقی اضافه کرد: پروفسور میرزاخانی جوایز و افتخارات زیادی را کسب کرد که از آن جمله می‌توان به مدال فیلدز سال 2014 سئول، انتخاب به عنوان یکی از ده فرد مهم سال 2014 از سوی مجله نیچر، انتخاب به عنوان یکی از ده ذهن جوان برگزیده سال 2005 از سوی نشریه پاپیولار ساینس آمریکا اشاره کرد.

رئیس بنیاد نخبگان استان کردستان در ادامه با بیان اینکه زنده‌یاد علی حیدری در سن بیست سالگی فوت کرد، گفت: وی متولد پاییز 1356 در سنندج بود و علاوه بر علاقۀ شدیدی که به ریاضی داشت؛ اهل ورزش و موسیقی هم بود. در دبیرستان نمونه شیخ شلتوت در سال 1371 در المپیادی شرکت می‌کند و مسأله‌ اشتباه آزمون را تصحیح و حل می‌کند که در آن زمان به اسم خودش در مجله ریاضی «برهان» چاپ می‌شود و پس از آن در سال 74-73 مدال نقره المپیاد ریاضی را دریافت می‌کند. پروفسور میرزاخانی نیز علی حیدری را یکی از ذهن‌های برتر ریاضی می‌دانستند اما متأسفانه خیلی زود از دنیا رفت.

صادقی در بخش دیگری با اشاره به اهمیت ریاضی، تصریح کرد: اساساً دنیای بدون ریاضیات، غیرقابل تصور است. ریاضی ذهن را شفاف و خلاقیت و نوآوری را بالا می‌برد و حتی گفتمان را تسهیل می‌کند. ریاضیات کمک می‌‎کند ذهن انسان بتواند مشکلات و موضوعات زندگی را بهتر و راحت‌تر تجزیه و تحلیل کنند.

وی با ابراز تأسف از مهجور ماندن ریاضی در سال‌های اخیر، یادآور شد: غالب دانش‌آموزان مستعدبرتر به دلیل شرایط شغلی و درآمدی، رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی وارد رشته تجربی می‌شوند. این موضوع یعنی اینکه علاقه و استعداد، دیگر عامل تعیین‌کننده‌ای برای انتخاب رشته نیست و این موضوع برای آینده جامعه بسیار خطرناک است.

رئیس بنیاد نخبگان استان کردستان با اشاره به برنامۀ ملی شهاب، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر بنیاد ملی نخبگان با همکاری آموزش‌و‌پرورش برنامۀ ملی شهاب را به منظور شناسایی استعدادهای دانش‌آموزان در سطوح پایه و هدایت آنان در سطوح بالاتر اجرا می‌کند که امید است بتوان از طریق این مسیر جهت‌دهی مناسب به استعدادهای‌برتر دانش‌آموزی انجام شود.

در ادامۀ این مراسم، دکتر زهرا گویا؛ استاد برجستۀ ریاضی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی درخصوص ویژگی‌ها و ابعاد شخصیتی علمی و اجتماعی پروفسور مریم میرزاخانی سخنرانی کرد.

در بخش دیگری از این مراسم، میزگرد علمی با حضور دکتر زهرا گویا و تعدادی از اعضای هیئت‌علمی رشته ریاضی دانشگاه کردستان و دانشگاه فرهنگیان و همچنین تعدادی از معلمان پیشکسوت ریاضی استان با هدف بررسی چالش‌ها و مشکلات ریاضی در استان و نیز راه‌های ارتقاء ارتباط  دانشگاه و آموزش‌و‌پرورش برگزار شد.

لازم به ذکر است، در پایان این مراسم از خانواده زنده‌یاد میرزاخانی، زنده‌یاد علی حیدری، برگزیدگان المپیاد کشوری دانش‌آموزی استان در سال ۹۶ و تعدادی از پیشکسوتان ریاضی آموزش‌وپرورش استان تجلیل شد.

 

نظر شما