شناسهٔ خبر: 23056970 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

اتهام فساد در ترکیه به رئیس فیفا

منبع: روزنامه خبر ورزشی

یک روزنامه فرانسوی مدعی شد رئیس فعلی فیفا در زمان دبیرکلی‌اش در ترکیه تخلف کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، روزنامه لوموند چاپ فرانسه روز جمعه مطلبی را منتشر کرد که طی آن اتهام فساد به جیانی اینفانتینو، رئیس فعلی فیفا وارد شده است. طبق این گزارش، اتفاقاتی در سال 2012 رخ داده که باعث شده تا اینفانتینو به فساد متهم شود. این اتفاقات زمانی رخ داده که او در سمت دبیرکل یوفا مشغول به کار بوده. بنا بر این گزارش، او به ترکیه اجازه داده تا با پا گذاشتن روی قوانین داخلی فوتبال این کشور اقداماتی را انجام دهد.

در سال 2011 بود که جنجال تبانی در بازی‌ها در ترکیه حسابی سر و صدا به پا کرد. در آن زمان پای برخی از تیم‌های دسته اول لیگ این کشور از جمله فنرباغچه، بشیکتاش و گالاتاسرای به این پرونده کشیده شده بود. فنرباغچه در سال 2011 قهرمان سوپرلیگ ترکیه شد ولی کمی بعد 36 نفر از جمله مدیران و بازیکنان این تیم، از جمله عزیز یلدیریم، رئیس باشگاه به تبانی در بازی‌ها محکوم و به 6 سال و سه مال زندان محکوم شد. از همین‌ رو یوفا هم بر طبق قوانین محرومیت‌هایی را اعمال کرد و این باشگاه از دو فصل حضور در رقابت‌های اروپایی محروم گردید.

اما اینفانتینو در ژانویه سال 2012 به فدراسیون فوتبال ترکیه اجازه داد تا محرومیت‌های سبک‌تری را در مقایسه با آنچه در قوانین انضباطی فدراسیون فوتبال این کشور ذکر شده، برای این باشگاه‌ها در نظر بگیرد. طبق قوانین، فنرباغچه باید به دسته دوم لیگ این کشور سقوط می‌کرد ولی سران باشگاه با این حکم مخالفت داشتند.

روز 19 ژانویه سال 2012، ابرو ککسال، دبیرکل فدراسیون فوتبال ترکیه با ارسال نامه‌ای برای اینفانتینو از او پرسید آیا بنا بر قوانین یوفا، این اجازه را دارند محرومیت‌ها را بر طبق قوانین انضباطی داخلی ترکیه اصلاح کنند یا خیر؟ فدراسیون فوتبال ترکیه اعلام کرد به جای سقوط فنرباغچه به یک دسته پایین‌تر، سران این باشگاه می‌توانند جام قهرمانی سال 2011 را پس بدهند و 12 امتیاز از این تیم کسر شد و آنها جریمه شدند و اجازه حضور در تورنمنت‌های اروپایی را نیافتند. پاسخ اینفانتینو به این نامه این بود که این موضوع به فدراسیون فوتبال ترکیه مربوط است و نوشت: «ما از سوی یوفا می‌توانیم بگوییم با در نظر داشتن تمام این شرایط، پیشنهاد شما یافتن راهکاری منطقی و مناسب است و این پاسخ مناسبی برای حل این مسئله به نظر می‌رسد.»

در آن زمان مهمت علی آیدنلار، رئیس فدراسیون فوتبال ترکیه هم علناً اعلام کرد با سران یوفا به توافق رسیده تا مانع ضرر هنگفت باشگاه‌های بزرگ ترکیه‌ای شوند و این نتیجه مذاکراتی بود که آنها با مقامات ارشد یوفا، از جمله اینفانتینو داشتند و حالا این مسئله بعد از گذشت چندین سال ممکن است برای او که حالا رئیس فیفاست گران تمام شود.

نظر شما