شناسهٔ خبر: 23056962 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

گزارش «فرهیختگان»

میز خبر واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی

در این گزارش سعی داریم مهم‌ترین فعالیت‌های صورت گرفته توسط واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی را منعکس کنیم، فعالیت‌هایی که برخی از آنها حتی در سطح جهانی خبرساز شده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، طی دو هفته اخیر و با توجه به ایام روز دانشجو، فعالیت بسیاری از واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی کمتر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است؛ فعالیت‌هایی که برخی از آنها حتی در سطح جهانی خبرساز شده‌اند. در این صفحه سعی داریم مهم‌ترین فعالیت‌های صورت گرفته توسط واحدها را منعکس کنیم.

شورای راهبردی مرکز پیامبراعظم(ص) تشکیل شد

واحد علوم و تحقیقات معاون فرهنگی و دانشجویی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی از تشکیل شورای راهبردی مرکز اسلامی پیامبر اعظم(ص) خبر داد.

حجت‌ا... ذاکر، معاون فرهنگی و دانشجویی واحد علوم و تحقیقات گفت: «شورای راهبردی مرکز اسلامی پیامبر اعظم(ص) با حضور جمعی از صاحب‌نظران حوزه فرهنگ اسلامی، برای ارتقای سطح فعالیت‌های دینی در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی و با محوریت مسجد، راه‌اندازی شده است.»

رئیس مرکز اسلامی پیامبر اعظم(ص) ضمن تاکید بر نقش کلیدی و مرجع دانشگاهیان در فرهنگ‌سازی و تبیین اخلاق اسلامی در جامعه، به یادآوری آموزه‌های دینی مبنی‌بر نقش محوری مسجد در فعالیت‌های فرهنگی پرداخت و گفت: «با مشارکت فراگیر اساتید، دانشجویان و کارکنان واحد علوم و تحقیقات، مسجد امام علی(ع) و مرکز اسلامی پیامبر اعظم(ص) به‌عنوان یک جبهه فرهنگی، نقش خود را در تعمیق باورهای دینی و نهادینه کردن اخلاق ایفا خواهد کرد.» او نسبت به بهره‌گیری از نظرات صاحب‌نظران حوزوی و دانشگاهی برای هر چه غنی‌تر شدن برنامه‌های فرهنگی و دینی در فضای دانشگاه اعلام آمادگی کرد.
 

تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان

واحد رشت خبر اول اینکه جشنواره تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان، با معرفی پنج نفر از پژوهشگران برتر این استان به کار خود پایان داد.

در مراسم اختتامیه این مراسم حسین فلاح‌باقر‌شیدایی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت و دبیر ساهای استان گیلان با گزارش مبسوطی از روند فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، گفت: «‌در بخش اول مراحل پژوهشی انتخاب پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان و معرفی آنان به دفتر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت برای انتخاب پژوهشگران برتر کشوری انجام شد.»

او با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت بیان کرد: «‌یکی از این اقدامات انجام شده در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت برگزاری نمایشگاه داخلی کتاب بوده که با دعوت از ناشران برگزیده استان به دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت از ۲۰/۸/۹۶ به‌مدت 10 روز در این واحد دانشگاهی برگزار شد و مورد توجه مخاطبان و بازدید‌کنندگان زیادی قرار گرفت.»

فلاح ادامه داد: «‌برگزاری مسابقه کتابخوانی با عنوان «نگاهی نو به زندگی و شخصیت پیامبر گرامی(ص)» یکی دیگر از فعالیت‌های حوزه پژوهشی واحد رشت بود. در این راستا 170 نفر از دانشجویان، استادان و کارکنان علاقه‌مند به کتاب و کتابخوانی با هم به رقابت پرداختند.»

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت تصریح کرد: «‌سیزدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب گیلان از 16 آذر سال جاری در سالن نمایشگاه دائمی استان گیلان به‌مدت یک هفته برگزار شد. در این میان انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان با ارائه 126 عنوان کتاب در این نمایشگاه شرکت کرد. از عناوین کتاب‌های به نمایش گذاشته شده، تعداد 34 عنوان کتاب از واحد لاهیجان، سه عنوان کتاب از واحد بندرانزلی، دو عنوان کتاب از واحد رودسرو املش، 25 عنوان کتاب از واحد آستارا و 62 عنوان کتاب از واحد رشت در غرفه کتاب دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در این نمایشگاه به نمایندگی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان به نمایش در‌آمدند.»

 

برگزاری «جشن امضای کتاب دانشجویی»

واحد اراک  مراسم تجلیل و تکریم از مولفان دانشجویی با عنوان «جشن امضای کتاب دانشجویی» در دانشگاه آزاد اسلامی اراک برگزار شد. مراسم تجلیل و تکریم از مولفان دانشجویی با عنوان «جشن امضای کتاب دانشجویی» با معرفی آثار ادبی شاعران و نویسندگان دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی اراک با حضور دانشجویان و استادان در واحد اراک برگزار شد.

پیمان عین‌القضاتی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اراک در این مراسم با بیان اینکه جامعه‌ای توسعه پیدا می‌کند که اهل فکر و قلم بیشتر دیده شوند و مورد تکریم قرار گیرند، گفت: «در جامعه امروز اگر قرار است دانشگاه تمدن‌ساز داشته باشیم به توصیه مقام معظم رهبری باید اساتید و دانشجویان همگام با هم در آفرینش‌های ادبی، هنری و فرهنگی گام بردارند، اما شرایط هم باید برای آنها فراهم باشد.»

عین‌القضاتی با بیان اینکه اهل علم، دقت و فکر معمولا غریب وگمنام هستند، افزود: «افراد پیشرو در جامعه معمولا در مظلومیت و در گوشه عزلت پرورش می‌یابند، اما اثرات آنها جاودانه است و هزاران سال خود را به نمایش می‌گذارد.»

او اضافه کرد: «دانشجویانی که اهل تالیفند به‌عنوان خالق اثر و کسانی هستند که می‌توانند قلم‌فرسایی کنند و خود را به نمایش بگذارند و این مهم برای جامعه دانشگاهی مایه فخر و مباهات است.» معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اراک برگزاری این مراسم را سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگی دانست و گفت: «اعتقاد داریم هر چه بیشتر در این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم، آینده بهتری در پیش‌رو خواهیم داشت.»

 

استقبال سراسری از بیست و سومین دوره مسابقات قرآن کریم

استقبال از بیست‌و‌سومین دوره مسابقات کتبی قرآن کریم هفته گذشته در رسانه‌ها کمتر دیده شد. دراین مسابقات که در دو بخش شفاهی و کتبی در اکثر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، قرار است در پایان جوایز ارزنده‌ای به دانشجویان و اساتید برتر اعطا شود.

در ادامه خبرهای کوتاهی از روند برگزاری مسابقه کتبی در برخی واحدها آمده است.

این مسابقات در واحد لرستان با حضور سه‌هزار نفر، در واحد تربت‌جام نزدیک به 300 نفر، در واحد دزفول با حضور  470 نفر، در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز با شرکت بیش از 1200نفر، واحد بین‌المللی جلفا نزدیک به 80 نفر، دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان با حضور 800 نفر، واحد محمود‌آباد 60 نفر، واحد قزوین 1500 نفر، واحد خمینی‌شهر نزدیک به 150 نفر، واحد بوشهر 100 نفر، واحد فیروزکوه نزدیک به 140 نفر، واحد بین‌الملل ماکو 350 نفر، واحد تهران شمال نزدیک به 500 نفر و در کل نزدیک به 100هزار نفر در واحدهای کل دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

این دوره از مسابقات در 10 رشته کتبی شامل: تفسیر قرآن کریم، زندگینامه چهارده معصوم، حفظ و ترجمه زیارت عاشورا و جامعه کبیره، نماز، ترجمه قرآن به زبان انگلیسی، احکام ویژه برادران و خواهران، زندگی پیامبر اسلام، ترجمه قرآن کریم به زبان فارسی و آشنایی با مفاهیم نهج‌البلاغه برگزار شد.

 

دانشجویی که قهرمان مسابقات پارالمپیک آسیایی امارات شد

واحد جویبار دانشجوی رشته حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد جویبار در مسابقات تنیس روی میز پارالمپیک آسیایی امارات ۲۰۱۷ موفق به کسب مقام طلا شد. مریم گیلانی‌لاریمی تاکنون مقام‌های کشوری و مدال طلای تیمی و مدال برنز انفرادی مسابقات پارالمپیک توکیو 2009، مدال برنز مسابقات تورنمنت بزرگسالان چین 2010، مدال برنز مسابقات ایواز جهانی امارات 2011، مدال طلای انفرادی و نقره تیمی مسابقات پارآسیایی مالزی 2013 را کسب کرده است.

 

تقدیر از مدیر روابط‌عمومی واحد شاهرود در کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران

واحد شاهرود در کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران از سید‌امیر‌رضا حسینی‌نژاد، مدیر روابط‌عمومی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود و عضو هیات‌رئیسه شورای اطلاع‌رسانی استان سمنان تقدیر شد. در بخشی از متن تقدیرنامه‌ای که به امضای مهدی باقریان، دبیرکل کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران رسیده آمده است: «مشارکت ارزشمند حضرتعالی در برگزاری چهاردهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران در 19 آذر 1396 در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما که مایه مباهات و سربلندی ما شد، شایسته سپاس و تقدیر فراوان است. لذا به ‌پاس حسن همکاری شما در برگزاری باشکوه بزرگ‌ترین رویداد علمی روابط‌عمومی کشور این لوح سپاس به حضورتان تقدیم می‌شود.»

در کنفرانس یاد شده که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و با حضور معاون وزیر ارتباطات و معاون استان‌های صداوسیما برگزار شد، صدها نفر از اساتید، مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی ایران و جهان شرکت داشتند.

این کنفرانس که به‌عنوان شاخص‌ترین رویداد علمی کشور در حیطه حرفه‌ای روابط‌عمومی‌ها برگزار می‌شود همه‌ساله اساتیدی را از سراسر جهان دورهم می‌آورد تا برای ارتقای حرفه روابــــط‌عــمومـــی و دستیابی به روش‌های نوین در این حرفه مطالبی را ارائه کنند.

 

تجمع اعتراضی علیه رژیم صهیونیستی

واحد بندرعباس دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس با اعلام انزجار از رژیم صهیونیستی و غاصب اشغالگر قدس خشم خود را از تصمیمات نابخردانه دولتمردان آمریکایی به نمایش گذاردند و خواستار نابودی این رژیم غاصب شدند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس در حاشیه این مراسم با انتقاد از موضع رئیس‌جمهور آمریکا درخصوص به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس گفت: «کشوری که از نظر ملت ما و مسلمانان جهان هیچ هویتی ندارد و سراسر غاصب است و اشغالگر امروز با قرار دادن بیت‌المقدس قبله‌گاه مسلمین جهان به‌عنوان پایتخت خود به دنبال تضعیف جهان اسلام است و باید مسلمانان با هوشیاری تمام مانع این تصمیم احمقانه آمریکا شوند.»

مهدی باقری تاکید کرد: «آمریکا با این حرکت‌های ناپخته و دور از عقل اندک آبروی خود را در جهان از دست داده و دیگر اعتباری ندارد و باید بداند که دیگر مانند سابق نمی‌تواند به ملت‌ها دروغ بگوید و ظلم کند.» او خواستار نابودی رژیم اشغالگر قدس شد و گفت: «دنیا باید به حق قانونی فلسطینیان احترام بگذارد و در جهت احیای این منطقه و خروج رژیم اشغالگر قدس از این منطقه مسلمان‌نشین اقدام عملی کند.»

این مراسم که با فریادهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل در دانشگاه طنین‌انداز شده بود با بیانیه دانشجویان این دانشگاه ادامه یافت.

 

راه‌اندازی بزرگ‌ترین کتابخانه مهدویت

واحد اردبیل رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل از راه‌اندازی مجهزترین کتابخانه با موضوع مهدویت در واحد اردبیل خبر داد. اسحق رسولی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره استانی شعر فانوس انتظار گفت: «مجهزترین کتابخانه تخصصی حضرت موعود (عج) در شمال غرب ایران توسط کانون مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل فراهم شده است که علاقه‌مندان می‌توانند از این کتابخانه بهرمند شوند.»

به گفته او برگزاری این جشنواره و دیگر برنامه‌های فرهنگی مرتبط در ترویج فرهنگ اسلامی بسیار موثر خواهد بود.

گفتنی است جشنواره شعر فانوس انتظار با موضوع مهدویت، ولایت و شهدای مدافع حرم، برای نخستین بار در استان اردبیل برگزار می‌شود. در این خصوص این جشنواره یک ماه پیش طی فراخوانی کار خود را آغاز کرد و 111 شاعر حدود 300 اثر خود را به دو زبان فارسی و ترکی به آن ارسال کرده‌اند. پس از داوری، 11 شاعر به‌عنوان شعرای برگزیده جشنواره مورد تجلیل قرار گرفتند.

 

دانشجویان در رشد و بالندگی جامعه، پیشرو و راهنمای دیگر اقشار هستند

واحد اصفهان هفته گذشته مراسمی به مناسبت روز دانشجو در واحد اصفهان برگزار شد. احمد آذین، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان گفت: «دانشجویان با حضور فعال خود در همه صحنه‌ها نقش موثری در رشد و بالندگی جامعه ایفا می‌کنند. از این رو بی‌تفاوتی دانشجو نسبت به تحولات جامعه باعث سقوط ارزش‌ها شده و حساسیت آنها نسبت به مسائل، رشد و بالندگی را به ارمغان می‌آورد.»

آذین افزود: «وظیفه دانشجویان فقط مطالعه و تحصیل علم نیست؛ بلکه دانشجو باید دغدغه‌مند بوده و با دقت مسائل جامعه خود را رصد کرده و با حضور فعال در همه صحنه‌ها به فکر هدایت و راهنمایی جامعه خود باشد.»

او با اشاره به نقش‌آفرینی دانشجویان و جوانان در جامعه خاطرنشان کرد: «حضور پرشور و شعور دانشجویان و جوانان در مبارزات پیش از انقلاب در مقابل رژیم ستمشاهی، ایثار و شهادت در دوران دفاع مقدس و در امتداد آن جانفشانی و از خودگذشتگی در مبارزه با پدیده شوم و خبیث داعش به‌عنوان مدافعان حرم اهل بیت(ع)، از مهم‌ترین نقش‌آفرینی‌های جوانان پاک، انقلابی و استبداد ستیز ماست و ما به داشتن چنین جوانانی افتخار می‌کنیم.»

عباسعلی حیدری، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان نیز گفت: «16 آذر یادآور حماسه‌آفرینی دانشجویان استکبار‌ستیز دانشگاه تهران در سال 1332 است که این روز را نقطه عطفی در پدید آمدن جنبش دانشجویی در کشور بدل ساختند.»

این مراسم با‌شکوه، که با استقبال بی‌نظیر و پرشور دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) روبه‌رو شد، با مشارکت کانون فرهنگی و اجتماعی سرو امید، بسیج دانشجویی و معاونت فرهنگی و دانشجویی واحد اصفهان(خوراسگان) برگزار شد. همچنین اجرای برنامه‌های متنوع از جمله اجرای سرود، برگزاری مسابقه، استندآپ کمدی، سخنرانی فعالان دانشجویی و تجلیل از دانشجویان برتر در زمینه‌های علمی، پژوهشی، فرهنگی و ورزشی از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

 

ساخت نخستین جایگاه هوشمند خورشیدی

واحد بجنورد نخستین جایگاه هوشمند خورشیدی محصول هسته فناور سورنا مستقر در مرکز رشد فناوری‌های نوین در صنایع در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد تولید شد.

ملیحه صمدی‌کاظمی، مدیر مرکز رشد واحد بجنورد گفت: «طراحی جایگاه هوشمند خورشیدی به‌عنوان ارگانیک دارای هر دو جنبه زیبایی بصری و اهداف عملکردی است. در این میان مصرف‌کنندگان می‌توانند با حضور یافتن در محل نصب جایگاه، ضمن استراحت روی صندلی موجود در فضای جایگاه و استفاده از مینی‌کامپیوتر لمسی(محتوای آن با توجه به محیط خواهد بود) گوشی موبایل، تبلت و... خود را شارژ کنند.»

او ادامه داد: «جایگاه هوشمند خورشیدی سورنا ترکیبی از کوشش‌های فناوری و هنری است. از مشخصات این جایگاه می‌توان به توان 200 واتی پنل خورشیدی جهت جذب مناسب انرژی، باتری 100 آمپری به‌منظور کنترل جریان شارژ و دشارژ دارای سرنشیمن سه نفره زیبا به‌منظور استراحت مصرف‌کنندگان، مینی‌کامپیوتر لمسی 10 اینچی با قابلیت لمسی بودن تاچ پنچ پورت یواس به‌منظور شارژ دستگاه مربوطه و روشنایی 20 واتی ال‌ای دی سفید dc اشاره کرد.»

عضوهیات‌علمی واحد بجنورد با اشاره به مزایای این جایگاه گفت: «استفاده از جایگاه به صورت 24 ساعته، دارای کامپیوتر لمسی حرفه‌ای، ظاهر بسیار زیبای جایگاه، امکان استفاده همزمان از دستگاه‌های موجود، کیفیت و عمر بالا و تحمل در انواع شرایط آب و هوایی و... از مزایای جایگاه هوشمند خورشیدی است.» به همت حوزه معاونت پژوهش و فناوری واحد بجنورد اولین قرارداد جایگاه هوشمند خورشیدی محصول هسته فناور سورنا مرکز رشد این واحد دانشگاهی در دی ماه 96 منعقد خواهد شد.

 

برگزاری نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور

واحد نجف‌آباد چهل و یکمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور از امروز تا 29 آذر امسال با همکاری سازمان انرژی اتمی و به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد برگزار می‌شود. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد از گشایش چهل و یکمین نمایشگاه تخصصی دستاورد‌های صنعت هسته‌ای کشور خبر داد و گفت: «این نمایشگاه در قالب 20 غرفه تخصصی به ارائه بخش‌هایی از آخرین دستاوردهای قابل‌ارائه این صنعت راهبردی کشور می‌پردازد.»

او درباره بخش‌های مختلف نمایشگاه ادامه داد: «در این نمایشگاه بخش‌های مختلفی همچون غنی‌سازی، تولید آب سنگین، نیروگاه‌های اتمی برق و قدرت، رآکتور تحقیقاتی اراک، دستاوردهای حوزه کشاورزی، سلامت و پزشکی هسته‌ای، پسمانداری، کاربرد پرتوها، سوخت هسته‌ای، ایمنی هسته‌ای، لیزرهای حوزه سلامت با نمایش سنگ‌شکن کلیه و پروستات و سیمولاتور آموزشی در معرض دید بازدید‌کنندگان قرار می‌گیرد.»

مجلسی برگزاری این نمایشگاه را فرصتی مناسب برای دانشجویان دانست و اظهار کرد: «بازدید از این نمایشگاه می‌تواند افق‌های وسیع‌تری را پیش‌روی دانشجویان قرار دهد. دانشجویان باید بدانند که این دستاوردهای مهم در صنعت هسته‌ای کشور با جانفشانی‌ها و از خودگذشتگی‌های شهیدان علیمحمدی، شهریاری، رضایی‌نژاد، احمدی‌روشن و قشقایی و بسیاری از دانشمندان و محققان صنعت هسته‌ای کشور به دست آمده است. راه این عزیزان رهپویان ثابت‌قدمی می‌خواهد که بدون‌شک از درون همین کلاس‌های درس و دانشگاه‌ها به این عرصه وارد می‌شوند. »

نظر شما