شناسهٔ خبر: 23056813 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایران رقیب احتمالی روسیه در بازار گاز

تهران- ایرنا- جهان انرژی در 24 ساعت گذشته شاهد تحولات گوناگونی از جمله رقابت احتمالی ایران با روسیه در بازار گاز، ایجاد شبکه انتقال نفت فراگیر داخلی و خارجی در عراق، وابستگی شدید اروپا به گاز روسیه، کاهش ناچیز تولید نفت پتروبراس برزیل و توجه «بریتیش پترولیوم» به انرژی خورشیدی بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی نیو یوروپ، شرکت گازپروم روسیه اعلام کرد که این شرکت قراردادی را با ایران به منظور اجرای پروژه های مشترک به منظور تولید، انتقال و فرآوری نفت و گاز در خاک ایران به امضا رسانده است.
آلکسی کوکین، تحلیلگر نفت و گاز در موسسسه یورالسیب فایننشال در مسکو در این باره گفت: اندکی زود است بخواهیم در مورد ظرفیت همکاری ها میان تهران و مسکو در حوزه گاز سخن بگوییم. همواره این سوال وجود دارد که چگونه شرکت گازپروم یا هر شرکت دیگر روسی می تواند از سویی وارد پروژه های مشترک گازی و سود بردن از این قراردادها شود و از سوی دیگر فعالیت های خود و از جمله صادرات گاز خود را به اروپا حفظ کند. این همواره یک دو راهی دشوار برای روس ها بوده است.
وی افزود: اگر ایران قادر به صادرات ال.ان.جی شود، احتمالا باید با گاز روسیه رقابت کند. بنابراین وضعیت اندکی دشوار است.

**عراق شبکه انتقال نفت فراگیر داخلی و خارجی ایجاد می کند
به گزارش پایگاه اینترنتی الاشراق، جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق گفت: این کشور به عنوان بخشی از یک برنامه راهبردی برای انتقال نفت در داخل و خارج از عراق، در حال مطالعه ایجاد یک شبکه فراگیر خط لوله نفت است.
اللعیبی افزود: با هدف تسریع در تهیه نقشه راه مناسب برای اجرای این پروژه، مقرر شد یک کمیته از این وزارتخانه پیشنهادات خود را اواخر ماه دسامبر (دی) ارائه کند.
وی ادامه داد: این شبکه جایگزینی برای حمل و نقل گران و پرخطر نفت توسط تانکرها و کامیون ها خواهد بود.

***کویت: مذاکره درباره نحوه خروج از توافق اوپک زودهنگام است
رویترز به نقل از بخیت الرشیدی، وزیر جدید نفت کویت اعلام کرد که گفت و گو درباره راهبرد مناسب برای خروج از توافق کاهش تولید بسیار زود است.
الرشیدی گفت: هرگونه راهبردی که در آینده انتخاب و اجرا شود، به طور حتم تدریجی خواهد بود که ثبات بازار نفت را مختل نکند.

**اروپا بدون گاز روسیه تنها 2 هفته تاب می آورد
به گزارش شبکه خبری راشاتودی، تحلیل های اخیر در حوزه انرژی نشان می دهد در صورتی که روسیه صادرات گاز خود را به ایتالیا متوقف کند، ایتالیایی ها فقط 15 روز می توانند مقاومت کنند و بعد از آن وارد شرایط بحرانی می شوند.
سهم گاز صادراتی روسیه به ایتالیا حدود 37 درصد و این رقم برای آلمان تقریبا 28 درصد است و شرکت های آلمانی در صورتی که صادرات گاز روسیه به آلمان قطع شود فقط یک هفته بیشتر از ایتالیایی ها مقاومت خواهند داشت.
وابستگی اسلونی، یونان و مجارستان به گاز روسیه بین 41 تا 45 درصد است و بدون گاز روسیه ظرف تقریبا 10 روز با کمبود شدید انرژی روبرو می شوند. همچنین جمهوری چک، اسلواکی، فنلاند، لیتوانی، لتونی و استونی تقریبا نزدیک به 100 درصد وابسته به گاز روسیه هستند.
انفجار مرگبار تاسیسات گاز اتریش در هفته گذشته سبب برهم خوردن شدید شرایط تامین گاز در اروپا شد، از این رو اتحادیه اروپا در حال تلاش برای افزایش تامین و امنیت گاز به اروپا با ایجاد خطوط لوله گاز شبکه های ترانس اروپایی (TEN) از طریق اروپا، آسیا و آفریقا است.

**کاهش ناچیز تولید نفت پتروبراس برزیل
به گزارش رویترز، شرکت دولتی نفت برزیل، پتروبراس، اعلام کرد که میانگین تولید این شرکت در ماه نوامبر (آبان-آذر) با 1.5 درصد کاهش نسبت به ماه اکتبر (مهر-آبان) به 2 میلیون و 130 هزار بشکه در روز رسید.
پتروبراس علت این کاهش را عملیات از پیش تعیین شده تعمیر و نگهداری در غنی ترین میدان نفتی این کشور یعنی
«مارلین» ذکر کرد.

**شالوده بریتیش پترولیوم، انرژی خورشیدی می شود
به گزارش رویترز، شرکت بریتیش پترولیوم پس از 6 سال وقفه، اکنون در حال بازگشت به سرمایه گذاری در حوزه برق خورشیدی است و قرار است با سرمایه گذاری 200 میلیون دلاری در شرکت «لایت سورس» اروپا، بزرگ ترین شرکت فعال در حوزه انرژی خورشیدی، بار دیگر در این عرصه گام بر دارد. انتظار می رود سود و نوع فعالیت های شرکت بی. پی در حوزه انرژی تجدید پذیر افزایش یابد.
این شرکت در 2 دهه گذشته لوگوی خود را یک خورشید طراحی کرده بود تا اشتیاق خود را به انرژی خورشیدی نشان دهد و اکنون قرار است نام خود را به «لایت سورس بی.پی» تغییر دهد.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام 2022** 6075
خبرنگار: میثم طاهری* انتشار: زهرا هجینی نژاد

انتهای پیام /*

نظر شما