شناسهٔ خبر: 23055442 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

موردی از آنفولانزای فوق حاد پرندگان در کردستان مشاهده نشده است

مجتبی ورمقانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هر سال با شروع فصل سرما و با ورود پرندگان مهاجر به کشور این بیماری در برخی مناطق کشور شیوع پیدا

صاحب‌خبر - مجتبی ورمقانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هر سال با شروع فصل سرما و با ورود پرندگان مهاجر به کشور این بیماری در برخی مناطق کشور شیوع پیدا می کند.
وی با اشاره به اینکه نیروهای دامپزشکی کردستان در این فصل به صورت آماده باش قرار دارند و این اداره کل عملیات پایش و مراقبت ها را تشدید می کند، افزود: در این مدت 915 مورد بازدید از روستاها و مرغداری های استان صورت گرفت و 48 مورد تلفات مشکوک طیور نیز آزمایش شده است.
ورمقانی تاکید کرد: در گذشته نمونه ها برای آزمایش به تهران ارسال می شد ولی با راه اندازی آزمایشگاه (PCR) دامپزشکی استان این مشکل بر طرف شد و در کمتر از چند ساعت جواب نمونه ها آماده می شود.
وی یادآور شد: تمام امکانات برای مقابله سریع با هر گونه مورد بیماری در استان مهیا شده و دوره های آموزشی برای صاحبان مرغداری ها، پرورش دهندگان طیور و بهورزان استان نیز به صورت مستمر برگزار شده است.
وی از شهروندان بویژه دوستداران طبیعت خواست در صورت مشاهده هر گونه موارد مشکوک و تلف شدن غیر عادی پرندگان ضمن رعایت موارد بهداشتی موضوع را به شماره تلفن گویای 1512 و ادارات دامپزشکی اطلاع دهند.
بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان (HPAI) بین پرندگان و انسان مشترک است و در مواردی به سایر پستانداران نیز از طریق تماس مستقیم و غیر مستقیم با پرنده آلوده منتقل می شود.
این ویروس علاوه بر پرندگان می تواند انسان، خوک، پستانداران دریایی، سنجاب و حتی گربه سانان مانند پلنگ و ببر را نیز آلوده می کند این بیماری به علت شدت تلفات بالا به طاعون پرندگان نیز مشهور است.
از اوایل دهه 60 میلادی تاکنون واگیری های متعددی از این بیماری در بین طیور اهلی بسیاری از کشورها گزارش شده ولی بیشترین تنوع ویروس های آنفولانزای پرندگان دربین پرندگان وحشی به خصوص پرندگان آبزی راسته اردک سانان مانند اردک ،غاز وقو و پرندگان کرانه زی مشاهده شده است.
در این بین بیشترین میزان جدا سازی ویروسH5N1 از اردک ملارد انجام شده که وقوع آن قبل از مهاجرت بیشتر از حین و بعد از مهاجرت است.
در ایران نیز بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان تحت تاثیر تیپ H5N1 برای اولین بار در بهمن ماه سال 1384 در قوهای وحشی تالاب بندر انزلی گزارش شد.
پرندگان وحشی و بخصوص پرندگان آبزی در مواقع شیوع بیماری HPAI تحت تیپH5N1 معمولا بدون علایم بالینی و با مرگ سریع و یا با علایم بالینی شامل علایم عصبی، لرزش سر و گردن، عدم تعادل در حرکت، پیچش گردن، حرکات و موقعیت های غیر طبیعی سر و بدن و مرگ در مدت زمان کوتاه همراه است.
در پرندگان اهلی افسردگی شدید، بی اشتهایی، کاهش تخم گذاری، اسهال سبز روشن تا سفید، علایم تنفسی و التهاب بافت ملتحمه، ژولیدگی پرها، تشنگی زیاد، خیز زیر پوستی در نواحی گردن، سر، صورت، تاج و ریش، سیانوزه (کبودی) شدن تاج و ریش، خونریزی های پتشی (کوچک) روی سطوح سروزی بدن و مرگ و میر ناگهانی تا 100 درصد گله را به همراه دارد.
خبرنگار: عبدالله رحمانی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
3020/9102

نظر شما