شناسهٔ خبر: 23053538 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

کاهش شدید بارش‌ها و بروز کم آبی

قنات‌های بام ایران در مسیر خشک شدن/ نگرانی کشاورزان افزایش یافت

شهرکرد- قنات ها در چهارمحال و بختیاری یکی از مهمترین منابع تامین آب بخش کشاورزی به شمار می روند که در حال حاضر به علت کاهش بارش ها در حال خشک شدن هستند و نگرانی کشاورزان رو به افزایش است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: استان چهارمحال و بختیاری در گذشته یکی از پر بارش ترین مناطق کشور بود اما طی سال های اخیر بارش ها در این استان کاهش شدیدی داشته است.

 قنات ها از دیرباز مهمترین منبع تامین آب کشاورزی و باغات در چهارمحال و بختیاری به شمار می روند که آب را از منابع زیر زمینی به سطح زمین می آورند و بخش کشاورزی را رونق می دهند.

طی سال های اخیر با کاهش بارش ها و خشکسالی در این استان قنات های چهارمحال و بختیاری کم آب و بسیاری از آنها خشک شده است.

قنات ها نقش مهمی در اشتغال کشاورزان و باغداران در چهارمحال و بختیاری دارند

یکی از کشاورزان منطقه« کرسنگ» فرخ شهر در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه سه قنات در گذشته تامین کننده آب بخش کشاورزی در منطقه کرسنگ بوده است، عنوان کرد: آب منطقه کرسنگ فرخ شهر از طریق قنات تأمین می شود و هیچگونه چاه آبی ندارد.

سید رحمت الله موسوی ادامه داد: تمام اراضی کشاورزی به علت کاهش شدید آب قنات ها از زیر کشت خارج شده اند.

وی ادامه داد: کشاورزان این منطقه با ذخیره سازی آب قنات در استخر(اسیل) طی ۱۲ ساعت می توانند بخشی از باغات این منطفه را آبیاری کنند.

موسوی ادامه داد: در حال حاضر  درختان میوه در این منطقه در حال خشک شدن هستند وبیکاری کشاورزان و باغداران در حال افزایش است.

از تعداد ۸۴۱ رشته قنات در چهارمحال و بختیاری، حدود ۲۸۰ قنات خشک شده استمدیر آب وخاک وامور فنی ومهندسی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری  در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان داشت: در استان چهارمحال و بختیاری ۸۴۱ رشته قنات وجود دارد.

طاهر نوربخش عنوان کرد: از تعداد کل قنات ها در چهارمحال و بختیاری حدود ۲۸۰ قنات خشک شده است.

وی با اشاره به اینکه ۵۶۰ قنات در چهارمحال و بختیاری با کاهش آب دهی مواجه شده است، اظهار داشت: خشکسالی و کاهش بارش ها موجب کاهش آب دهی قنات های چهارمحال و بختیاری شده است.

وی عنوان کرد: قنات های چهارمحال و بختیاری بین ۴۰ تا ۸۰ درصد با کاهش آب دهی مواجه شده است.

مدیرآب و خاک و امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: کاهش بارش برف در چهارمحال و بختیاری نقش مهمی در کاهش آبدهی قنات چهارمحال و بختیاری داشته است.

کاهش بارش برف در چهارمحال و بختیاری نقش مهمی در کاهش آبدهی قنات چهارمحال و بختیاری داشته استوی با اشاره به اینکه خشک شدن قنات ها در چهارمحال و بختیاری در حال افزایش است، اظهار داشت: تعداد قنات های خشک شده در سال گذشته حدود ۲۰۰ قنات بوده است.

وی با اشاره به کاهش ۴۰ درصدی منابع آب جاری بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری، اظهار داشت: آب های جاری بخش کشاورزی از جمله چشمه ها، قنات هاو... در این استان بیش از ۴۰ درصد کاهش آب داشته اند.

کارشناس منابع آب در استان چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: قنات ها از مهمترین ظرفیت های بخش کشاورزی در چهارمحال و بختیاری هستند که باید برای حفظ آنها تلاش های لازم انجام شود.

تغییر الگوی بارش از نوع برف به باران نقش مهمی در کاهش منابع آب در این استان داشته استافشین مقدس بیان کرد: قنات ها جدا از ظرفیت های تاریخی بدون هیچ هزینه ای آب را از منابع زیر زمینی به سطح زمین می آورند و باید احیای قنات ها در این استان مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: حفر چاه های عمیق مهمترین اقدام در راستای نابودی قنات ها به شمار می رود و بسیاری از قنات ها به علت حفر چاه، خشک شده اند.

کارشناس منابع آب در استان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: باید لایروبی قنات ها در این استان بیشتر مورد توجه قرار بگیرد تا اشتغال پایدار بخش کشاورزی این استان پایدار بماند.

وی گفت: خشک شدن منابع آب تشدید کننده بیکاری در این استان است.

کارشناس منابع آب در استان چهارمحال و بختیاری گفت: تغییر الگوی بارش ( تغییر نوع بارش از برف به باران) از دیگر مواردی است که قنات های چهارمحال و بختیاری را تحت تاثیر قرار داده و عامل خشک شدن بسیاری از آنها شده است.

نظر شما