شناسهٔ خبر: 23052745 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

گزینه های پیش روی سوریه و روسیه برای اخراج آمریکا از خاک سوریه

خبرگزاری شبستان: روسیه برنده جنگ علیه داعش در سوریه شد اما به نظر می رسد به دلیل حضور دشمن و رقیب اصلی آن در منطقه که هنوز آماده حمله و جنگ است، این پیروزی قطعی نباشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان، «اسپوتنیک» در مقاله ای یه قلم «نزار بوش» نوشت: به نظر می رسد که تصمیم مسکو برای خارج کردن نیروهای نظامی خود از سوریه، نخستین گام برای پیروزی بدون جنگ است. به محض اینکه «پوتین» رئیس جمهور روسیه خبر پیروزی بر داعش و خروج نیروهای روسیه از خاک سوریه را از پایگاه هوائی «حیمیم» در لاذقیه اعلام کرد، رسانه های غربی به منظور مشوش کردن تصویر ارتش روسیه، هجوم خصمانه خود را علیه پیروزی این کشور در سوریه آغاز کردند، اما خورشید پشت ابر نماند و ارتش سوریه بیش از 50 هزار تروریست را نابود کرده و مراکز تجمعات تروریست ها و خطوط امتداد آنها را از بین ببرد.


اماسرانجام هشدارهای روشنی نسبت به این نکته وجود داشت که حضور روس ها هرگز به آمریکا اجازه حمله به ارتش سوریه را نخواهد داد، همان گونه که نیروهای هوائی ارتش روسیه نقش بازدارنده ای را در قبال کشورهای همسایه به ویژه ترکیه ایفا کردند.                                                      

«آندره آنتیکوف» تحلیلگر سیاسی روس در مورد گزینه های مسکو در مقابل حضور غیر قانونی آمریکا در سوریه می گوید: اقدامات روسیه به ویژه در گسترش پایگاه دریایی طرطوس قدرت ضامن حفظ حاکمیت دولت سوریه است، زیرا پایگاه «حیمیم» و «طرطوس» نقش مهمی را در حفظ حاکمیت دولت سوریه ایفا کرده و و روسیه موضع مخالف خود در مقابل حضور ائتلاف آمریکائی را اعلام کرد. آمریکا در نهایت مجبور به فرار از سوریه شد زیرا هیچ روزنه امیدی برای تحقق اهداف خود یعنی سرنگونی حکومت سوریه ندید.


در حال حاضر ضرورت فرایند سیاسی و گفتگوی ملی سوریه در سوچی احساس می شود و روسیه تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تجزیه سوریه و ویرانی آن می کند. دو پایگاه نظامی مذکور در حقیقت، ضامن سیاسی روسیه در سوریه و حفظ حاکمیت و وحدت و حاکمیت دولت سوریه هستند.

سرتیپ «هیثم حسون» با بیان گزینه های پیش روی سوریه برای مقابله با حضور آمریکا در سوریه گفت: «تلاش های صورت گرفته برای جلوگیری از تجزیه سوریه با سرنگونی گروه تروریستی داعش در سوریه  که مورد حمایت آمریکا و غرب و برخی کشورهای منطقه بود، به پایان رسیده است. گزینه های موجود برای سوریه:

1. گزینه سیاسی و دیپلماتیک دولت روسیه از طریق همکاری با امریکا چه به طور مستقیم از طریق روابط دو جانبه و یا از طریق سازمان های بین المللی، شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل متحد به منظور تشکیل نهادی برای اعمال فشار بر آمریکا برای خروج نیروهای خود از خاک سوریه.

2. راه دوم، گزینه نظامی غیر مستقیم و اقدام ارتش سوریه پس از نابودی «جبهه النصره» برای مقابله با گروه های تحت حمایت آمریکا در منطقه جنوب از طریق هدف قرار دادن مواضع نیروهای عشائر و در منطقه شمال با هدف قرار دادن نیروهای به اصطلاح دموکراتی که در حقیقت آخرین بهانه حضور آمریکا در این منطقه هستند.

3- گزینه نظامی مستقیم، در این قسمت دولت سوریه باید با نیروهای اشغالگر به دلیل اشغالگری مقابله کرده و قدرت نظامی آنها را نابود کند حال چه از طریق گروه های مقاومت و یا از طریق ارتش سوریه و متحدانش به صورت مستقیم با تکیه بر کمک روسیه در آزادسازی خاک سوریه و تجهیز آن به امکانات لازم برای شکست نیروهای آمریکایی حاضر در خاک سوریه.

«آندره آنتیکوف» تأکید کرد: «هیچ دلیلی برای حضور نیروهای آمریکا در سوریه وجود ندارد و بنابراین آمریکا نیروهای خود را از این کشور خارج خواهد کرد. تمام داده های موجود حاکی از این موضوع است. ارتش سوریه به کمک نیروهای هوائی ارتش روسیه موفق به نابودی داعش و ایجاد مناطق کاهش تنش و مشارکت نیروهای کرد در کنفرانس گفت و گوی ملی سوریه در شهر سوچی شد. تمام این راهکارها موجب حل بحران سوریه شد و دیگر جای هیچ استدلالی برای حضور نیروهای آمریکائی در سوریه باقی نگذاشته است، بنابراین باید گفت که آمریکا با حصول یقین از ناکارآمدی خود در سوریه و ضعف مواضعش در این کشور به زودی از سوریه خارج خواهد شد.  

 

 

نظر شما