شناسهٔ خبر: 23052224 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

جنجال بازداشت میلیاردر اردنی فلسطینی تبار توسط عربستان/ روابط اردن و عربستان متشنج تر می شود/ تلاش ملک عبدالله برای نزدیک شدن به محور ایران و ترکیه

برخی از فرهیختگان، نویسندگان و فعالان رسانه ای بازداشت المصری را پیامی علیه اردن و فلسطین توسط عربستان دانستند.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از رویترز، برخی منابع در خانواده «صبیح المصری» میلیاردر فلسطینی و دوستان وی امروز-شنبه- اعلام کردند که المصری پس از سفر کاری اش به ریاض توسط دولت عربستان بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفته است.

این منابع افزودند که المصری رئیس شورای مدیریت بانک «العربی» اردن که شهروندی عربستان را نیز دارد و از بارزترین تاجران اردن و جهان عرب است و نیز در برخی هتل ها و بانک ها سهام دارد، هفته گذشته پس از سفر به ریاض برای به عهده گرفتن ریاست نشست های شرکت هایش، بازداشت شد.

المصری روز سه شنبه هفته پیش مراسم شامی که  در زمان بازگشت اش دوستان و تاجران برجسته را برای شرکت در آن دعوت کرده بود لغو کرد.

هنوز نه المصری به این خبر واکنش نشان داده و نه درخواست ها برای اظهار نظر مسئولان عربستانی در این زمینه پاسخی دریافت کرده است.

روزنامه رأی الیوم نیز به نقل از منابع خاص و نزدیک به المصری نوشت که این منابع گفتند که وی در وضعیت مبهمی بازداشت شده است.

این منابع گفتند که المصری به دستور دادستان کل عربستان به بهانه بازجویی از وی درباره اطلاعاتی در زمینه ارتباط با عملیات فساد بازداشت شده است.

هنوز مشخص نیست که المصری به چه اتهامی بازداشت شده است و اتهام رسمی وی چیست.

برخی از فرهیختگان، نویسندگان و فعالان رسانه ای بازداشت المصری را پیامی علیه اردن و فلسطین توسط عربستان دانستند.

«ماهر سلامه» نویسنده و هنرمند در فیس بوک خود نوشت که المصری هدف قرار گرفته شده است زیرا اسرائیل از سال های طولانی علیه بانک العربی و علیه اموال ملت فلسطین برنامه ریزی کرده است.

دولت اردن هنوز به این خبر واکنش نشان نداده است.

از سوی دیگر انتشار خبر بازداشت المصری 80 ساله باعث شوک افکار عمومی در اردن شده است.المصری از چهره های برجسته اجتماعی و اقتصادی اردن به شمار می رود و دارای روابط تنگاتنگی با خاندان هاشمی به ویژه با ملک«عبدالله دوم» پادشاه اردن است.

f0332de6-7816-4731-bdb9-d8c430d0de7f

این در حالی است که روابط اردن و عربستان این روزها متشنج است زیرا حکومت عربستان به وعده های خود برای کمک مالی به اردن عمل نکرده است و برای برقراری روابط مستقیم با دولت اشغالگر اسرائیل از اردن عبور کرده  و این کشور را نادیده گرفته است.

از سوی دیگر، ناظران بر این باورند که نزدیک شدن اردن به ترکیه و مشارکت پادشاه اردن در نشست سران اسلامی در استانبول و نشستن وی در سمت راست «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در سکوی اصلی یکی از نشانه های دور شدن از محور عربستان و تلاش وی برای بهبود روابط اش با محور ایران و ترکیه است.

از سوی دیگر،ادامه بازداشت المصری توسط شاهزاده «محمد بن سلمان» تصمیم گیرنده اصلی در این زمینه و پاسخ ندادن به تماس های رسمی اولیه اردن برای آزادی اش منجر به وخامت بیشتر روابط عربستان و اردن می شود.

علاوه بر آن روزنامه رأی الیوم مطلع شده است که مسئولان عربستان به میانجی گران اردنی که تماس های اولیه را برای پرسش درباره دلیل بازداشت المصری و جلوگیری از سفر وی انجام داده اند، گفتند که وی شهروند عربستان است و دارای ملیت عربستانی است و عربستان با هر گونه دخالتی توسط طرف های خارجی در این زمینه مخالف است.

 

 

 

نظر شما