شناسهٔ خبر: 23050295 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

موج کمک‌ها به دختر فداکار زلزله‌زده

دختر 13 ساله اهل سرپل ذهاب که هنگام نجات خواهرش قطع نخاع شده بود، در حالی در بیمارستان به سر می‌برد که خیرین و نیکوکاران برای کمک به او و خانواده‌اش اعلام آمادگی کرده‌اند. پدر هانیه که برای رسیدگی به اعضای خانواده‌اش بین سه شهر در تردد است، اجازه نداده دختر فداکارش را به خانه سالمندان منتقل کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام‌جم، هانیه دختر 13 ساله ساکن روستای تایشه‌ای سرپل ذهاب، شب زلزله 21 آبان، پس از ویران شدن خانه‌شان، در اوج فداکاری و ایثار به داخل خانه نیمه ویران دوید و خواهر سه ساله‌اش هدی را از زیر آوار نجات داد اما هنگام خروج خودش زیر تیرآهن ماند و قطع نخاع شد.

دختر 13 ساله درباره شب زلزله می‌گوید: خانه ما در روستای «تایشه‌ای» سرپل ذهاب است. زمانی که زلزله آمد من در حیاط خانه بودم. یکباره خانه ما فروریخت، صدای پدر، مادر و برادرم را می‌شنیدم که هر کدامشان در زیر آوار گرفتار بودند و فریاد می‌زدند، اما خبری از خواهر 3 ساله‌ام نبود.

هانیه می‌افزاید: می‌دانستم «هدی» در اتاق است، دست به کار شدم تا او را نجات دهم. بخشی از دیوار اتاق فرو ریخته بود. جلو رفتم، او را که بشدت ترسیده بود، اما در کمال تعجب کاملا سالم بود، به سمت حیاط خانه هدایت کردم، اما یکباره دیوار و آهن به روی من فرو ریخت. بعد از آن، برادرم که بعدا مشخص شد پایش شکسته، خود را از زیر آوار خارج کرد و به همراه همسایه‌ها، سراغ من آمدند. آنها مرا از زیر آوار خارج کردند و تحویل نیرو‌های اورژانس دادند.

وی با اشاره به روز‌هایی که پس از زلزله کرمانشاه پشت سر گذاشته می‌گوید: از شبی که زلزله آمد تاکنون در بیمارستان هستم، مادرم هم در بیمارستان تهران بستری شده و شرایط خوبی ندارد.

پزشکان گفته‌اند باید یکی از انگشت‌های پایش قطع شود، اما او با این شرایط هم می‌تواند راه برود.

هانیه می‌افزاید: دلم بیش از هر چیز دیگری برای مادرم تنگ شده، می‌خواهم او را بار دیگر در آغوش بگیرم. من دیگر توان راه رفتن ندارم و می‌دانم که فقط این مادرم است که می‌تواند از من نگهداری کند.

هم‌اکنون مادر هانیه در تهران، برادرش در همدان و خود نیز در بیمارستان کرمانشاه بستری است و پدر وی هم کار بنایی را رها کرده و مدام در حال ترد بین تهران، همدان و کرمانشاه برای مراقبت از همسر، پسر و دختر مصدوم خود است.

پیشنهاد شده بود که هانیه برای ادامه زندگی و مراقبت به خانه سالمندان منتقل شود اما غیرت پدر اجازه نداد و حاضر نشد از حالا گرد بزرگسالی بر چهره این کودک قهرمان بنشیند.

پس از پخش انتشار خبر این دختر فداکار، مردم و مسئولان برای کمک به هانیه و خانواده اش اعلام آمادگی کردند.

شریعتی استاندار خوزستان و محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان، هزینه درمان کودک فداکار 13 ساله را در یکی از بیمارستان‌های اهواز و اصفهان به صورت کامل پذیرفتند.

علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر در پیامی در مورد رسیدگی به هانیه دختر 13 ساله کرمانشاهی که در زلزله به‌دلیل نجات خواهر کوچک‌ترش دچار مشکل شده است، عنوان کرد: هانیه عزیز این قهرمان ملی ما در بیمارستان طالقانی کرمانشاه تحت درمان بود و حالا باید به درمان توانبخشی بپردازد.

وی با اعلام آمادگی برای ارائه خدمات توانبخشی به هانیه اضافه کرد: با توجه به امکانات بیمارستان نورافشار جمعیت هلال احمر اعلام کردیم در خدمت او باشیم و به وظیفه خود عمل کنیم تا با کمکی که تیم توانبخشی می‌کند مشکل هانیه برطرف شود.وی در ادامه عنوان کرد: همچنین از محل کمک‌های مردمی نیز کمک هزینه‌ای برای مسکن خانواده هانیه در نظر می‌گیریم تا او وضعیت قابل قبولی پیدا کند.

پیوندی در ادامه گفت: باید این نکته را در نظر داشته باشیم که مانند هانیه در مناطق مصیبت‌زده زلزله زده وجود دارد و ما باید به آنها هم توجه داشته باشیم.

منصوره شیشه فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان هم گفت: در تماس تلفنی با مدیریت بحران کرمانشاه آمادگی استان اصفهان برای اقامت و درمان هانیه اعلام شد.

همچنین دو بانک نیز برای ساخت مسکن برای خانواده هانیه اعلام آمادگی کردند .

درویش وند، مدیر عامل پالایشگاه کرمانشاه هم اعلام آمادگی کرد تا هزینه درمان یا ساخت خانه را متقبل شود .

مدیر عامل کارخانه فولاد کرمانشاه هم پدر هانیه را استخدام و قبول کرد هزینه درمان و تحصیل هانیه رو هم متقبل شود.

شماری از خیران نیز اقداماتی برای جمع‌آوری کمک به خانواده هانیه را آغاز کرده‌اند.

نظر شما