شناسهٔ خبر: 23050267 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

سخنگوی انصارالله یمن، آمریکا را عامل اصلی جنگ علیه کشورش دانست

یمن قربانی کینه ورزی آمریکا

دو روز بعد از نمایش مضحک نیکی هیلی، فرستاده آمریکا در سازمان ملل متحد و ادعاهای واهی او مبنی بر ارسال موشک از ایران به یمن، خبرگزاری‌ها اعلام کردند در حملات جنگنده‌های تجاوزگر سعودی به بخش‌هایی از خاک یمن، دست‌کم 50 نفر کشته یا مجروح شدند. عمده این حملات به بازار‌ها و اماکن عمومی بوده است. دولت آمریکا با چشم بستن بر جنایات آل‌سعود در یمن با هدف گمراه کردن اذهان عمومی مردم جهان به دنبال پرونده‌سازی علیه ایران است. این درحالی است که نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد تاکنون هرگز درباره مسائل جنگ یمن، کشتار غیرنظامیان، گسترش وبا و مرگ و میر و قحطی دراین کشور سخنی نگفته است. او فقط همصدا با سعودی‌ها کوشید با محکوم کردن ایران، جنایات عربستان را در کشور محروم یمن توجیه کند .

صاحب‌خبر -

هدف گرفتن اماکن عمومی

روز گذشته یک منبع پزشکی در یمن در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین از کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر در حملات جنگنده‌های ائتلاف عربی به رهبری عربستان علیه شهرهای تعز و صعده خبر داد.

به گفته وی، تعداد قربانیان حمله جنگنده‌های ائتلاف عربی به بازار منطقه «آل‌الشیخ» در صعده در شمال یمن به 23 کشته و چهار زخمی رسید. به گفته این منبع در تعز نیز جنگنده‌های ائتلاف به بازار النجیبیه در منطقه الهاملی حمله کردند که بر اثر آن هشت نفر کشته و 15 نفر زخمی شدند. در استان الحدیده نیز حداقل 20 غیرنظامی که اغلب زنان و کودکان بودند در حمله هوایی عربستان به روستای المزارعه در الخوخه به شهادت رسیدند.

عربستان سعودی از سه سال پیش جنگی ظالمانه را علیه مردم ستمدیده و بی‌پناه یمن شروع کرده است. هرچند در ابتدا عربستان هدف خود را بازگرداندن عبد ربه منصور هادی عنوان کرد، اما بعدها معلوم شد بزرگ‌ترین هدف عربستان درهم شکستن مقاومت مردم یمن به رهبری جنبش انصارالله بوده است؛ جنبشی که می‌گوید کشور یمن باید به دور از ارعاب یا فشارهای عربستان سعودی به صورت مستقل اداره شود. طی سه سال گذشته عربستان سعودی در یمن جز ویرانی و خسارت دستاوردی نداشته است. هزاران کشته و مجروح و آواره شدن میلیون‌ها نفر حاصل کار سه ساله عربستان در یمن بوده است. منهدم ساختن زیر ساخت‌ها در یمن موجب شد تا میلیون‌ها نفر در معرض بیماری‌های مسری از جمله وبا قرار گیرند. وبا تا به حال هزاران نفر را در یمن قربانی کرده است .

دست‌های آشکار آمریکا

دولت آمریکا نه تنها عربستان را در این جنگ ظالمانه محکوم نمی‌کند بلکه به اشکال گوناگون یاری می‌دهد. مساله دخالت ایران در یمن در واقع پوششی برای توجیه اعمال جنایتکارانه عربستان و متحدانش ازجمله آمریکا در یمن شده است. روز گذشته دو خبرنگار زن فرانسوی فاش کردند بمب‌هایی که سعودی‌ها بر سر مردم مظلوم یمن می‌ریزند، آمریکایی و از نوع ممنوعه خوشه‌ای بوده است.

واقعیت این است که عربستان سعودی و امارات متحده عربی از مارس 2015 یک فاجعه بشری در مقیاسی عظیم را در یکی از ضعیف‌ترین کشورهای عربی رقم زده‌اند. علاوه بر این، عربستان سعودی با تحمیل محاصره دریایی باعث ایجاد قطحی‌ای شده که 17 میلیون یمنی را در آستانه مرگ قرار داده است. سال گذشته، عربستان سعودی دومین خریدار بزرگ سلاح بود و میزان واردات سلاح را 212 درصد افزایش داد. این سلاح‌ها عمدتا از آمریکا خریداری شده بود. ترامپ با سفر به ریاض، یک قرارداد 110 میلیارد دلاری برای فروش سلاح به عربستان امضا کرد. ماه گذشته نیز تائید شد شرکت‌های «ریتیون» و «بوئینگ» هزاران سلاح هدایت دقیق به ارزش هفت میلیارد دلار به عربستان فروخته‌اند .

به گفته موسسه تحقیقات صلح استکهلم، ریاض همچنان در حملات خود به یمن از سلاح‌های خوشه‌ای آمریکا استفاده می‌کند. استفاده از این بمب‌ها در معاهده‌ای که به امضای 119 کشور رسیده در سطح بین‌المللی ممنوع است. ارتش عربستان سعودی، غیر از دریافت تسلیحات از آمریکا برای هدایت جنگ در یمن هم به آمریکا وابسته است. گزارش‌های خبری نشان می‌دهد آمریکا با ارائه اطلاعات، حمایت‌های لجستیکی و سوخت‌رسانی روزانه به هواپیماهای جنگی از عملیات نظامی عربستان در یمن حمایت می‌کند .

جنگ آمریکایی

به همین دلیل است که محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله می‌گوید جنگ علیه یمن در اصل یک جنگ آمریکایی است و واشنگتن به خاطر شکست هم‌پیمانان و مزدورانش ناامید شده است. به گزارش ایسنا، سخنگوی انصارالله اظهارات اخیر نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل درباره موشک‌های یمن را به سخره گرفت و گفت: این عرض اندام ثابت کرد واشنگتن به خاطر شکست هم‌پیمانان و مزدورانش در جنگ علیه یمن بشدت ناامید شده است. وی در توییتر نوشت: آمریکا با این چنین اظهاراتی قصد دارد اذهان عمومی را از مساله قدس منحرف کند. با این حال آمریکایی‌ها و ائتلاف جنایتکارش باید بدانند که خون یمنی‌ها مباح نیست و دشمن باید بهای آن را بپردازد.

نیکی هیلی روز پنجشنبه مدعی شد دو موشکی که قبلا از یمن به عربستان شلیک شده بود، ساخت ایران بوده‌ است. این درحالی است که فرحان حق، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در کنفرانس مطبوعاتی ادعاهای آمریکایی‌ها را تکذیب کرد و گفت: تحلیلی که در گزارش دبیرکل به شورای امنیت ارائه شده نشان می‌دهد اسناد موثقی درباره منبع این موشک‌ها وجود ندارد. دولت فرانسه نیز گزارش آمریکا درباره موشک‌های ایرانی در یمن را تایید نکرد و گفت این مساله نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد .

شلیک موشک بالستیک علیه مقر فرماندهی سعودی‌ها

صبح دیروز یگان موشکی ارتش یمن وابسته به انصارالله اعلام کرد یک موشک بالستیک جدید از نوع قاهر M2 را به مرکز فرماندهی ارتش عربستان در جیزان شلیک کرده است. عزیز راشد، معاون سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن گفت: هدف قرار دادن مرکز فرماندهی عربستان در جنوب جیزان یک عملیات پیشدستانه برای شکست تحرکات دشمن بوده است. وی افزود: نیروی موشکی ما قادر است اهداف استراتژیک و حیاتی بیشتری را در عمق عربستان هدف قرار دهد. یگان موشکی یمن اوایل ماه نوامبر گذشت یک موشک بالستیک را به فرودگاه بین‌المللی ملک خالد در ریاض شلیک کرد. ارتش یمن همچنین اخیرا تاسیسات هسته‌ای در حال ساخت ابوظبی را هدف قرار داد. قدرت موشکی نیروهای مقاومت در یمن علاوه بر عربستان سعودی متحدان منطقه‌ای و بین‌المللی این کشور را به هراس و وحشت انداخت.

برچسب‌ها:

نظر شما