شناسهٔ خبر: 23048583 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

گزارش «شهروند» از امکانات ضعیف داوران لیگ برتری فوتبال

قاضی‌های بی‌لباس

علیرضا فغانی در گفت و گو با «شهروند»: هیچ امکاناتی نداریم؛ فقط مقصر هستیم!

صاحب‌خبر -

شهروند|  با فرارسیدن فصل سرما داوران فوتبال ایران از لیگ برتر گرفته تا سایر رده‌ها،‌ با مشکل لباس مواجه هستند. شاید باورکردن این واقعیت برای آنهایی که اتفاقات فوتبال را دنبال می‌‌کنند، خیلی سخت باشد. آن‌هم در فوتبالی که پول‌های میلیاردی در آن ردوبدل می‌شود و فوتبالیست‌ها قراردادی نجومی با باشگاه‌های خود امضا می‌کنند یا این‌که سرمربی تیم‌ملی برای هر پیروزی تیمش در بازی‌های دوستانه یا رسمی 6‌هزار دلار به‌عنوان پاداش از فدراسیون فوتبال دریافت می‌‌کند. در چنین وضعیتی از ابتدای لیگ برتر هفدهم تا به امروز،‌ فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ حق‌الزحمه داوران رده‌های مختلف را پرداخت نکرده‌اند که این مسأله با اعتراض شدید مهمترین رکن برگزاری مسابقات فوتبال در سطح کشور روبه‌رو شده است.
درآمد یک فصل قضاوت، کمتر از پاداش یک بازی کی‌روش!
حقوق داوران لیگ برتری برای قضاوت هر مسابقه 650‌هزار تومان است که با کسر مالیات رقم پرداختی از سوی مسئولان به 585‌هزار تومان می‌رسد. اگر فرض کنیم که یک داور در تمامی 30 هفته از مسابقات لیگ فرصت قضاوت پیدا می‌کند، درنهایت سالی 17‌میلیون و 550‌هزار تومان درآمد از قضاوت خواهد داشت. این درحالی است که امکان ندارد یک داور در طول فصل 30 هفته قضاوت داشته باشد و شاید به صورت میانگین در بهترین حالت پرکارترین داور 20 قضاوت در طول فصل تجربه کند. در چنین شرایطی مدیران فوتبال ایران هیچ اهمیتی به داورانی که از ارکان اصلی فوتبال در هر کشوری هستند، قایل نیستند که اگر بودند تا به امروز حق و حقوق آنها پرداخت شده بود. اوج تبعیض اینجاست که اگر یک داور 30 هفته قضاوت در یک فصل داشته باشد، باز هم دریافتی او به رقم پاداش کی‌روش برای برنده‌شدن تیم‌ملی در یک مسابقه نمی‌رسد و جالب اینجاست که پاداش‌های کی‌روش به صورت منظم از سوی فدراسیون پرداخت می‌شود.
جنجال در جزیره کیش
اخیرا جلسه دانش‌افزایی داوران در جزیره کیش هم با حاشیه‌های بسیار زیادی همراه بود. در وهله اول فدراسیون حاضر نشده بود که هزینه بلیت رفت‌وبرگشت داوران به جزیره کیش را بدهد و به داوران گفته شده بود خودشان هزینه بلیت را تقبل کنند. وقتی داوران به این ماجرا اعتراض کردند، قرار شد هیأت‌های فوتبال استان‌ها این هزینه را متقبل شوند که هیأت‌ها نیز از این همکاری صرف‌نظر کردند. با این حال به هر سختی که بود، این کلاس‌های دانش‌افزایی در جزیره کیش برگزار شد. البته دادن اولویه و تخم‌مرغ آب‌پز در چند وعده غذایی به داوران هم یک بحران و جنجال بزرگ را برای فدراسیون فوتبال در شرایطی به وجود آورد که یک هفته قبل در آستانه مجمع عمومی سالانه فدراسیون فوتبال و انتخابات عضو هیأت‌رئیسه روسای هیأت‌ها با خانواده‌هایشان با هزینه فدراسیون به جزیره کیش رفتند تا این‌جا هم داوران از بی‌احترامی به خودشان گلایه‌هایی جدی داشته باشند.
افزایش حقوق هنوز اعمال نشده
مدیران فدراسیون فوتبال سال‌های ‌سال است که قول افزایش 30‌درصدی دستمزد داوران را به آنها داده‌اند که این مسأله تاکنون اجرایی نشده است. آخرین وعده به داوران این بود که برای دستمزد قضاوت‌های فصل جدید این افزایش 30‌درصدی در پرداختی به آنها اعمال خواهد شد که نکته قابل ‌تأمل اینجاست که تاکنون حتی یک ریال هم به داوران پرداخت نشده است. سازمان لیگ فوتبال ایران هم مدت‌هاست به خاطر اختلافات حقوقی و مالی با اداره مالیات حساب‌های بانکی‌اش مسدود شده است و در چنین شرایطی فدراسیون هم پولی در بساط ندارد که به داوران بدهد. آن هم در شرایطی که داوران کمترین دریافتی را از فوتبال ایران دارند و تاکنون این مسئول هم به مشکلات آنها آنطور که باید رسیدگی نکرده است. اوضاع برای داوران لیگ دسته اول و دسته دوم بدتر است و بعضی از آنها حتی نزدیک به دو‌سال است که حقوقی از فدراسیون و سازمان لیگ با این‌که رقم دستمزد آنها خیلی کم است، نگرفته‌اند.
به داوران گفتند لباس آستین‌بلند فصل قبل به شما دادیم!
همانطور که در ابتدای گزارش به آن اشاره شد، داوران لیگ برتری با فرارسیدن فصل سرما لباس آستین‌بلند ندارند که از آنها استفاده کنند و فدراسیون هم هیچ لباسی برای آنها خریداری نکرده است. مدیریت فوتبال کشور به داوران اعلام کرده که یک دست لباس آستین‌بلند مربوط به فصل سرما‌ سال گذشته در اختیار داوران مختلف گذاشته و آنها برای فصل جاری هم باید از همان لباس استفاده کنند و قرار نیست لباس جدیدی به آنها داده شود. جالب اینجاست که داوران از این مسأله هم نارضایتی زیادی دارند و برایشان قابل ‌تحمل نیست که فدراسیون یک دست لباس را برای استفاده در دو فصل به آنها داده باشد و به همین ترتیب خواهان خریداری لباس جدید آستین‌بلند برای خودشان از سوی فدراسیون هستند.
فغانی: داوران نه پول می‌گیرند نه لباس؛ فقط مقصرند
علیرضا فغانی بدون تردید در سال‌های اخیر بهترین داور ایران و یکی از بهترین داوران آسیا و جهان بوده که مسابقات بین‌المللی و فینال‌های بزرگی را هم سوت زده است. او در واکنش به مشکلات به وجود آمده اخیر برای داوران می‌گوید: «همه مردم در شرایط کنونی اقتصادی با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو هستند و داوران هم از این قاعده مستثنی نیستند. حالا توجه کنید که آنها از ابتدای لیگ تاکنون یک ریال هم از دستمزد خود را دریافت نکرده‌اند و من فکر نمی‌کنم که حق داوران زحمتکش این کم‌لطفی‌ها باشد. نگاه‌ها به جامعه داوری باید طوری باشد که فدراسیون پرداخت پول ناچیز داوران را در اولویت خود قرار دهد، نه این‌که تمام هزینه‌ها برای سایر حوزه‌ها باشد و به داوران که رسیدند، پولی برای پرداخت‌کردن نداشته باشد. البته مسئولان کمیته داوران هم در به وجود آمدن این شرایط و مشکلاتی که برای داوران به وجود آمده، مقصر هستند. آنها باید بتوانند حق داوران را بگیرند که تا الان کاری از دستشان برنیامده است.» فغانی با اشاره به موضوع لباس آستین‌بلند برای داوران هم گفت: «داوران برای مسابقات فصل جاری با توجه به فرارسیدن سرما درخواست لباس آستین‌بلند دادند که به آنها گفته شد؛ سال گذشته لباس آستین‌بلند داده‌ایم و امسال هم باید از همان‌ها استفاده کنید. موضوع لباس دیگر ساده‌ترین بحث است و در همه جای دنیا بهترین لباس و تجهیزات در اختیار داوران قرار می‌دهند. این‌جا هم با این‌که می‌گویند لباس ‌سال گذشته داده‌ایم، ‌اما به نظر من لباس فصل قبل برای فصل قبل است و برای فصل جدید باید لباس جدید به داوران بدهند، چون این کمترین حق آنها از این فوتبال است. حقوق که نمی‌گیرند،‌ لباس که نمی‌گیرند، آن‌وقت تمام کاسه و کوزه‌ها هم سر آنها در این فوتبال شکسته می‌شود».

نظر شما