شناسهٔ خبر: 23048482 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

دبیر ستاد حقوق بشر مطرح کرد

سعودی و رژیم صهیونیستی پاسخگوی نقض حقوق بشری خود باشند

دبیر ستاد حقوق بشر گفت:چرا عربستان سعودی، بحرین، کویت، امارات و رژیم صهیونیستی حقوق بشرشان زیر سوال نمی‌رود، اگر قائل به علت و معلول باشیم باید آن‌ها ده برابر ما زیر سوال بروند.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر در همایش انعکاس موازین حقوق بشر در قوانین کیفری ایران، اولین نعمت بزرگ الهی را نعمت بودن برشمرد و اظهار داشت: نعمت بودن از نعمت‌های پنهان خداوند است؛ خدواند نعمت‌ها را اسباغی یعنی به صورت فله‌ای، عطا کرده که برخی از نعمت‌ها آشکار و برخی پنهان هستند. وجود ما ضروری نبوده، اما وجود داریم.

وی افزود: دومین نعمت بزرگ نعمت انسانیت است، ما می‌توانستیم سنگ یا درخت و یا هر چیز دیگری باشیم، اما انسان شدیم؛ صاحب نطق واراده. سومین نعمت بزرگ نعمت هدایت است، چون نطق و اراده داریم و می‌توانیم تصمیم بگیریم پس نیاز به هدایت داریم. خداوند متعال در هدایت ما مُصِر بوده است. آمدن یکصد وبیست وچهار هزار پیامبر دلیل بر این است که حتما ما باید در نعمت هدایت موفق شویم. سُمُو نعمت هدایت هم نعمت ولایت است.
لاریجانی در ادامه تاکید کرد: حدیثی از امام رضا (ع) نقل شده که اسلام بر پنج پایه استواراست: نماز، زکات، روزه، حج و ولایت؛ و ولایت بر همه این‌ها اولویت دارد، ولایت از اصول اولیه هدایت است. مرحوم مجلسی در ذیل این حدیث ذکر می‌کند که تا به حال فکر می‌کردیم که ولایت از اصول دین است و در کنار بحث نبوت مطرح است، اما ولایت کار بسیار مهمی است و از اصول اولیه اسلام است.
وی با طرح این سوال که باید بدانیم ولایت چیست؟ تصریح کرد: معصومین علیه السلام به تفسیر ولایت را توضیح داده اند؛ ولایت چند رکن دارد، رکن اول؛ ما باید نسبت به نظام مشروع و مشروعیت نظام حساس باشیم. ما نمی‌توانیم بگوییم که به ما ربطی ندارد که چه کسی سر کار است، بسیار مهم است که چه کسی سر کار است. اهل فضل می‌دانند که در اول کتاب مکاسب بحث بر سر معایش الناس و بحث ولایت است، اگر حاکم مشروع باشد حمایتش بالکفایه واجب است و اگر نامشروع باشد هر گونه کمک به او و همکاری با او معاونت به اثم است.

نظر شما