شناسهٔ خبر: 23048382 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بررسي پيش نويس قطعنامه اي درباره شهر اشغالي قدس در شوراي امنيت

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از رويترز؛ شوراي امنيت سازمان ملل متحد در حال بررسي پيش نويس قطعنامه اي است که ­تاکيد خواهد کرد هرگونه تصميم درمورد وضع شهر قدس به هيچ وجه قانوني نيست و بايد لغو شود.

بر اساس اين گزارش، اين پيش نويس قطعنامه پس از پس از تصميم دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا درخصوص به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت اسرائيل ارائه شده و درحال بررسي است.
در اين پيش نويس قطعنامه يک صفحه اي که مصر آن را تهيه کرده است و روز شنبه در ميان کشورهاي عضو شوراي امنيت سازمان ملل متحد توزيع شد و خبرگزاري رويترز نيز به آن دسترسي پيدا کرده، به طور خاص به آمريکا يا ترامپ اشاره نشده است.
ديپلمات ها مي گويند اين پيش نويس مورد حمايت گسترده قرار دارد اما احتمالا آمريکا آن را وتو خواهد کرد.
ديپلمات ها افزودند شوراي امنيت ممکن است روز دوشنبه يا سه شنبه درمورد اين پيش نويس قطعنامه راي گيري کند. براي تصويب يک قطعنامه در شوراي امنيت 9 راي مثبت و هيچگونه وتو اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد يعني آمريکا، فرانسه، انگليس، روسيه و چين نياز است.
ترامپ اين ماه ناگهان چند دهه سياست آمريکا را زير پا گذاشت و با به رسميت شناختن شهر اشغالي  قدس به عنوان پايتخت اسرائيل ، خشم فلسطينيان را برانگيخت. رئيس جمهور آمريکا همچنين قصد دارد سفارت کشورش را در تل آويو نيز به قدس منتقل کند.
در پيش نويس قطعنامه ارائه شده درباره شهر اشغالي قدس تاکيد شده است هرگونه تصميم و اقدام با هدف تغيير وضع شهر اشغالي قدس هيچگونه جنبه قانوني ندارد، باطل است و بايد با توجه به قطعنامه هاي مربوطه شوراي امنيت لغو شود.
در اين پيش نويس همچنين از همه کشورهاي درخواست شده است با توجه به قطعنامه 478 شوراي امنيت سازمان ملل متحد، از باز کردن دفاتر ديپلماتيک در شهر مقدس قدس خودداري کنند.
در پيش نويس قطعنامه ارائه شده همچنين از همه کشورها درخواست شده است به قطعنامه هاي شوراي امنيت درباره شهر اشغالي قدس پايبند باشند و هيچگونه اقدامي را که مغاير با اين قطعنامه هاست به رسميت نشناسند.

نظر شما