شناسهٔ خبر: 23048309 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

تجربه دخالت دولت در فوتبال قايقراني و تيراندازي کافی است!

روزنامه جوان

بحث انتخابات فدراسيون‌ها كه پيش مي‌آيد، ناخود‌آگاه نگراني‌هايي را به دنبال خود مي‌آورد.مسئله مربوط به ديروز و امروز و اين دولت و آن دولت هم نيست.

صاحب‌خبر -
فريدون حسن
 بحث انتخابات فدراسيون‌ها كه پيش مي‌آيد، ناخود‌آگاه نگراني‌هايي را به دنبال خود مي‌آورد.مسئله مربوط به ديروز و امروز و اين دولت و آن دولت هم نيست. بد نيست حداقل براي روشن‌تر شدن خطر تعليق ورزش به خاطر دخالت‌هاي دولت نگاهي به چند مورد طي سال‌هاي گذشته بيندازيم.
    تعليق فوتبال
بزرگ‌ترين تعليق ورزشي را كمتر كسي است كه به ياد نداشته باشد.سازمان تربيت‌بدني، محمد دادكان  رئيس فدراسيون فوتبال را پيش از آنكه از آلمان و جام‌جهاني 2006 به ايران بازگردد، بركنار كرد و فيفا بلافاصله حكم تعليق فوتبال ايران را امضا كرد تا كميته انتقالي به مدت تقريباً يك سال امور فدراسيون فوتبال ايران را به دست بگيرد و اساسنامه آن را اصلاح كند، البته فوتبال شانس آورد كه بعد از پايان جام‌جهاني تقريباً هيچ رويداد مهمي در پيش نبود و تيم ملي و باشگاه‌هاي ايران چندان ضربه نخوردند اما همه فهميدند كه ورزش دنيا در اين مورد به خصوص با كسي شوخي ندارد.
   خطر از دست رفتن المپيك
المپيك لندن در پيش بود اما سايه تعليق كاملاً بر سر ورزش ايران احساس مي‌شد، حتي شنيده شد كه احتمال حضور ورزشكاران ايراني با پرچم المپيك هم در لندن 2012 وجود دارد. علت اين اتفاق از آنجا ناشي مي‌شد كه وزارت ورزش با دخالت مستقيم و عيان احمدرضا دنيا مالي رئيس فدراسيون قايقراني را بركنار كرد و جالب‌تر اينكه به هيچ كدام از مكاتبات فدراسيون جهاني نيز پاسخ مناسبي نداد تا كل ورزش كشور در آستانه يك تعليق جدي قرار بگيرد. اين خطر البته با مجاب كردن دنيا مالي به استعفا و اعلام آن به فدراسيون جهاني هرچند برطرف شد اما مشابه آن براي تير و كمان و شنا هم اتفاق افتاد تا باز هم ثابت شود دولتي‌ها نمي‌خواهند دست از دخالت در امور فدراسيون‌هاي ورزشي  بردارند.
    قصه ناتمام تيراندازي
آخرين نمونه دخالت وزارت ورزش در امور فدراسيون‌ها مربوط به فدراسيون تير‌اندازي است.سال 1393 وزارت ورزش انتخابات اين فدراسيون را برگزار كرد و رأي به بركناري مهدي هاشمي داد؛حكمي كه به يكي از جنجال‌برانگيزترين حكم‌هاي تاريخ ورزش ايران تبديل شد. اعتراض‌ها جواب داد و ديوان عدالت اداري انتخابات و نتيجه آن را باطل اعلام كرد، حتي نام مهدي هاشمي به عنوان رئيس فدراسيون تيراندازي ايران در فدراسيون جهاني باقي ماند اما وزارت ورزش قصد تمكين ندارد.اين اتفاق تنها حاصل سليقه شخصي، كينه‌هاي شخصي و اعمال سليقه از سوي وزارت ورزش است؛ اختلافي كه مي‌تواند درست مانند داستان قايقراني خطر تعليق براي كل ورزش كشور را در پي داشته باشد اما وزارت ورزش  با لجاجت تمام حرف خودش را مي‌زند.

نظر شما