شناسهٔ خبر: 23048169 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

امیرآبادی:

نگاه توسعه غربی در دولت مانع اجرای اقتصاد مقاومتی است

عضو هیأت رییسه مجلس بزرگترین معضل در دولت در زمینه اقتصاد مقاومتی را نگاه توسعه غربی دانست و گفت: به جای الگوی پیشرفته اسلامی که متناسب با فرهنگ کشور است، از مدل های غربی پیروی می کنند و به همین دلیل است که اقتصاد مقاومتی محقق نمی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، احمد امیرآبادی فراهانی امروز در کارگاه آموزشی منطقه ای سازمان بسیج مهندسین صنعتی کشور در مجتمع فرهنگی آموزشی یاوران حضرت مهدی(عج) قم با بیان اینکه اراده ای از سوی دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی وجود ندارد، گفت: حتی برای پیشبرد کار هم از سوی دولت الگویی ارائه نشده است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شعارهای رهبر معظم انقلاب در زمینه اقتصاد مقاومتی در سال های متمادی، اظهار کرد: اخیرا کتابی از سوی یکی از دولتمردان درباره اقتصاد مقاومتی تدوین و چاپ شده که همه محتوای آن براساس نظرات «کینز» است؛ کجای چنین نظراتی با اقتصاد مقاومتی همخوانی دارد؟

وی با بیان اینکه موانع زیادی بر سر راه اجرای اقتصاد مقاومتی وجود دارد که برخی از آن ها ملموس است، به اصل 44 قانون اساسی اشاره و خاطرنشان کرد: این اصل در هیچ دولتی خوب اجرا نشده است.

عضو هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به بدهکاری حدود 130 هزار میلیاردی دولت به سازمان تأمین اجتماعی، تصریح کرد: در این جا نیز به عنوان اجرای اصل 44 و واگذاری به بخش خصوصی، چندین پتروشیمی که متعلق به دولت و زیر نظر وزارت نفت است را به سازمان تأمین اجتماعی و وزیر رفاه تحویل داده اند چون دولت چنین پولی ندارد؛ در واقع پتروشیمی از زیر نظر یک وزارتخانه تخصصی خارج شد و تحت نظر وزیر غیر تخصصی رفاه قرار گرفت؛ از سوی دیگر همانطور که می دانید در بیشتر دولت ها، هیأت مدیره های وزارت خانه ها متعلق به قوم و خویش و هم جناحی هاست و مجلس هم به خاطر دولت زدگی که دارد، در این جریانات سکوت کرده و یا در صورت اقدام هم به نتیجه ای نرسیده است.

بانکها بلای جان تولیدکنندگان داخلی

وی با بیان اینکه بانک ها از دیگر موانع تحقق اقتصاد مقاومتی است، بیان داشت: بانک ها قانون بانکداری اسلامی را رعایت نمی کنند و در سود و زیان مشتری شریک نمی شوند؛ فرم ها و تعهدات یک جانبه ای از مشتریان می گیرند و چه بلایی که بر سر تولید کنندگان آورده اند؛ هزینه های تولید برای تولیدکنندگان در کشور ما بسیار بالاست و مجلس و دولت در این زمینه مقصر هستند؛ تولید کنندگان در 73 موضوع مالیات و عوارض پرداخت می کنند؛ یکی از مشکلات مشخص و مهم تولید کنندگان بانک ها است و سود تسهیلاتی که بعد از کلی تخفیف و لطف پرداخت می شود، 15 درصد است؛ اما فرمول این 15 درصد را طوری قرار می دهند که حداقل 20 درصد از تولید کننده تسهیلات بگیرند؛ در واقع اعلام تسهیلات 15 درصد است اما اعمال آن 20 درصد است.

بیش از ۹۰ درصد عوارض و مالیات تولید کنندگان به جیب دولت میرود

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بخشی از مالیات هایی که یک تولید کننده باید بدهد شامل 27 درصد سازمان تأمین اجتماعی، 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده، 25 درصد مالیات عملکرد می شود؛ بودجه 97 نیز به گونه ای طراحی شده که بخش اعظم هزینه ها به گردن تولید کننده است؛ اگر این درصدهایی که باید تولید کننده مالیات و عوارض بدهد جمع کنید، بیش از 80 تا 90 درصد این هزینه ها به جیب سازمان ها و اداره های دولتی می رود.

وی به هزینه های سازمان استاندارد اشاره کرد و گفت: سازمان استاندارد ملی هزینه های بازرسی را چندین برابر کرده است؛ صاحب یک کارخانه می گفت که ناظران برای سرکشی و بررسی به کارخانه آمدند و برای 45 دقیقه که در کارخانه دور زدند، 3 میلیون تومان از ما پول گرفتند؛ افزون بر ناظر استاندارد، ناظران بهداشت، محیط زیست و چندین نهاد دیگر را هم اضافه کنید؛ در چنین وضعیتی محصول داخلی چگونه می تواند وارد صحنه رقابت شود؟

شرح ماجرای چرایی گران شدن بنزین و انرژی

وی با تأکید بر اینکه بانک ها هزینه های اختلاس، سوء مدیریت و هزینه های داخلی خود را از تولید کنندگان و مردم می گیرند، ادامه داد: تولید کننده های ما در این شرایط راهی جز گران فروختن کالای خود ندارند؛ دولت در تبصره 18 که به مجلس داده، می خواهد در بودجه سال آینده 18 هزار میلیارد تومان از درآمد بخش انرژی کسب کند و با محاسباتی که انجام شد، بنزین باید بین هزار و 300 تا هزار و 600 تومان به فروش برسد تا بتواند به این رقم برسد؛ قیمت گذاری حامل های سوخت نیز در حیطه اختیارات دولت است.

امیرآبادی فراهانی بزرگترین معضل در دولت در زمینه اقتصاد مقاومتی را نگاه توسعه غربی دانست و گفت: به جای الگوی پیشرفته اسلامی که متناسب با فرهنگ کشور است، از مدل های غربی پیروی می کنند و به همین دلیل است که اقتصاد مقاومتی محقق نمی شود؛ سالانه 9 میلیون سفر خارجی داریم و دولت با افزایش عوارض خروج از کشور می خواهد درآمد کسب کند، در حالی که برخی سفرهای خارجی ضروری است؛ بودجه بر مبنای عملکردی که دولت ارائه داده کاملا بر اساس توسعه غربی است و هیچ نگاهی به اقتصاد مقاومتی وجود ندارد.

بانکها و مدیرانی که از ابتدای انقلاب در جایگاه خود جابهجا میشوند

وی با تأکید بر بهره گیری از ظرفیت های داخلی کشور، افزود: یکی از ظرفیت های داخلی بانک ها هستند که تولیدکنندگان را اصلا همراهی نمی کنند؛ در بخش مسکن، آپارتمان ها را به اجرا می گذارند، در بخش صنعت کارخانه ها را به اجرا می گذارند و در همین قم، اجرایی ثبت قم افزایش زیادی داشته است که عامل همه آن ها هم بانک ها هستند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بسیاری از مشکلات کشور از بانک است و بیشترین حقوق های نجومی هم در بانک ها داده شده است که تصمیمات آن مجمعی و هیأت مدیره ای گرفته می شود؛ در همین بانک ها هم حدود 50 تا 60 نفر هستند که از ابتدای انقلاب بوده اند و هر چند سال جا به جا می شوند، چنانکه گویی از ابتدای انقلاب تا امروز شخص دیگری غیر از آن ها متخصص این امر نبوده است.

وی بیمه ها را از دیگر موانع اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: بیمه های اجتماعی اوضاع خوبی ندارند و باید تلاش کنیم که وضعیت درست شود، اما بیمه های بازرگانی و تجاری ما دست افراد سیاسی افتاده است؛ یکی از بزرگترین شرکت های بیمه ای کشور ما از سوی یک پزشک بازنشسته اداره می شود که پس از بررسی مشخص شد که برادر او در دفتر ستاد رییس جمهور به عنوان مشاور بوده و برادر خود را به عنوان مدیر عامل آن شرکت قرار داده است؛ این بیمه ها برای این که ورشکست نشوند، بیشترین فشار را به بخش خصوصی می آورند و هزینه های سوء مدیریت را از این طریق تأمین می کنند.

عضو هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی به مالیات به عنوان دیگر مانع تحقق اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و بیان داشت: در بودجه سال جاری پیش بینی شده که پایه مالیات را چندین درصد اضافه کنند؛ پایه مالیاتی زمانی باید افزوده شود که بازار رونق داشته باشد؛ به عنوان نمونه فردی در سال 93، 7 میلیون تومان مالیات پرداخت کرده بود و در سال جاری به او گفته شده که باید 70 میلیون تومان مالیات پرداخت کند، در حالی که از سال 92 بازار با رکود مواجه بوده است.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی مجلس به بودجه رأی می دهد و دولت هم اجرا می کند، تصریح کرد: در سال جاری به هزینه های جاری کشور اضافه شده و در مقابل بودجه عمرانی کاهش یافته است؛ باید برای مردم شفاف سازی شود که این اقدامات بر چه اساسی صورت می گیرد؛ قیمت بنزین از 300 تومان به تدریج تا هزار تومان افزایش پیدا کرد اما یارانه هیچ افزایشی نداشت و الان هم قرار است به لیتری هزار و 500 برسد و در عین حال یارانه چندین میلیون نفر را هم قطع کنند؛ مردم از ما می پرسند که این پول ها کجا می رود؟ از طرف دیگر یک ماه حقوق نیروهای مسلح را 23 روزه می دهند؛ مردم چنین چیزی را نمی پذیرند و فکر می کنند که ما آن ها را می خوریم یا می دزدیم.

خطرات احتمالی بودجه ۹۷

امیرآبادی فراهانی با اشاره به اینکه دولت به قدری فربه و بزرگ شده و هزینه های آن بالا رفته که نمی تواند گزارش عمرانی بدهد، از تصمیم دولت در بودجه 97 مبنی بر اینکه بخشی از هزینه های دولت را باید استان ها بدهند، انتقاد کرد و گفت: در جای دیگر مطرح شد که دولت می خواهد اجرای هدفمندی یارانه ها را به دهیاران بدهد؛ افرادی که چنین مطالبی را مطرح می کنند خودشان در تهران نشسته اند و دستشان به کسی نمی رسد و از اقدام این کار می ترسند، دهیاران چگونه می توانند یارانه قطع کنند؟ همه اهالی روستا قوم و خویش دهیار هستند و نه تنها یارنه ها حذف نمی شود که بیشتر هم می شود.

وی در ادامه اظهار کرد: همچنین دولت در بخش بهداشت و آموزش و پرورش می خواهد کاری کند که حقوق کارمندان از سوی استانداری پرداخت شود؛ دولت که در سطح کلان است گاهی در واریز حقوق با کمبود بودجه مواجه می شود، استاندار چگونه می خواهد چنین کاری انجام دهد و برای چنین کاری چقدر باید به مردم فشار وارد کند و مالیات بگیرد؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: کشور با وجود دشمنان متعدد و رفع نشدن تحریم ها و آفتاب تابان نشدن برجام با قانون کاتسا چگونه انتظار دارد که استانداری ها حقوق معلمان، بخش بهداشت، ایثارگران و دیگر ارگان های دولتی را بدهد؟ در چنین وضعیتی به زودی شاهد خواهیم بود که معلمان در مقابل استانداری ها تجمع کرده و اعتراض می کنند.

۸ هزار کارگر ایران خودرو سفارش شده نمایندگان مجلس هستند

وی با تأکید بر اینکه هیچ کدام از این اقدامات برگفته از تفکر اقتصاد مقاومتی نیست، ابراز کرد: در صنایع دفاعی و در کارخانه های موشک سازی جوانانی متدین، خوشفکر و شایسته مشغول به کار هستند؛ حدود 3 هفته پیش با رییس ایران خودرو صحبت می کردم و مطرح شد که اوضاع ایران خودرو اصلا خوب نیست و از 60 هزار کارگر، 8 هزار نفر آن ها با سفارش نماینده های مجلس وارد ایران خودرو شده اند؛ فقط یک نماینده مجلس 300 نفر را برای کار در ایران خودرو معرفی کرده است؛ تا زمانی که کار به جای اینکه برای خدا باشد، برای رأی است، وضع ما همین خواهد بود؛ نمایندگان برای اینکه رأی بیاورند آشنایان، اقوام و هم جناحی های خود را در بخش های مختلف سازمان ها و ادارات معرفی می کنند.

عضو هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی افزود: مدیران و کارگرانی که مهارت ندارند و در جایی مشغول می شوند که تخصص ندارند، تبدیل به موانع تحقق اقتصاد مقاومتی می شوند؛ اگر مدیری مشکلی در کار خود نداشته باشد و از کسی باج نگرفته باشد، بدون هیچ هراسی اجازه تحقیق و تفحص به بازرسان می دهد.

وی گمرگ را از دیگر موانع اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: دستورالعمل های خلق الساعه از جمله این مشکلات گمرکی است؛ در مقطعی به یکباره اعلام می کنند که عوارض ماشین چند درصد بالا می رود و چندین نفر صاحب سرمایه های کلانی می شوند.

امیرآبادی فراهانی در بخش بعد به مسأله قاچاق پرداخت و تصریح کرد: طبق آخرین آمار از مبادی رسمی کشور 15 میلیارد دلار قاچاق وارد کشور می شود در حالی که آمار واقعی فراتر از این ارقام است؛ چه کسانی پشت این قضیه هستند که جلوی قاچاق گرفته نمی شود؟ افرادی در این زمینه دست دارند که موجب تعجب ماست؛ در بحث تخلفات مؤسسات مالی و اعتباری ورود کردیم و در موضوع غذا و دارو بررسی هایی انجام شد و با فشارهایی که آورده شد، معاون وزیر را تغییر دادند.

عدم شفافیت از بزرگترین مشکلات کشور

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی عدم وجود شفافیت را یکی از بزرگترین معضلات کشور دانست و تأکید کرد: باید در همه زمینه ها شفاف سازی صورت گیرد و نمایندگان مجلس اعلام کنند که روز اولی که به مجلس رفتند دارایی خود و اعضای خانواده آن ها چه چیزهایی بوده است؛ برای اجاره دفتر نمایندگی در شهرستان مبلغ 5 میلیون تومان به هر نماینده داده می شود، ممکن است نماینده ای پول داشته باشد و دفتری را رهن کند و آن 5 میلیون تومان ذخیره برای خودش شود؛ چنین چیزی هم مشکل ندارد ولی باید شفاف به مردم گفته شود.

عضو هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تفکر بسیجی و روحیه جهادی تنها چیزی است که می تواند در این شرایط یاری گر کشور باشد؛ هر جا روحیه جهادی و تفکر بسیجی وارد شد، ما پیروز شدیم؛ در اقتصاد، بانک، گمرک، مالیات و مناطق آزاد ویژه کشور به جای تفکر بسیجی و عشق به خدا، عشق به پول و رانت است.

وی افزود: بحث اشرافی گری که به دنبال رانت خواری است با سرمایه گذاری سالم که کار آفرینی ایجاد می کند، فرق دارد؛ وظیفه ما حمایت از تولیدکننده است در حالی که برخی تصور می کنند که ما از این حمایت ها سود و منفعتی می بریم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حل مشکلات اقتصادی کشور کاری از دست اتاق بازرگانی و تعاون ساخته نیست، تأکید کرد: حتی رییس اداره تأمین اجتماعی هم نمی تواند کار آنچنانی بکند؛ تا دولت سیاست گذاری صحیح انجام ندهد، ریل گذاری مجلس درست نباشد، اقتصاد درست نمی شود؛ دولت باید به شیوه صحیح این قطار را پیش ببرد و افراد سالم و دلسوز در لوکوموتیو بنشاند تا اقتصاد مقاومتی ایجاد شود.

وی به تأکیدات چندین ساله رهبر معظم انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی اشاره و اظهار کرد: با وجود این تأکیدات، کاری از پیش نمی رود؛ به همین دلیل نیروهای انقلابی در این زمینه وظیفه سنگینی دارند و باید با روحیه جهادی و تفکر بسیجی کار را به دست بگیرند./840/پ۲۰۱/ق

نظر شما