شناسهٔ خبر: 23047003 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

حسینی خبر داد:

۶۸ اثر تاریخی استان مرکزی در آستانه ثبت ملی

گروه اجتماعی: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: : ثبت 68 اثر تاریخی، طبیعی و ناملموس استان مرکزی در فهرست آثار ملی کشور در دستور کار قرار گرفته است. پرونده‌های این آثار تهیه و جهت ثبت نهایی به کمیته ثبت حرایم سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، سید محمد حسینی مدیرکل میراث فرهنگی گفت: تاکنون 887 اثر شامل 85۱ اثر تاریخی،۲۶ اثر معنوی و10 اثر طبیعی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و طی اقدامات انجام گرفته ثبت 50 اثر تاریخی، ۱۰ اثر طبیعی و ۸ در دستور کار قرار گرفته است.
وی ادامه داد: ثبت 68 اثر تاریخی، طبیعی و ناملموس استان مرکزی در فهرست آثار ملی کشور در دستور کار اداره‌کل میراث فرهنگی استان قرار گرفته است. پرونده‌های این آثار تهیه و جهت ثبت نهایی به کمیته ثبت حرایم سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال شده است. این آثار گنجینه‌های بی‌نظیر معماری ایرانی، اسلامی، درخت‌های کهنسال و رسوم دیرسال استان هستند که به عنوان بخشی از تاریخ و فرهنگ و هویت استان حایز اهمیت هستند.
حسینی افزود: اداره‌کل میراث فرهنگی استان توانست در سال گذشته رتبه دوم ثبت آثار در کشور را بدست آورد و امیدواریم با ثبت ۶۸ اثر دیگر در سال جاری بتوانیم جایگاه استان را در این حوزه حفظ و حتی آن را به رتبه نخست کشوری ارتقا بخشیم.
وی در پایان خاطر نشان کرد: قنات ابراهیم آباد اراک تنها اثر استان است که در فهرست آثار جهانی سازمان یونسکو ذیل ردیف قنوات ایرانی در دولت تدبیر و امید به ثبت رسیده و میراث فرهنگی استان در صدد ایجاد زیر ساخت‌های مورد نیاز جهت ثبت آثار دیگر در این فهرست است.

نظر شما