شناسهٔ خبر: 23046452 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

کاهش متوسط درآمد نان‌آور خانوارها

صاحب‌خبر -

به گزارش ايسنا، دکتر داوود سوري در نشست «فقر در ايران» که در وزارت رفاه برگزار شد، به ارائه گزارشي از طرح مطالعاتي ترسيم چشم انداز حوزه تحت پوشش نظام رفاه اجتماعي و تامين اجتماعي در سناريوهاي مختلف اقتصاد کشور پرداخت و اظهار کرد: در يک بازه زماني 11 ساله از سال 84 تا 94 روند تغيير رفاه در خانوار را تحليل کنيم، مشخص مي‌شود، ارتباط رفاه خانوار با سياست‌هاي اتخاذ شده در اين مدت چه تاثيري گذاشته است.

وي افزود: در اين بازه زماني شاهد نوسانات بسيار مهمي هستيم. با گذشت دو سال از دولت نهم با افزايش بي سابقه قيمت نفت روبرو شديم، پس از آن بحث هدفمندي يارانه ها پيش آمد و سپس درگير تحريم شديم. در نهايت دولت يازدهم با رويکردهاي جديد روي کار آمد و با کاهش قيمت نفت و رفع تحريم ها مواجه شديم.

اين مدرس و پژوهشگر اقتصادي با مروري بر وضعيت اقتصاد و نرخ رشد اقتصادي در کشور گفت: طبق تحليل هاي مربوط به توزيع درآمد حقيقي خانوار، مي‌توان گفت که هم در روستاها و هم شهر توزيع درآمد مناسبتر شده، اما متوسط و ميانگين درآمد غالب مردم به نوعي کاهش يافته است. کاهش هزينه خانوار نيز در اين بازه زماني رخ داده است.

سوري ادامه داد: متوسط سن خانوار از 27.9 به 32.1 سال رسيده است و سن سرپرستان خانوار از 45.7 به 49.6 رسيده است. برعکس بعد خانوارها در حال کوچکتر شدن است.

کاهش متوسط درآمد نان‌آور خانوارها

وي با بيان اينکه در اين بازه زماني متوسط درآمد افراد نان آور کم شده که نشان مي‌دهد اقتصاد ما نتوانسته توليد درآمد کند گفت: نيازمند اندازه گيري خط فقر هستيم که برآوردها و تعاريف مختلفي براي آن مطرح شده اما در هر صورتي تعريف شود بايد حداقل استانداردهاي لازم را در بر بگيرد.

اين مدرس و پژوهشگر اقتصادي با بيان اينکه در اين پروژه، دوخط فقر پايين و بالا را درنظر گرفتيم و هدف اين بود دامنه‌اي را درنظر بگيريم که مباحث مربوط به خط فقر را پوشش دهد گفت: وجه متمايز کننده هزينه‌اي است که خانوار براي تامين اقلام غيرخوراکي متحمل مي شوند.

کاهش نابرابري در جامعه

به گفته سوري طبق فقر بر مبناي درآمد و هزينه خانوارها، در طول سال هاي ذکر شده، فقر روند فزاينده‌اي داشته بويژه از سال 90 به بعد شتاب بيشتري مي گيرد و روند فقر در کنار افزايش بي‌ثباتي اقتصادي کاملا مشهود است.

وي افزود: در مقابل نابرابري در جامعه کاهش يافته است. نابرابري معيار خوبي است، اما تنها معيار براي بررسي رفاه خانوار نيست. کاهش نابرابري وقتي شاخص خوبي است که آن را در کنار افزايش سطح رفاه خانوار ببينيم.

اين مدرس و پژوهشگر اقتصادي با اشاره به فقر چندبعدي اعم از آموزش، دارايي، درآمد و مسکن عنوان کرد: دو معيار براي فقر آموزش وجود دارد نخست اينکه خانوار فرزند در سن مدرسه اما بازمانده از تحصيل نداشته باشند و دوم آنکه افراد بزرگسال حداقل تحصيلات ابتدايي داشته باشند.

وي افزود: شاخص دوم فقر از بعد دارايي است که دسترسي به وسايل ارتباط جمعي، وسايل حمل و نقل و وسايل زندگي را شامل مي شود. در شاخص فقر از بعد درآمدي نيز اولين نشانه را تامين کالري خانوار و تامين حداقل غذاي مورد نياز خانوار درنظر گرفتيم.

سوري ادامه داد: فقر از بعد منبع درآمدي و پايداري منبع درآمد نيز به اين برمي‌گردد که چه ميزان از درآمد ثابت و چه ميزان از محل هدفمندي و کمک خيريه ها تامين مي‌شود. فقر از بعد مسکن نيز از دو حيث تسهيلات محل زندگي و مساحت محل زندگي بررسي شده است.

افزايش فقر در تمام گروه‌هاي سني

سوري با اشاره به ويژگي‌هاي خانوار فقير گفت: وجود زنان سرپرست خانوار احتمال فقر را افزايش مي دهد. با افزايش سطح تحصيلات خانوار از ميزان فقر خانوار کاسته مي‌شود. همچنين با افزايش بعد خانوار، ميزان فقر افزايش مي يابد.اين مدرس و پژوهشگر اقتصادي با اشاره به هرم سني جمعيت و فقر گفت: تحليل‌ها نشان مي‌دهد فقر در تمام گروه‌هاي سني در زن و مرد افزايش يافته است و در موارد بسياري فقر خانوار به فرزندانشان منتقل شده است.

وي به بررسي ارتباط رفاه اقتصادي خانوار در جمعيت تحت پوشش سازمان تامين اجتماعي پرداخت و عنوان کرد: طي سال‌هاي 84 تا 94 ، درصد فقر کساني که هيج حق بيمه‌اي به تأمين اجتماعي نپرداخته‌اند نسبت به کساني که پرداختي به تأمين اجتماعي داشته‌اند بيشتر است.

برچسب‌ها:

نظر شما