شناسهٔ خبر: 23046272 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سازمان 'آلبا' ائتلافی علیه نفوذ و مداخله امپریالیسم جهانی در آمریکای لاتین

تهران - ایرنا - نشست شورای سیاسی ائتلاف 'آلبا' در حالی اواخر روز پنج شنبه در هاوانا برگزار شد که وزرای خارجه کشورهای عضو این سازمان آمریکای لاتین بر مقابله با نفوذ و دخالت های جهانی از جمله اقدامات مخرب واشنگتن در این منطقه تاکید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا، پایگاه اینترنتی هرالد تریبیون آمریکای لاتین در گزارشی در مورد این نشست عنوان کرد: نشست وزرای خارجه ائتلاف بولیواری برای مردم آمریکای ما(آلبا)خواستار مقابله با کمپین بین المللی علیه ونزوئلا و همچنین تقویت همگرایی منطقه ای شد.
دراین نشست وزرای خارجه کوبا، ونزوئلا،بولیوی،نیکاراگوئه، اکوادور و السالوادور حضور داشتند. این نشست همزمان با سیزدهمین سالگرد تشکیل این سازمان برگزار شد.
در این نشست برونو رودریگز وزیر خارجه کوبا تصریح کرد: سازمان آلبا به تحرک بیشتر نیاز دارد.
وی خاطرنشان کرد که در سال 2017 تغییرات زیادی در عرصه بین الملل رخ داد که از ان جمله می توان به افزایش اقدامات مخرب آمریکا در امریکای لاتین و حوزه کارائیب، تشدید تجاوز واشنگتن علیه ونزوئلا و افزایش تهدیدها علیه صلح و امنیت اشاره کرد.
اعضای سازمان آلبا در این نشست مسائل سیاسی جهان از جمله اقدامات علیه ونزوئلا و تحریم های جدید امریکا و اتحادیه اروپا علیه کاراکاس را بررسی کردند.
در این نشست یک روزه شرکت کنندگان در مورد مکانیزم های همکاری برای پیش بینی و پاسخ به فجایع طبیعی از جمله طوفان های ایرما و ماریا که خسارات سنگینی به کشورهای حوزه کارائیب وارد کرد، تبادل نظر کردند.
خبرگزاری کوبایی پرنسالاتینا نیز در گزارشی در مورد این نشست عنوان کرد:در این نشست برونو رودریگز وزیر خارجه کوبا عنوان کرد که این نشست پاسخی به اوضاع سیاسی منطقه از جمله هجوم امپریالیسم جهانی علیه فرآیندهای پیشرو در امریکای لاتین است.
این مقام ارشدکوبا تصریح کرد: آمریکای لاتین و حوزه کارائیب با تهدید های فزاینده علیه صلح وامنیت جهانی روبرو و همچنین تجاوز غیرمتعارف علیه ونزوئلا روبرو بوده است. با این حال عوامل امپریالیسم جهانی نمی تواند علیه انقلاب بولیواری ونزوئلا اقدام کنند.
رودریگز ضمن اعلام حمایت شورای سیاسی آلبا از ونزوئلا در ادامه بر لزوم تقویت جایگاه سازمان آلبا در آمریکای لاتین تاکید کرد.
به گزارش ایرنا، 'اتحاد بولیواری برای مردم آمریکای ما (آلبا)ˈ، در تاریخ 14 دسامبر سال 2004 با توافق هوگو چاوز رئیس جمهوری وقت ونزوئلا و ˈفیدل کاستروˈ رییس جمهوری سابق کوبا و به منظور مقابله با استیلای ایالات متحده و منطقه تجارت آزاد آمریکا در هاوانا پایتخت کوبا تشکیل شد. سپس، در سال 2006 بولیوی، 2007 نیکاراگوئه و در سال 2008 هندوراس به این گروه پیوستند.
آلبا اکنون علاوه بر ونزوئلا ، کوبا، بولیوی، نیکاراگوئه و هندوراس، کشورهای اکوادور، دومنیکا، آنتیگوا و باربودا و سان ویسنته و لاس گرانادیناس را در عضویت دارد.
اروپام**9234** مترجم: اطهراینانلو - انتشاردهنده: محمد حسن دوستارگان

انتهای پیام /*

نظر شما