شناسهٔ خبر: 23045679 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

بسته اخبار برگزیده/ ۲۵ آذر

«بیت کوین» نخرید/ روستا‌هایی که کارت قرمز گرفتند/ چتر آلودگی هوا بر سر تبریز

خبرگزاری میزان- «بیت کوین» نخرید، روستا‌هایی که کارت قرمز گرفتند، چتر آلودگی هوا بر سر تبریز و را در بسته اخبار برگزیده بخوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، «بیت کوین» نخرید، روستاهایی که کارت قرمز گرفتند، چتر آلودگی هوا بر سر تبریز و را در بسته اخبار برگزیده بخوانید.

علت گرانی آجیل شب یلدا چیست؟

جام جم: با قرار گرفتن در آستانه شب یلدا، قیمت برخی خوراکی‌های این شب همچون آجیل روند افزایشی به خود گرفته است بطوریکه برخی از فروشندگان و اصناف از افزایش ۱۵ درصدی و برخی نیز از افزایش ۳۰ درصدی خبر می‌دهند افزایشی که هرساله اغلب به همین مناسبت به دلیل بالا بودن تقاضا رخ می‌دهد. رئیس اتحادیه صنف خشکبار و آجیل فروش بازار خشکبار در آستانه شب یلدای امسال را غنی دانست. خوشبختانه کمبودی ازاین لحاظ وجود ندارد، اما از یکی دوماه پیش تا به امروز با افزایش قیمت روبه رو بوده ایم که ارتباطی با شب یلدا ندارد و به تغییر تعرفه واردات و همچنین افزایش نرخ ارز مرتبط است درعین حال کیفیت محصولات امسال نیز مانند سال گذشته نیست. مقدار آن کافی، اما کیفیت ضعیف‌تر است. همچنین در صنف آجیل فروشان و در زمان‌های پرفروش، افرادی به صورت موقت و به عنوان فروشنده وارد بازار می‌شوند، در حالیکه سر رشته‌ای از آجیل و خشکبار و نیز اطلاعی نسبت به جنسی که می‌فروشد ندارند؛ توصیه می‌کنیم مردم از جا‌هایی که دارای مجوز اتحادیه هستند خرید کنند تا در صورت بروز مشکل، اتحادیه بتواند به آن رسیدگی کند. پسته و بادام از جمله اقلامی هستند که نسبت به سال گذشته افزایش قیمت بیشتری داشته‌اند، طبق برآوردی که انجام دادیم، آجیل نسبت به سال گذشته ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش قیمت داشته است. پسته ازجمله اقلامی است که نوسان نرخ ارز و کمبود تولید نیز بر نرخ آن تاثیرگذار است، اگر نرخ ارز ۱۰۰ تومان افزایش پیدا کند، تاثیر آن بر قیمت پسته ۸۰۰ تا ۹۰۰ تومان در هر کیلو خواهد بود. در حال حاضر قیمت متوسط هر کیلوگرم پسته ۹ دلار است و بطور کلی قیمت‌های این کالا از شش تا هفت دلار شروع می‌شود و تا ۱۶ دلار نیز پیش می‌رود. تنها محصولی که مورد توجه قرار نگرفته بادام هندی است و ثبت سفارش واردات آن نیز بسته است. بادام هندی از جمله اقلامی است که در جامعه مصرف زیادی دارد و اجازه ورود قانونی برای واردات آن وجود ندارد. با تغییر تعرفه واردات و نیز افزایش نرخ دلار، محصولات وارداتی از جمله تخمه آفتابگردان، تخمه کدو و مغز بادام نیز افزایش قیمت داشته‌اند. مردم می‌توانند در خصوص شکایات خود با اتحادیه به شماره ۳۳۱۱۲۳۱۳ و یا اتاق اصناف به شماره ۱۲۴ تماس بگیرند.

«بیت کوین» نخرید حتی اگر بانک مرکزی مجوز داد

تسنیم: یک متخصص در مطالعات استراتژیک اقتصادی با اشاره به ممنوعیت بیت کوین در چین و تبدیل ایران به یک بازار مناسب برای بازاریابان این حوزه هشدار داد که حتی اگر بانک مرکزی هم مجوز داد، بیت کوین نخرید، این بازار مخرب است. او با تشریح وضعیت بازارهای مختلف پولی و بانکی، بورس و ...، معتقد است رکود و شرایط فعلی اقتصاد در بخش‌های مختلف، مردم را برای حفظ ارزش دارایی‌ها، به سمت خرید طلا و ارزها و حتی به تشویق برخی سودجویان به سمت پول‌های دیجیتال سوق داده است که در نهایت گرایش به خرید بیت کوین و ... به ضرر مردم خواهد بود به آن‌ها آسیب خواهد زد. او معتقد است بیت کوین پول نیست و عمده پول‌های دیجیتال در مسیر انجام فعالیت‌های غیرقانونی و خلافکارانه مورد استفاده قرار می گیرد.

لاریجانی پشت فرمان دنای جدید

میزان: همزمان با بازدید رئیس مجلس از کارخانه خودروسازی ایران خودرو، خط تولید خودروهای دنا پلاس توربو شارژ و پژو ۲۰۷ صندوق‌دار اتوماتیک به بهره‌برداری رسید.

«بیت کوین» نخرید/ روستا‌هایی که کارت قرمز گرفتند/ چتر آلودگی هوا بر سر تبریز


حال‌و روز آوارگان میانماری در روزهای بارانی

مشرق: مشکلات آوارگان روهینگیایی در اردوگاه پناهندگی بلوخالی بنگلادش هنگام باراش باران.

«بیت کوین» نخرید/ روستا‌هایی که کارت قرمز گرفتند/ چتر آلودگی هوا بر سر تبریز


روستاهایی که کارت قرمز گرفتند

ایسنا: در پی زلزله 21 آبان سرپل ذهاب و ایلام، در یکی از شهرهای استان ایلام صداهایی از زمین شنیده می‌شد که تیم تحقیقاتی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله احتمال می‌دهد این امر به دلیل رخداد دو پدیده همزمان با هم است که برای اعلام نظر قطعی علاوه به نصب دستگاه‌های لرزه نگار در منطقه درحال مطالعاتی در این زمینه هستند. معمولا بعد از رخدادهای لرزه‌ای شایعاتی در خصوص دیدن نور آبی در آسمان،‌ ربط دادن زلزله‌های بزرگ به هارپ و دیدن اشیا ناشناخته در آسمان منتشر می‌شود که این شایعات بی‌اساس است. در زلزله بم نیز این شایعات منتشر شد و بعد از آن در زلزله بزرگ 21 آبان نیز در یکی از شهرستان‌های استان ایلام گزارشی از شنیده شدن صداهایی از زمین ارائه شد که در این راستا تیمی از محققان پژوهشگاه بین‌المللی زلزله به سرپرستی دکتر ابراهیم حق‌شناس و با همکاری وحید تاجیک، پرهام معماریان، معصومه رخشنده، محمد علی زارع و پریسا مبین مطالعاتی را در این زمینه آغاز کردند که به گفته آنها این صداها در همه زلزله‌ها شنیده می‌شود و ناشی از شکستگی در سنگ‌ها است. حق شناس با اشاره به لغزش صفحه‌ای سنگی سرابله استان ایلام با بیان اینکه این لغزش به فاصله 150 کیلومتری رومرکز پس از زلزله 21 آبان سرپل ذهاب رخ داده است، گفت که بر اثر این لغزش یکسری ترک در خانه‌های محله «بدر آباد» شهر سرابله استان ایجاد شد ضمن آنکه شنیده شدن صداهای شبه انفجار در این شهر به شدت ناامنی روانی ایجاد کرده است. روستاهایی که در زلزله کرمانشاه بودند مانند دو روستای مربوط به منطقه «قوچی باشی- مله کبود» زمین لغزش داشتند که به دلیل شکاف‌های ایجاد شده می‌تواند در زمان بارش خطرناک باشد و موجب تخریب خانه‌ها و تلفات انسانی شود از این رو به استانداری نامه‌ای در این زمینه ارسال کردیم و استانداری و بنیاد مسکن نیز به فکر جابه جایی این دو روستا هستند. با تکمیل‌تر شدن مطالعات ما ممکن است روستاهای دیگری نیاز به جا به جایی داشته باشند ولی در حال حاضر این دو روستا جای مساعدی برای زندگی ساکنان آن نخواهد بود.

«بیت کوین» نخرید/ روستا‌هایی که کارت قرمز گرفتند/ چتر آلودگی هوا بر سر تبریز


ترکمنستان گرفتار کمبود مواد غذایی شد

ایرنا: دفتر رادیوی «آزادی» ( لیبرتی ) در ترکمنستان به تازگی گزارشی درباره کمبود مواد غذایی و افزایش قیمت محصولات غذایی در این کشور پخش کرد . در ایالت ماری و آخال ترکمنستان قیمت آرد دو برابر افزایش یافته و مردم که نگران کمبود این محصول هستند، بیشتر آرد می خرند .در اوایل ماه دسامبر کمبود آرد در سراسر ترکمنستان مشاهده شده است و بر اثر آن قیمت یک قرص نان از یک منات ارز ملی این کشور به 1.4 تا 1.5 منات افزایش یافته است . یک منات ترکمنستان حدود یک هزار و 50 تومان ایران است .در شهر عشق آباد پایتخت ترکمنستان ظرف دو هفته گذشته قیمت نان تهیه شده از آرد با کیفیت از دو منات تا 3.5 منات افزایش پیدا کرده است .در پایتخت ترکمنستان همچنین کمبود تخم مرغ به وجود آمده و قیمت این محصول 50 درصد افزایش یافته است .در حال حاضر در فروشگاه های ترکمنستان تخم مرغ فقط به بزرگسالان و در تعداد محدود و برای هر فرد تا 30 عدد فروخته می شود .همچنین قیمت میوه و تره بار و شیرینی جات در بازارهای ترکمنستان دو برابر افزایش یافته است .

«بیت کوین» نخرید/ روستا‌هایی که کارت قرمز گرفتند/ چتر آلودگی هوا بر سر تبریز


چتر آلودگی هوا بر سر تبریز

آلودگی هوای تبریز برای ششمین روز متوالی و تشدید آن علاوه بر تعطیلی مدارس این کلان شهر، تهدیدی برای سلامتی مردم محسوب می شود، به گونه ای که پزشکان شهروندان را به رعایت نکات ایمنی و بهداشتی توصیه می کنند. کلان شهر تبریز به دلیل واقع شدن مناطق صنعتی آن در غرب شهر و در مسیر وزش باد، تردد افزون بر نیم میلیون دستگاه خودرو و موقعیت خاص توپوگرافیک آن (کاسه ای) در فصول سرد سال، با مشکل آلودگی هوا روبرو است. هر چند تعداد روزهای آلوده تبریز 1.8 میلیون نفری در فصول سرد در سال های مختلف، متفاوت است اما ساکنان آن به آلودگی هوا در پایان پائیز و در طول فصل زمستان عادت کرده اند. بدیهی است که دولت در چارچوب طرح هایی همچون خارج کردن واحدهای تولیدی آلوده از حریم شهر، الزام معاینه فنی خودروها، نوسازی ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی و توزیع بنزین یورو 4 در جایگاه های سوخت برای به حداقل رساندن آلودگی هوا در تبریز می کوشد. آلودگی هوای تبریز روز شنبه و در ششمین روز متوالی تشدید شده و شاخص کیفیت هوا همچنان در وضعیت هشدار است و کمیته اضطرار هم تصمیم به تعطیلی مدارس این کلانشهر گرفت.

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

نظر شما