شناسهٔ خبر: 23045536 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

تعیین تکلیف جنگل های شمال با طرح راهبردی و تنفس جنگل

قائم مقام سازمان جنگل ها و مراتع گفت: با توجه به اینکه شاخص های پایداری جنگل های شمال رو به کاهش است، با طرح تنفس جنگل فرصت طولانی به بازسازی جنگل های طبیعی داده شده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
مقدسی قائم مقام سازمان جنگل ها و مراتع درباره قانون تنفس جنگل گفت: مقام معم رهبری در  اسفند 93 فرمودند که مردم در آینده کارکرد محیط زیست و منابع طبیعی را قضاوت خواهند کرد بنابراین با توجه به ارزیابی فنی درباره جنگل های شمال نشان دهنده این است که شاخص های پایداری جنگل های شمال رو به کاهش است. در انتهای سال 92 هیئت دولت برنامه بهینه سازی و پایش را تصویب کرد که به موجب آن بهره برداری از درختان سرپا ممنوع شد و صرفا بهره برداری و برداشت چوب به درختان شکسته، افتاده و افت زده منحصر شد اما این تصمیم جامعی نبود.
 در مذاکرات برنامه ششم  و تعیین تکلیف جنگل های شمال در ماده سی و هشت این قانون متجلی شد. در این قانون بهره برداری از درختان سراسر کشور از سال چهارم این برنامه به طور کامل ممنوع می شود و در سه سال اول یعنی سال 96و 97 و98 با سازمان جنگل ها فقط براشت از درختان شکسته، افتاده و افت زده محدود می شود چون در جنگل های شمال درباره شاخص های پایداری مثل تنوع  زیستی،سلامت و بهداشت و کارکردهای اکولوژیکی در شمال دارای نقصان هستیم. این برای این است که فرصت طولانی برای بازسازی جنگل های طبیعی داده شود.
گفتگوی 18:30 
در سه سال اول برنامه برداشت جنگل از درختان به درختان شکسته محدود می شود بعد از آن یعنی از سال 99 طرح جایگزین استفاده می شود که باید طرح جنگل های سنتی با رویکرد بهره برداری جایگزین خواهد شد.
 
پیرصوفی پژوهشگر سیاست جنگل ها دیگر مهمان برنامه گفت: یکی از بندهای هیئت دولت به ممنوعیت بهره برداری از جنگل های شمال برمی گردد اما متاسفانه این طرح در کشورهای درحال توسعه که اجرا شده موفق نبوده است. در برنامه بهینه سازی که مصوبه هیئت وزیران است بند دیگری دارد که مشخص می کند هر اتفاقی که در جنگل ها قرار است بیفتد باید زیر در قالب برنامه ملی جنگل باشد و دولت را موظف به تهیه برنامه ملی جنگل مدون کره است که در کشور ما هنوز برنامه ملی مدون جنگل نداریم. ما برنامه ریزی جنگل و سیاست جنگل نداریم و کارهای ما کاری شتاب زده و کمتر کارشناسی شده است.
گفتگوی 18:30

مقدسی در ادامه گفت: کشورها به فراخور خود طرح ممنوعیت بهره برداری از جنگل ها را در دستور کار خود قرار داده اند. کشور چین به عنوان کشور بزرگ مصرف کننده چوب از سال 2000 با توجه به اهمیت جنگل های طبیعی در کنترل مخاطرات زیست محیطی به صورت ایالت به ایالت توقف بهره برداری با شدت بسیار زیاد را پیش برده است. کشور چین از سال 2016 نیز آخرین ایالتی که در زنجیره توقف بهره برداری از جنگل بوده است را در دست اجرا دارد.
کشورهای دیگر مثل ژاپن،کره که جز کشورهای توسعه یافته هستند نیز کار ممنوعیت بهره برداری از جنگل ها را آغاز کرده اند.
فیلیپین، ویتنام، تایلند و ... توقف بهره برداری از جنگل را در دستور کار قرار داده اند و از ناموفقی آنها چیزی دیده نشده است بلکه تعداد کشورهای که با توجه به تغییرات اقلیمی زمین به خصوص در کشورهایی آسیب پذیر مثل ما که سطح وسیعی از جنگل دارند به این مساله پی برده اند و توقف بهره برداری از جنگل را در دستور کار قرار داده اند.
 ایران از لحاظ علمی در جایگاه موفقی قرار گرفته است اما باید بپذیریم طرح های توسعه ناسازگار، معادن و دهها طرح دیگر و اضافه شدن طرح های اقلیمی نیز زمینه ساز از بین بردن جنگل ها هستند. طرح راهبردی کار سختی است که باید مجموعه ای از عوامل کنار هم قرار گیرند. ما از اول سال 96 از حدود 900 هزار طرح جنگل داری به 600 هزار طرح خاتمه داده ایم. ده نقطه با همکاری سازمان میراث و محیط زیست دستور سیانت داده شده است. در مورد معادن توافق شده است که به هیچ وجه به معدن جدید در جنگل های شمال اجازه و مجوز داده نمی شود. امکان بهره برداری بی محابا از جنگل ها که در گذشته بود متوقف شده است. در حوزه های اجتماعی نحوه مدیریت دام و جنگل نشینان برنامه ریزی ها انجام شده است.

پیرصوفی در ادامه گفت: آقای مقدسی به ژاپن  و کره اشاره کردند باید گفت: کسانی و کشورهایی که این کار را کرده اند و موفق بوده اند شرایط  و زمینه ها را فراهم کرده اند. نتیجه روندی که بر جنگل های شمال گذشت ما را به اجرای طرح تنفس رساند و طرح تنفسی نشان دهنده این است که  مجالی برای اشتباه نداریم. نتایج مصاحبه ها نشان داده کشورهای پیشرو در طرح تنفس درباره جنگل های ایران نقشی نداشته اند.الزام خارج سازمانی نیز علمی و تخصصی نیست که اجرا شده است. آقای مقدسی و سازمان جنگل ها کمتر از توان سیاست گذاری و توان عالمانه دانشگاه ها در این زمینه بهره برده اند.
 
مقدسی در ادامه گفت: آقای صوفی به صورت تئوریک کار کرده اند که لازم است بگوییم: با تمام دانشگاهیان و صاحب نظران جلسات کارشناسی داشته ایم. برای ورود به فضای جدید نیاز به آموزش داریم . برای ظرفیت سازی باید موانع و دست انداز ها را برطرف کنیم. سازمان جنگل سازمان محوری است و اعلام می کند که امکان برداشت چوب از جنگل های ضعیف شده به هیچ وجه وجود ندارد.
 مقدسی درباره واردات چوب نیز گفت:در کشورهای موفق دو مکانیز به موازات هم در کار بودند. زراعت چوب که کاری عالمانه با دخالت انسان برای تولید چوب استفاده می شود.ما 220 هزار هکتار زراعت چوب داریم این مقدار به 300 هزار هکتار خواهد رسید. درباره واردات نیز در حال حاضر واردات چوب افزایش یافته است. تنها مانع در حال حاضر واردات لاگین ( تمام تنه با پوست) است کهدر قرنتینه مشکل داریم، با بررسی های انجام شده و توافقات صورت گرفته به این نتیجه رسیده ایم که بحث قرنتینه در کشور مبدا انجام شود بنابراین در افق بلند مدت جنگل های ایران را باید برای کارکرد های اکولوژیک حفظ کرد. ما با پدیده سیل، آلودگی و... مواجه هستیم که باید در حفاظت از پوشش جنگلی تلاش شود.
 

نظر شما